Dere med to eller flere barn

Mammaen til Linde

Glad i forumet
Hvordan var fødsel nr 2 i forhold til den første? Lettere? Vondere? Lengre? Kortere? Kom gjerne med detaljer hvis dere orker [;)]

Mine rier startet så smått midt på natten forrige gang. Så hadde jeg lette rier i ca 20 timer, før de VONDE riene startet. Vonde rier i 6-8 timer før pressrier i 30 minutter. Dette var nok en lett fødsel, hvertfall i følge legene. Men vondt nok spør du meg. Nå er jeg veeeeldig nysgjerrig på hva jeg kan forvente meg neste gang

Ha, endelig kan jeg svare på en sånn tråd[:D] (Men, så kan jeg egentlig ikke det likevle, for de går ikke an å sammenlikne...)

Ettersom fødsel nummer to var planlagt KS fordi fødsel nummer en ikke gikk så greit - så var det to fullstendig forskjellige fødsler[;)] Kan rett og slett ikke sammenlikne 50 timers vannavgang og totalruptur og deretter KS. Kan si at fødsel nummer to med planlagt KS var en fantastisk opplevelse!

Nr 1 satt fast og alt var helt forferdelig! Måtte opereres "der nede" i 45 min etter fødselen...[:(]
Mens nr 2 kom på 4 timer. Rask og helt perfekt fødsel!

Fødsel nummer to varte omtrent halve tida av nummer en, men var mye mer intens og vond. Men etter fødsel nummer to var jeg i "toppform" etter et par timer, etter fødsel nummer en var jeg helt utslitt i mange dager...

To vidt forskjellige fødsler! [:D]

Nr 1: en uke før termin; 40 timer med regelmessige, hyppige rier. Var lengst mulig hjemme, kontroll på smertene. Vannavgang rett før hun kom, 2 pressrier. Revnet ikke og null smertestillende.

Nr 2: Lekkasje av fostervann i flere dager, ble satt i gang 2 uker før termin pga infeksjonsfaren. Smertehelvete og null kontroll på smertene!!! Null åpning de første 5 timene, fikk da epidural. Gikk fra 3 cm åpning til 10 på 15 minutter. En eneste lang pressrie, revnet ikke denne gangen heller! Totalt 6 timer.

[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

fødsel nr 2 var veldig rask. startet på samme måte som fødsel nr 1, men var mye vondere og mer intens..

nr 1 startet med vannet gikk, dro på føden når sambo kom hjem, og måtte bli der. Hadde vonde rier i ca 2 timer før hun var ute. Hele fødselen varte i 5 timer.

nr 2 startet med vannet gikk. Fikk vonde regelmessige rier 15-20 min etterpå. Når sambo kom hjem fra jobb klarte jeg nesten ikke gå[:-] kom meg på føden 30 min før mini var ute... grøss.. sinnsykt vondt[:o] fødselen tok omtrent nøyaktig 2 timer fra vannet gikk. Men var på beina så snart hun var ute da[8D]

Fødsel nr. 2 besto av fire rier (hvorav kun den siste var ordentlig vond) + trykketid, og var over på 20 min. [X(] Sååå raskere og mindre vond ja, gitt. [8D]

Fødselen med jenta mi startet med rier rundt midnatt, var på sykehuset klokken ni, begynte å presse like over kl 13 og 13:50 var hun ute. En uke før termin. Grei fødsel, men laaaang pressetid og var sliten etterpå.

Fødselen med gutten min startet med rier rundt midnatt, var på sykehuset litt over klokken syv, ble undersøkt kl 07:25 og hadde 5 cm åpning. 8:15 begynte jeg å presse (dvs pressriene begynte, men jeg fikk beskjed om å holde igjen) og 08:22 var han ute. 15 dager før termin. Drømmefødsel. [:)]

Jordmødre jeg har snakket med sier at fødsel nummer to vanligvist er den letteste. Nummer en pleier å være lengst, nummer tre mest rotete og nummer fire vondest. Jaja...

fødsel nr 2 var noe heeelt annet enn første!
Da jeg fikk sønnen min for litt over 8 år siden,hadde jeg en veldig lang og tøff fødsel.
Det stoppet helt opp og han stod bomfast!fødselen utviklet seg til å bli et mareritt.
Det viste seg at han var livløs inni magen og de måtte gjøre alt for å få han ut.eksen min kunne telle 15 personer på fødestuen.De måtte klippe meg tilslutt og endelig kom den store gutten på 5kg ut!men livløs og knekt høyre arm,så det var rett i gjennopplivning[:(]
det tok hele 7 min før de fikk liv i han!da var det jeg som måtte reddes...jwg mistet så mye blod(over2 liter)så jeg så lyset den dagen kan du si...HELDIGVIS gikk alt bra til slutt,men måtte ligge leeenge på haukeland og gutten min på barneklinikken.I dag er han en stor,fin gutt på 8 år[:)]
Den andre fødselen var en drøm[:)]Selv om jeg hadde svangerskapsforg. igjen.(hadde det med første også)ble liggene på kk noen dager før de satt føds.igang.våknet i 5 tiden om morgenen og skjønte at no var det noe på gang,så ringte samboer og han skulle komme med en gang.i mellomtiden tok jeg sparketest,klyster og vannet gikk,bare på 40 min.samboer kom og halv ni var vi inne på føden.riene var vooond!men det er jo helt vanlig...hehe!kl 10 var det 4 cm åpning og jeg kunne få epiduralen min[:)]10.20 var det full åpning og 10.28 var lille mia født[:)]det gikk fort men det var så utrolig godt etterpå...en drømme fødsel!gråt av glede fordi alt gikk så bra og jeg hadde fått oppleve en "vanlig"fødsel[:)]mia var 3.7kg,så en del minde enn broren[:)]
Det ble litt langt dette her...hehe..var litt masesyk i kveld[;)]

RODSTILK: Er det virkelig mulig å ha sånn flaks??? 4 rier??? MY GOOOOD sier jeg bare. Gidder du sende litt av det fødestøvet denne veien om en 7 måneders tid eller?

