Dere med tette barn og arbeid? Eller dere som kan regler!

Cyrus

Forelsket i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Påskekyllingene 2020
Jeg har et problem tror jeg som Nav ikke kan svare meg på vistnok, og ikke finner jeg særlig info om emne heller.
Kansje kan dere noen regler jeg ikke kan eller har mulige innspill på situasjonen min.

Jeg har hatt 2 permisjoner på rad. Det vil si. Jeg jobbet helt frem til perm start i 2015. Startet i jobb igjen våren 2016, finner ut at jeg er gravid (helt passe planlagt å få to tette), blir sykmeldt det svangerskapet fra uke 19 og frem til fødsel.
Jeg har tatt ut ulønnet perm frem til Juni 2018, da er det meningen jeg starter i "min" stilling igjen. Frem til da jobber jeg en del kveld og helg, men er ikke i nærheten av å tjene det jeg gjør i "min" stilling om dere skjønner hva jeg mener.

Så er jo saken den da, ingen vet at jeg er gravid, og jeg er faktisk livredd for å dele nyheten, spes på min arbeidsplass. Ut i perm igjen liksom!
Og det verste er jo den økonomiske delen her. Hva går Nav utfra? Det jeg har tjent i alle disse mnd eller lønna jeg har når jeg starter perm i Juni?
Om babyen plutselig melder sin ankomst før så er jo saken klar uansett tenker jeg, men om jeg rekker å starte i "min" stilling samme mnd som perm starter vil da det telle som grunnlaget?

Og dere; hvordan reagerer deres arbeidsgivere når dere har fått tette barn?
Jeg aner ikke hva jeg skal si, denne spira var en skikkelig WOW, og jeg er redd jeg kommer til å få merke kulden i bedriften!

Jeg har skjønt det sånn at foreldrepermisjon gir rett til foreldrepenger. Så da gjør det vel det på Nr 3 også? Her slutter permen vår i slutten av mai og jeg skal ut igjen i starten av juli! Gruer meg til å fortelle arbeidsgiver om graviditeten..

Sniker for å svare:

Det er gjennomsnittet av hva du har tjent som blir grunnlaget. Derfor vil det dessverre ikke spille noen rolle at du tjener bedre i "din" stilling.
Jeg ville tatt en telefon til NAV, eller skrevet til den gjennom "Dine sider" på nav.no og forklart saken. :)

Foreldrepenger beregnes likt dom sykepenger. Su skrev at du jobber kveld og helg - bra!

I utgangspunktet bruker de inntekt siste mnd eller siste fire uker. Til de med et varierende inntekt legger man til et lengre og mer representativt grunnlag.

Har man endret inntekt (varig) siste fire uker før termin, skal msn i utgangspunktet bruke den nye inntekten.

Set som konpliserer det er at nav skal sammenligne med inntekt siste 3 år og kan skjønnsfastsette inntekt. Man kan derfor aldri på forhånd si helt hvordan det blir.

Har du en klar avtale om når stillingen din skal økes igjen? Skriftlig? Det taler i så fall til din fordel.

Ikke helt to streker under svaret her, menhåper det hjalp litt.

Forresten paragrafene 8-28 til 8-30 i folketrygdloven som regulerer dette.

Tusen takk for svar :D
Jeg har hatt lik/stabil inntekt i alle di siste 10 år, men det er nå fra okt17 til og med mai18 jeg har ulønnet perm fra min egentlige stilling, en forlengelse av foreldreperm da jeg ikke har lyst å sende mini i bhg. Jeg trodde selvfølgelig ikke at jeg ville ende gravid første mnd i ulønna perm da, men håper jo i det lengste at de vil legge den egentlige faste inntekten min til grunn for beregningen av foreldrepengene :/ Dette er litt stress kjenner jeg..

HAr ringt nav og vært på det lokale kontoret uten at noen kunne si meg hvordan utregningen ville bli.
Jeg vurderer å vente til å søke til arbeidsgiver kan skrive inntektsgrunnlaget mitt for juni i papirene.

Og ja, jeg har avtalen skrifllig om at jeg tiltrer min stilling fom 01 Juni 2018..

(bryr meg ikke om skrivefeil ;) Er en kløpter selv :P )

Back
Topp