Dere med store barn

regnbuens farger

Forumet er livet
Jeg har et lite dilemma....

Jeg har jo passet barna til broren min i litt over ei uke nå. Jeg og mamma er her og barna er jo selvsagt i hundre. Eldstejenta går i 5.klasse og denne uken har hun surret endel med leksene. Jeg hadde en alvorsprat med henne og hun lovet å ikke tulle mer, så ble det mer tull og da fikk hun en hel kveld uten tv og måtte bare gjøre lekser. I dag tidlig var det enda mer hun hadde glemt å gjøre og det synes jeg ikke noe om. Jeg mener hun må gjøre leksene skikkelig selv om jeg og mamma er her denne uken og foreldrene er bortreist.

Dilemmaet er jo at i kveld er siste kvelden sammen med barna.... Er jeg da for streng om jeg sier at det ikke blir noe kos siste kvelden og sender henne på rommet for å gjøre lekser? Hun skal jo også på trening i kveld, så det blir ikke tid til både lekser og kos (hun har ukeslekser, så ingenting skal leveres imorgen). Jeg er jo tante og ikke mor, men jeg synes skole er veldig viktig.

Har ikke lovet henne kos i kveld og har heller ikke sagt til henne at det blir lekser hele kvelden.... Jeg er så i tvil!

Trenger råd.... [8|]

Ojojoj... Den var vanskelig... Men han ikke dere sette dere ned med henne og hjelpe henne, ta et skritt av gangen? Si at så og så mye bør hun gjøre, så kan hun få se tv etterpå og kose seg?! Har selv ikke store barn jeg da, så er sikkert ikke til hjelp i det hele tatt[;)]

ORIGINAL: nkari

Ojojoj... Den var vanskelig... Men han ikke dere sette dere ned med henne og hjelpe henne, ta et skritt av gangen? Si at så og så mye bør hun gjøre, så kan hun få se tv etterpå og kose seg?! Har selv ikke store barn jeg da, så er sikkert ikke til hjelp i det hele tatt[;)]

Saken er den at hun og ei fra klassen gjør ukesleksene sammen hver tirsdag (dette har jeg fått beskjed om av foreldrene at alltid går greit), men hun blir jo sikkert litt ukonsentert av å ha oss her og tenker nok mye på at vi skal kose oss masse og glemmer skoleting. Det som ikke hun og skolevenninna gjorde sammen hjelper jeg jo selvsagt med, men hun hadde glemt å levere leksene på skolen etter at vi hadde gjort det, og så hadde hun glemt noen bøker hun skulle lese hjemme på skolen. Skjønner jo at hun er gira på å komme hjem når vi er her altså. Hun er jo vanligvis veldig flink på skolen.

Har selv en frøken på samme alder, og vet nøyaktig  hvordan det er med lekser og slikt når man har besøk...
Så hvis niesen din er flink på skolen og til vanlig gjør de leksene hun skal sammen med venninna , har hun nok bare vært litt gira siden dere er på besøk...
Tror dere skal kose dere i dag hvis hun ikke har lekser til i morgen...

ORIGINAL: Augustprinsessa

ORIGINAL: Little

Har selv en frøken på samme alder, og vet nøyaktig  hvordan det er med lekser og slikt når man har besøk...
Så hvis niesen din er flink på skolen og til vanlig gjør de leksene hun skal sammen med venninna , har hun nok bare vært litt gira siden dere er på besøk...
Tror dere skal kose dere i dag hvis hun ikke har lekser til i morgen...
Tror jeg må si meg enig i det jeg...[8|]

er enig jeg å.. litt slingringsmonn synes jeg er greit.. hehe.. og det er jo ikke vær dag dere er der[;)]

