Dere med to tette....

Kvælpklein!

Elsker forumet
Hvordan regnes foreldrepengegrunnlage når man får to tette? Jeg er ikke gravid med en til, men bare lurer. Tar de utgangspunkt i det man får som foreldrepenger? For hos meg som har variabel inntekt, regner de gjennomsnittet for enten 6 eller 12 mndr tilbake i tid.

Kvælpklein! skrev:
Hvordan regnes foreldrepengegrunnlage når man får to tette? Jeg er ikke gravid med en til, men bare lurer. Tar de utgangspunkt i det man får som foreldrepenger? For hos meg som har variabel inntekt, regner de gjennomsnittet for enten 6 eller 12 mndr tilbake i tid.

For meg regnet de 3 år tilbake i tid :)

Om du rekker å jobbe, får du foreldrepenger utifra lønna di. Foreldrepengene skal representere den lønna du har når du går ut i permisjon. :)

Har ikke fast jobb når jeg er ferdig i permisjon:-/ Vet jeg kommer til å bli brukt som vikar og det mest trolig er noen som er sykmeldt som jeg skal vikariere for, men neppe 100 %. Så om de regner med permisjonspengene også, blir det ikke så ille. Men det er jo bare hvisomatte dersomatte;-)

De regner jo normalt de 6 "beste" av de 10 siste mnd. Enten det er tidligere perm, eller jobb.
Ved andre barnet hadde jeg en dagpengeperiode mellom permisjonene, da beregnet de ut fra 3 siste år - fordi det slo best ut for meg.
Ved tredje barnet gikk jeg omtrent fra permisjon til permisjon, og beholdt lik lønn.

Jeg gikk nesten rett fra en permisjon til neste, var ca 2 mnd i mellom og i de to mnd hadde jeg ikke inntekt.  Jeg hadde 80% lønn i første permisjon og fikk de samme utbetalt i neste permsisjon.

De utbeltalte altså 80% av den lønnen jeg hadde hatt FØR første permisjon i begge permisjonene.

©Smartass skrev:
De regner jo normalt de 6 "beste" av de 10 siste mnd. Enten det er tidligere perm, eller jobb.
Ved andre barnet hadde jeg en dagpengeperiode mellom permisjonene, da beregnet de ut fra 3 siste år - fordi det slo best ut for meg.
Ved tredje barnet gikk jeg omtrent fra permisjon til permisjon, og beholdt lik lønn.

Trodde jeg også, men de tar gjennomsnittet. Ikke nødvendigvis det som nødvendigvis blir høyest lønn nei dessverre.

Kvælpklein! skrev:

©Smartass skrev:

Trodde jeg også, men de tar gjennomsnittet. Ikke nødvendigvis det som nødvendigvis blir høyest lønn nei dessverre.

Hva mener du? At de tar snittet av de siste 10? Siste 6? er ikke det de SKAL gjøre iaffal.

Haha, nå la jeg merke til nicket ditt!!

©Smartass skrev:

Kvælpklein! skrev:

©Smartass skrev:

Hva mener du? At de tar snittet av de siste 10? Siste 6? er ikke det de SKAL gjøre iaffal.

De regner det snittet som er mest representativt for inntektstapet på det tidspunktet du går ut i permisjon. Ikke det du kommer best ut av dessverre. Det gjelder såvidt jeg vet bare dagpenger.

Her overlappet permisjonene, så grunnlaget for foreldrepengene med andremann ble regnet ut av foreldrepengene vi fikk for førstemann. Og så gikk vi glipp av litt permisjon, fordi du mister det som ikke er tatt ut når nestemann blir født (og hvis far tar ut permisjon, kan han ikke ta de tre siste ukene før nestemann blir født. Da mister man DE pengene, for den permisjonen er forbeholdt mor, og hører til permisjonen for det neste barnet... Kjekt å vite akkurat NÅR ungen kommer da, sånn på forhånd...)

Ok, takk for svar! Har lyst på to tette, sånn aldersmessig de imellom etterhvert. Men vet det kommer til å bli litt vel slitsomt med to små... Men greit å vite hvordan det stiller seg sånn økonomisk også, om det skulle bli sånn... Blir det lite arbeid på meg, hadde det jo vært greit med to tette, siden jeg ikke taper på det økonomisk. Men blir det mye jobbing, kunne det vært greit og opparbeidet seg et enda bedre grunnlag. Er jo så mye og ta hensyn til! Men det nytter jo ikke å planlegge alt i detalj, men det man kan styre bør en jo tenke over. Og ettersom det tok ett år med prøving på førstemann, frister det og starte prøving på nestemann, så er det ikke noe stress om det skjer eller ikke...

Vi strevde også med første - og plopp så ble jeg gravid med andre, helt uten prøving, etter tre måneder :P

Morellskatten skrev:
Vi strevde også med første - og plopp så ble jeg gravid med andre, helt uten prøving, etter tre måneder :P

Ja, ikke sant! Det må man jo ta høyde for, begge alternativene. Kjenner jeg gru/gleder meg til å gå gravid igjen. Hadde maaaasse kynnere fra starten av 2.trimester og høyt blodtrykk, ble sykmeldt og da ble det et langt svangerskap gitt. Og neste svangerskap har man jo ei lita ei og ta seg av i tillegg. Men det trenger jo selvsagt ikke bli likt det neste da.

Back
Topp