Dere med to eller fler barn?

Nr 1 ble satt igang etter tre døgn med vannavgang. Tok 12 timer fra første tabelett. Hadde rier hvert minutt hele tiden. Presset 1 t og det var skikkelig slitsomt.
Nr 2 tok vell ca 6 timer fra jeg hadde tette rier og 3 cm. Var på senteret frem til da:P Ved 6 cm tok de vannet og 20 min etter var han ute. Kjente hvordan han bare roterte ut uten at jeg pressa. Var helt fantastisk, så håper jo nr 3 blir nogenlunde som nr to!!:)

Fødsel 1 gikk veldig greit.. Men ble ett klipp og lå lenge med pressrier og måtte få oksygen i slutten av pressriene pga hjertelyden sank. (fødsel totalt 3t)
Fødsel 2 gikk mye lettere. Mindre pressrier, ingen klipp & ingen sting, og var rett opp og hopp etter han var kommet :) (fødsel totalt 3t)
Fødsel 3 gikk mye lettere enn nr2 igjen ;) noen press og hun var ute, klarte å jobbe meg godt igjenom riene og var "våken under fødselen" .. Med de to første har jeg blitt super trøtt under pressriene og har egentlig bare hatt lyst til og sove :p ( la ikke merke til at fødestua var fullt opp med leger,barnepleiere,jordmor., før etter han var ute.. Skjønte ikke hvor alle desse folkene kom i fra.. Men han hadde visst hatt navlestrengen rundt halsen og jm ville være på den sikkre siden.. Sikkert like greit jeg ikke fikk det med meg før etter på :p )
Ingen klipp & ingen sting. Og var rett opp og hopp etter at hun var kommet :)
(Fødsel ca 2t)
Har ikke hatt noen smertelindring ved noen av fødslene, og håper og krysser fingrene for at denne fødselen blir noe lunde lik fødsel nr2 eller nr3 :)

Fødsel 1 gikk knirkefritt men varte lengre 18 timer. Fødsel 2 endte i vanskelig skulderforløsning og han fikk apagar score 1.Denne tok 6 timer fra første rie. Så det gikk nesten galt. Gruer meg veldig til neste fødsel.

Fødsel nr to var en drøm i forhold til fødsel nr 1. Med første mann fødte jeg to måneder før termin; ble kjørt inn til sykehus i ambulanse pga stor blødning. Var inne på sykehuset med smerter flere dager før de til slutt tok vannet på meg og satte fødsel igang med drypp, fikk samtidig epidural. Var en lang og mer smertefull fødsel.

Fødsel nr to startet med at vannet gikk ca kl 06.00 på morgenen. Jeg ble nok hjemme med samboer litt for lenge, for da jeg kom til sykehuset hadde jeg pressrier og tok ikke lange stunda før hun var ute. Var rundt kl 14.00. Så fødsel nr to varte kort og uten smertestillende og var helt fantastisk :) Håper det blir slik denne gangen også.

Med førstemann ble jeg satt i gang 9 dager på overtid. Jeg begynte å kjenne riene etter andre pille og hadde rier uten pause mellom, type 5-6 rier per 10 min og jeg kjente neste rie starte før den forrige slapp taket, jeg brukte lystgass og fikk etter hvert epidural hadde ikke selv tenkt på det enda, men JM bestemte at jeg skulle ha det da jeg hadde null pause mellom riene og jeg var veldig glad for det da anestesilegen endelig kom :) Epiduralen virket perfekt og jeg klarte både å få drukket litt og spist et par kjeks før pressriene kom, problemet var bare at jeg ikke hadde full åpning og jeg fikk ikke lov til å presse, dette varte i 1-2 timer og var nok det værste ved hele fødselen, det å holde igjen når hele kroppen din vil at du skal presse, da jeg endelig hadde full åpning var det tre press og så var han ute <3
hadde rier i ca 12 timer, aktiv fødsel ca 5.

Med andremann ble jeg satt i gang 10 dager på overtid og igjen begynte jeg å kjenne riene etter andre pille, også nå hadde jeg 5-6 rier per 10 min, men nå rakk jeg å si at jeg hadde pause i mellom og det utgjorde en stor forskjell. Desverre var ikke riene like effektive som med førstemann og lille i magen var veldig stresset under hele fødselen. Jeg brukte også denne gangen lystgass og fikk epidural (denne gangen bad jeg om den selv). Vannet ble tatt i et forsøk på å få litt fortgang i fødselen uten allverdens effekt (det ble forøvrig tatt med førstemann også), etter hvert fikk jeg også drypp. Ettersom babyen var så stresset og fødselen begynte å trekke ut ble det vakum, to trekk og så kom han, fødestua var full av folk og jeg fikk han ikke opp på brystet med det samme da han måtte få litt hjelp av barnelegen, han hadde navlestrengen både rundt halsen og kroppen og hadde vært tett på å kveles, men alt gikk heldigvis fint og etter kort tid fikk jeg han opp på brystet <3
Jeg hadde verdens beste og roligste lege som gjorde at vi ikke følte at det var noe fare på ferde og dermed lot oss bevare roen :)
hadde rier i ca 14 timer og er noe usikkert på hvor lang aktiv fødsel var.

