Dere med tospråklige barn..

Gift med forumet
Augustmødrene 2014
Her hjemme har pappa to morsmål (norsk og tysk), og vi prøver å lære lillejenta begge språkene. Det er dog vanskelig å snakke nok tysk ettersom jeg ikke snakker det, og pappa glemmer seg litt bort innimellom ;)

Men mitt spørsmål er om noen vet om noe slags opplæringsbøker eller pc-programmer eller lignende som kan lære barn språk? Jeg prøver å søke på nett, men finner ingenting..

Eller evt andre tips for å være sikker på at hun klarer å plukke opp begge språkene.

her har vi også tysk og norsk- men siden de går i tysk bhg ++++ er det heller norsk som kommer til å bli vanskeligere for dem...
vi ser konsekvent bare på dvd f. eks på norsk, leser mest bøker på norsk osv...

ellers så har de et "læreprogram" til de i bhg som er litt eldre og ikke snakker tysk- kan spørre dem i morgen hva det heter hvis du vil[:)][:)]

tror nok det kommer uannsett- kanskje legge feriene til familie i tyskland??

Nå er ikke dansk like vanskelig da, men jeg bare fanget opp fra familieferier og pappa snakket med familien osv. Jeg snakker dansk og norsk, men ingen har prøvd å lære meg det. Bare lært det av meg selv. Når vi får barn blir det norsk/tysk/dansk, men lar det komme litt av seg selv. De sier visst at barn blir forvirret om det blir snakket forskjellig hjemme. Man må være konsekvent og kun snakke det samme hele tida (har jeg hørt. Vet ikke om det stemmer).

ORIGINAL: alltidlente

her har vi også tysk og norsk- men siden de går i tysk bhg ++++ er det heller norsk som kommer til å bli vanskeligere for dem...
vi ser konsekvent bare på dvd f. eks på norsk, leser mest bøker på norsk osv...

ellers så har de et "læreprogram" til de i bhg som er litt eldre og ikke snakker tysk- kan spørre dem i morgen hva det heter hvis du vil[:)][:)]

tror nok det kommer uannsett- kanskje legge feriene til familie i tyskland??

Hei du, deg var det lenge siden jeg har "sett" Er det bra med guttene dine? Trives dere i Wien? (hvis dere fortsatt er der)

Jo, vi ser masse på tysk barnetv/filmer og hører på tyske barnesanger og leser tyske bøker, men jeg begynner å bekymre meg allikevel fordi hun ikke forstår pappa noe særlig når han snakker tysk, og hun skravler jo som bare det på norsk, og forstår alt på norsk... men hun er jo bare to år, så det kan jo fortsatt "løsne" ift tysken.

Fint om du sjekker opp det programmet de bruker i barnehagen :)

Ferier i Tyskland er ikke så aktuelt, da samboer ikke har noe særlig familie igjen der, og mine svigerforeldre bor i spania, så de ser vi heller ikke så ofte..

ORIGINAL: Kleo

Nå er ikke dansk like vanskelig da, men jeg bare fanget opp fra familieferier og pappa snakket med familien osv. Jeg snakker dansk og norsk, men ingen har prøvd å lære meg det. Bare lært det av meg selv. Når vi får barn blir det norsk/tysk/dansk, men lar det komme litt av seg selv. De sier visst at barn blir forvirret om det blir snakket forskjellig hjemme. Man må være konsekvent og kun snakke det samme hele tida (har jeg hørt. Vet ikke om det stemmer).

Ja, det kommer vel kanskje litt av seg selv, men som sagt over, har hun ikke vist at hun har forstått noe enda.
Ift det å ikke snakke flere språk hjemme, har det blitt forandret litt på de siste tiårene, og nå mener ekspertene at det ikke skader å snakke flere språk hjemme, fordi barn har en god evne til å skille mellom de ulike språkene :)

Back
Topp