Hvordan var var fødselen av Vilja da?

den var mye lettere, kortere og myemye morsommere[:D] kjempeflott!

Fødsel nr 1 tok 7 timer fra jeg kjente antydning til mageknip til lillemor var ute.
Vannet gikk på sykehuset.
Ingen smertestillende eller lystgass under den fødselen.

Fødsel nr 2 tok 3 og en halv time fra ubehag og antydning til vannavgang. (altså første tegn på at det var noe i gjære) til lillemann var ute. Hadde doble rier og de kom tett, fødselen var raskere og mye vondere. Brukte masse lystgass, likevel vondere enn nr1. Men altså halve tida..

ORIGINAL: Mammaen til Linde

RODSTILK: Er det virkelig mulig å ha sånn flaks??? 4 rier??? MY GOOOOD sier jeg bare. Gidder du sende litt av det fødestøvet denne veien om en 7 måneders tid eller?

Hvordan var var fødselen av Vilja da?

Hehe! Den var ikke dum den fødselen der, nei. [:D] ..revna ikke heller, så hadde jeg ikke mista så mye blod, så kunne jeg sikkert ha jogga meg en runde rundt sykehuset etterpå. [8D]

..første fødsel varte i 5 timer, og var veldig intens med konstante rier i ca tre timer, etterfulgt av 80 min. trykketid.

Tar gjerne begge om igjen jeg, ja! [:)]

Med nr 1 hadde eg vonde rier i ca 30-40 min, var innom sykehuset i 1,5 time før han var ute. Med nr to vet eg ikkje om eg hadde vonde rier i det heile, i så fall ikkje mer enn 5-10 min. Han var ute 20 min etter eg kom på sykehuset.  Enkelt og greit, ikkje noe stress med noen av dei. Rakk ikkje engang å finne lystgassen før dei var ute..

ORIGINAL: rodstilk

Fødsel nr. 2 besto av fire rier (hvorav kun den siste var ordentlig vond) + trykketid, og var over på 20 min. [X(] Sååå raskere og mindre vond ja, gitt. [8D]

Whaaaaat??? WOW!!

førstemann brukte æ 24 timer på, uten smertestillende (epidural datt ut), og uten å bli satt på drypp. han va stor og med stort hode (39). var veeeldig ondt, æ hylte i flere timer.
andremann brukte æ 35 minutter fra 4 cm åpning til ho va ute... var helt jævlig, æ gikk i sjokk to gang og måtte få morfin. da blei æ av en eller anna merkelig grunn satt på drypp med normale rier 3 timer etter vannavgang[:-] ho var og stor, men med mindre hode (35). utdrivningen tok hhv. 45 og 11 minutter på nr 1 og 2.
sydde 1 sting med nr 1, og ingen med nr 2

Er en fryd å svare, men blir feil likevel mtp hva du er ute etter:

Første fødsel var grusom; lang og hinsides smertefull åpningstid, tette og heftige rier + skader i underlivet og var fysisk i elendig form i mange mnd etterpå.[&o]

Andre fødsel; planlagt KS, fantastisk fødsel og i superform etterpå sammenlignet med første fødsel.[:D]

fødsel nr 2 varte i 2,5 timer, var en drømmefødsel. Var vondt og intens da det stod på men hadde mye gjerne født 10 ganger sånn enn 1 gang til med den første.

Med hun første så varte det hele i 26 timer fra vannet gikk til hun var ute, de siste 6 timen var det skikkelig tak i riene og ble gradvis vonde, presset i 40 min mot bare en pressrie på sistemann.

første fødsel var lettere enn fødsel nr 2 synes jeg.

fødsel nr 1: ble lagt inn dagen før pga kløe og utslett. de bestemte seg på morgenen for å ta vannet mitt. dette var 3 uker før termin. ingen ting skjedde, så jeg fikk epidural noen timer senere. fortsatt ingenting, fikk akupunktur, fortsatt ingenting. så til slutt fikk jeg drypp for å sette igang fødselen. tv1 kom 15 min etter de hadde satt drypp og tv2 kom 12 min etter. en drømme fødsel synes jeg. fort og enkelt[:D]

fødsel nr 2: gikk 4 dager på overtid.[:@] våkna på natta kl 02.20 sånn ca.. hadde pang rier med en gang. press riene starta 15 min etter vi hadde kjørt. og det er vondt å sitte i en bil i masse rundkjøringer med press rier. parkerte på sykehuset rundt 02.50 og amanda er født 03.05. så det gikk utrolig fort. men utrolig vondt.

Back
Topp