Etter førstemann fikk jeg noen pyntesting som svei noe helt for jævlig, med andremann hadde jeg ikke den minste rift (til tross for vakum og ho på 39), renselsen var også mye kortere og lettere så tiden etter fødselen var bedre andre gang. Dvs jeg løftet eldstemann og var å handlet litt for tungt alt for tidlig og fikk en ordentlig omgang bekkenløsning :(

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke en repetisjon av noen av mine fødsler, men spesielt ikke slutten med minstemann, håper på at fødselen vil starte av seg selv og at det vil gi et annet forløp, men hvis ikke varer jo fødselen heldigvis bare noen timer og foruten slutten på min siste fødsel ser jeg ikke på fødselen som noe avskrekkende.

Jeg har 2barn.

Førse fødsel kom sent igang (16 dager over UL termin).
men det var en kjapp fødsel, 48minutter fra 3cm åpning (hadde gått med 2-3 cm åpning siden uke 37) og første rie til gutten på 3,3kg var født på ei pressrie.
Revnet ingenting

Fødsel nr 2 kom og sent igang (12 dager over tiden) men kom da inn på sykehuset med 9cm åpning uten og kjent ei eneste ei rie (kjente ingen smerte før pressriene kom).
Gutten som var stjernekikker og over 4,5kg kom 3t etter ankomst sykehuset på 2 pressrier (vannet gikk på den første pressrien).
Revnet mye.

Så jeg har hatt 2 lette, og raske fødsler

nr 1-2009: riene startet ca 23:30. reiste på sykehuset i 04 tiden og ble sjekket halv 5, var da 7cm. 10vcm kl 05 og da gikk vannet, hadde så pressrier i 35 min før eldste jenta var ute kl 05.35

nr2-2011: riene startet kl 10 på formiddagen, var nedom sykehuset for å sjekke i halv 2 tia da var det 2cm og riene varte ca 20-30sek med 3-6 min mellom. kl 16 gikk vannet hjemme, hastet til sykehuset, og var der 16:45, yngste ble født kl 17:00.

har under begge fødslene kunne gått og snakket uavbrutt under riene, så ble ikke tatt helt alvorlig unfer første fødselen før jordmoren noe sjokkert så hvor mye åpning det var.
andre gangen hadde de lært litt av sine feil og ville ikke helt la meg gå ijen etter sjekken halv 2, men hun kunne jo ikke være sikker på at så korte og svake rier hadde noe effekt på modningen, så jeg kunne gå hjem igjen likevel, selv om det bare tok i underkant av 3 timer etter det før fødselen var ferdig.

Min første fødsel gikk som en drøm, var hjemme til jeg hadde 6cm åpning, kom inn 09.05 og godgutten ble født 09.53, fødsel varte i 4,5 t fra blødning til han lå på brystet mitt. Så jeg håper denne fødselen blir den samme som nr 1 jeg da:)

Jeg har to barn.

Med nr 1 ble jeg satt igang med stikkpiller, fordi jeg hadde gått tre døgn med vannavgang. Maks.antall stikkpiller hjalp ikke (2 døgn til). Ble sendt videre til føden med1cm åpning. Ble satt på drypp, men det ble bare masse kaving og smerter. Fikk epidural, som ble satt feil og ikke virket. Endte med akutt ks. Fikk ei jente på kvelden, fem dager etter vannavgang...

Var i grei fysisk form etter ks, men slet psykisk en stund.

Nr 2 ble tatt med planlagt ks på termindagen. En god opplevelse og jeg var i god fysisk og psykisk form etterpå.

Nr 3 må tas med ks,for etter 2 ks har man ikke noe valg. Gruer meg ikke i det hele tatt :flower

Ikke bli skremt av min historie. Det er få som sliter så mye med å få ut ungen ;)
Mitt råd er:si tydelig ifra når du har fått nok. Jeg er nok for rolig i pressede situasjoner.
Ikke tenk på "alle" andre som trykket to ganger og vips der kom bebisen, eller de som ikke trengte smertelindring. Vi er forskjellige. Og godt er det :rolleyes:

Back
Topp