Med førstemann ble jeg satt i gang 9 dager på overtid. Jeg begynte å kjenne riene etter andre pille og hadde rier uten pause mellom, type 5-6 rier per 10 min og jeg kjente neste rie starte før den forrige slapp taket, jeg brukte lystgass og fikk etter hvert epidural hadde ikke selv tenkt på det enda, men JM bestemte at jeg skulle ha det da jeg hadde null pause mellom riene og jeg var veldig glad for det da anestesilegen endelig kom
Epiduralen virket perfekt og jeg klarte både å få drukket litt og spist et par kjeks før pressriene kom, problemet var bare at jeg ikke hadde full åpning og jeg fikk ikke lov til å presse, dette varte i 1-2 timer og var nok det værste ved hele fødselen, det å holde igjen når hele kroppen din vil at du skal presse, da jeg endelig hadde full åpning var det tre press og så var han ute <3
hadde rier i ca 12 timer, aktiv fødsel ca 5.
Med andremann ble jeg satt i gang 10 dager på overtid og igjen begynte jeg å kjenne riene etter andre pille, også nå hadde jeg 5-6 rier per 10 min, men nå rakk jeg å si at jeg hadde pause i mellom og det utgjorde en stor forskjell. Desverre var ikke riene like effektive som med førstemann og lille i magen var veldig stresset under hele fødselen. Jeg brukte også denne gangen lystgass og fikk epidural (denne gangen bad jeg om den selv). Vannet ble tatt i et forsøk på å få litt fortgang i fødselen uten allverdens effekt (det ble forøvrig tatt med førstemann også), etter hvert fikk jeg også drypp. Ettersom babyen var så stresset og fødselen begynte å trekke ut ble det vakum, to trekk og så kom han, fødestua var full av folk og jeg fikk han ikke opp på brystet med det samme da han måtte få litt hjelp av barnelegen, han hadde navlestrengen både rundt halsen og kroppen og hadde vært tett på å kveles, men alt gikk heldigvis fint og etter kort tid fikk jeg han opp på brystet <3
Jeg hadde verdens beste og roligste lege som gjorde at vi ikke følte at det var noe fare på ferde og dermed lot oss bevare roen
hadde rier i ca 14 timer og er noe usikkert på hvor lang aktiv fødsel var.
Etter førstemann fikk jeg noen pyntesting som svei noe helt for jævlig, med andremann hadde jeg ikke den minste rift (til tross for vakum og ho på 39), renselsen var også mye kortere og lettere så tiden etter fødselen var bedre andre gang. Dvs jeg løftet eldstemann og var å handlet litt for tungt alt for tidlig og fikk en ordentlig omgang bekkenløsning
Jeg ønsker i utgangspunktet ikke en repetisjon av noen av mine fødsler, men spesielt ikke slutten med minstemann, håper på at fødselen vil starte av seg selv og at det vil gi et annet forløp, men hvis ikke varer jo fødselen heldigvis bare noen timer og foruten slutten på min siste fødsel ser jeg ikke på fødselen som noe avskrekkende.