hei hei..
Jeg ar en gutt som går i 3kl.Han tuller en del med leksene og prøver å lure seg unna..
Han må gjøre leksene med en gang han kommer hjem fra skolen,før han går ut med kamerater eller skal på trening.Ellers blir det bare tull på kvelden.
Tuller han seg for mye,blir det ingen tv-titting og han vet at det blir værst for han![;)]
Han har vanskelig med å konsentrere seg med leksene og jeg må helst sitte der med han.Jeg pleier å si at hvis han er flink med leksene og får dem unna gjort,så har han resten av dagen til å leke og gjøre det han vil,så får han kanskje være litt lenger oppe for å se litt tv med oss[:)]
Vet det er litt vanskelig når det ikke er dine egne barn,men synes alikevell at du bør sette en grense[:)]
fortell henne at hvis hun er flink i dag med lekser,så kan dere kose dere ekstra i kveld,siden det er siste kvelden sammen[:)]og da kan du jo skryte litt ekstra til mammaen at de har vært så flink[;)]

Jeg synes du skal være tante her jeg, rostan. Du har jo allerede vært litt streng og hatt alvorsprat med henne og jeg mener at resten av "kampen" får være opp til foreldrene å ta når de kommer hjem. Klart det er stas å ha besøk og det er jo dumt at det går utover skolearbeidet, men det er jo snakk om et par dager med slurv og da tenker jeg at det ikke er noe krise, så lenge hun er tilbake i vanlige rutiner når foreldrene kommer hjem igjen.

Hadde det vært mitt eget barn hadde jeg vært mye strengere. Synes det selvsagt er viktig at hun skjønner at du har ansvar for henne mens du er der, men samtidig er det også viktig å skille mellom foreldreansvar og tanteansvar. Sikker på at foreldrene vil forstå deg hvis du lar henne få kose seg med dere ikveld og ikke er helt nazi på leksebiten akkurat idag! Et alternativ er jo selvsagt å droppe trening og be henne gjøre lekser i den tiden istedet, men tror jeg hadde latt det gå for denne gang i dette tilfellet[:)]

Håper det løser seg fint for dere! [:)]

ORIGINAL: Chinchilla

Jeg synes du skal være tante her jeg, rostan. Du har jo allerede vært litt streng og hatt alvorsprat med henne og jeg mener at resten av "kampen" får være opp til foreldrene å ta når de kommer hjem. Klart det er stas å ha besøk og det er jo dumt at det går utover skolearbeidet, men det er jo snakk om et par dager med slurv og da tenker jeg at det ikke er noe krise, så lenge hun er tilbake i vanlige rutiner når foreldrene kommer hjem igjen.

Hadde det vært mitt eget barn hadde jeg vært mye strengere. Synes det selvsagt er viktig at hun skjønner at du har ansvar for henne mens du er der, men samtidig er det også viktig å skille mellom foreldreansvar og tanteansvar. Sikker på at foreldrene vil forstå deg hvis du lar henne få kose seg med dere ikveld og ikke er helt nazi på leksebiten akkurat idag! Et alternativ er jo selvsagt å droppe trening og be henne gjøre lekser i den tiden istedet, men tror jeg hadde latt det gå for denne gang i dette tilfellet[:)]

Signerer Chinchilla her jeg[:)]

ORIGINAL: Chinchilla

Som vanlig enig med gamlemor her.. [;)][8D][:)]
Så lenge hun til vanlig er flink, så syns jeg denne kan legges på tabbekvoten. Hun vet jo tydeligvis at det er viktig å gjøre lekser, når hun er hjemme med foreldrene, så kos dere siste kvelden! [:)]

Da har vi ordnet det [:D]

I dag da hun kom hjem fra skolen tok hun selv initiativ til lekser, gjorde det kjempenøye og hun hadde fått alt riktig på dagens gloseprøve. Da har hun skjønt det selv og når hun kommer hjem fra trening skal vi kose oss siste kvelden [:D][:D][:D]

Takk for gode råd alle sammen! Nå skal denne tanten kose seg med niesen i kveld [:D]

Back
Topp