Dere med store barn (7-12år) Kan dere se hit?

BlåBobler

Forumet er livet
Jeg har så store problemer med sønnen min på snart 10år.... [&o] 

Og jeg begynner seriøst å lure på om det er normalt at gutter (barn) på den alderen oppfører seg sånn som han..... [:o]

Vi er stort sett "uvenner" hele tiden.... Bare krangler og kjefter og er sure på hverandre.... [:(]

Jeg vil nevne først at jeg har prøvd å IKKE kjefte på han og ikke si noenting om det han glemmer og ikke gidder å gjøre, og bare være blid og kose med han. Ta med BARE han på kino, bowling, bading os.... Men oppførselen hans blir ikke bedre alikevel....

Han hører ALDRI på hva jeg sier til han! Uansett om jeg ber han pusse tenna, rydde rommet, gå å kle på seg, skru ned lyden på tv'n, eller hva som helst. Så MÅ jeg si det minst 3-4 og gjerne flere ganger før han gidder å gjøre det jeg ber han om. Og jeg spør ALLTID pent på en helt normal måte første gangen. Jeg blir mer og mer sint og snakker høyere for hver gang jeg må si det samme....

Og da blir jeg sur og sint, og han blir også grinete.

Andre ting er at han ALDRI holder avtaler. Kommer for sent inn, han kommer ikke rett hjem fra skolen etc. Enda dette er faste ting vi har avtale om.

***Han skal alltid komme rett hjem fra skolen, spise og gjøre lekser. Og SÅ kan han gå ut å leke med kompiser. Han skal IKKE gå hjem til en kompis rett fra skolen, for SÅ å ringe å spørre om han kan bli med noen hjem.

Men alikevel holder dette bare i max 1 uke også begynner han igjen. Sånn at det ender opp med kjeft og dager inne på rommet.... [&o]

***Han skal gi meg beskjeder fra skolen og han skal ta matboksen ut av sekken. Jeg sier dette HVER dag. Både før og etter skolen, men det går ikke inn!!

***Han skal IKKE slenge klærne sine rett på gulvet når han legger seg for natta eller når han skifter, men legge det til vask hvis det er møkete, eller henge det på stolen sin hvis det kan brukes igjen.

***Han får ikke gå rett inn i gangen etter fotballtrening, fordi skoa er fulle av sånne svarte gummibiter fra kunstgresset. 
Men alikevel raser han rett inn og gjerne helt inn i stua 3 ganger i uka!!! Og jeg sier det igjen og igjen og igjen. [8|] 

Når han spør om å få låne ting fra kjøkkenet, garasjen, loftet etc. for å lage noe eller leke med det. Så får han omtrent alltid lov, med beskjed om at da skal det ryddes opp igjen, så er det greit.
MEN HAN RYDDER ALDRI OPP!!!! [:@] Jeg må si til han både 2 og 3 ganger før han gjør det. Og han gjør det alltid bare halvveis, så jeg må be han enda en gang etter at han HAR gjort det, som han sier....

Jeg mener selv at de "oppgavene" han har og den oppførselen jeg krever av han er oppnåelig for en på 10år...

Eller er det ikke det?

Hvordan er det hos dere andre med barn på samme alder? Er det helt normalt? [8|]

Vi har en på ni og jupp de er nok litt bedritne i den alderen trass på en ny måte om man kan si det slik.
Jeg har laget en liste jeg henger opp over hennes plikter gjennom uken er ikke mye men at hun skal rydde rommet støvsuge stuen og ta ut søppla...
jeg må jo støvsuge etter henne men da har hun bidrat litt.
Jeg har det sånn at jeg maser ikke og blir ikke sur men for hverdag hun ikke gidder gjøre dette og rydde etter seg setter jeg svart kryss og det betyr 25 kr mindre i ukelønn... og ja noenganger er det 0 kr i ukelønn og det svir bigtime.
ellers får det følger om hun ikke kommer hjem eller forsvinner uten og si ifra og da får hun eks ikke sove borte på en stund eller se på disney channel på1 uke.. jeg tror beste man kan gjøre er og slutte og spørre dem og de kan men si at dette er sine oppgaver pass dem eller mist en gode.
Jeg gidder ikke mase og kjefte og her har det funket ganske bra. men du er ikke alene [:)]

ORIGINAL: louis1

Vi har en på ni og jupp de er nok litt bedritne i den alderen trass på en ny måte om man kan si det slik.
Jeg har laget en liste jeg henger opp over hennes plikter gjennom uken er ikke mye men at hun skal rydde rommet støvsuge stuen og ta ut søppla...
jeg må jo støvsuge etter henne men da har hun bidrat litt.
Jeg har det sånn at jeg maser ikke og blir ikke sur men for hverdag hun ikke gidder gjøre dette og rydde etter seg setter jeg svart kryss og det betyr 25 kr mindre i ukelønn... og ja noenganger er det 0 kr i ukelønn og det svir bigtime.
ellers får det følger om hun ikke kommer hjem eller forsvinner uten og si ifra og da får hun eks ikke sove borte på en stund eller se på disney channel på1 uke.. jeg tror beste man kan gjøre er og slutte og spørre dem og de kan men si at dette er sine oppgaver pass dem eller mist en gode.
Jeg gidder ikke mase og kjefte og her har det funket ganske bra. men du er ikke alene [:)]

Godt å høre at det er flere da.... [:)]

Men vi har en sånn ukelønnliste. Han har 50kr i ukelønn hver fredag (+ at han får gå enten på badeland eller på kino en gang i uka). På den ukelønnlista setter vi 1 strek for hver ting han glemmer. Og det blir som regel alt fra 10 til 35 streker i uka. Hver strek teller 1 krone. Og det blir minus på de 50kr han får på fredager.

Til å begynne med var han veldig flink til å passe på å ordne opp etter seg for å ikke få streker, men dette skled ut igjen, og nå har han ikke fått mer enn 25 kr i ukelønn de siste 3 ukene. Men det virker som han har slutta å bry seg.

Men det jeg gjør feil, er kanskje at jeg fortsatt snakker til han om alt han glemmer....

Kanskje det ville vært bedre om jeg bare satt strekene, og ikke sa noenting...? (SÅ sant det ikke er noe veldig alvorlig da...)

Jeg blir sliten av å kjefte og han blir helt sikkert veldig drittlei hele mora si....

Jeg har tenkt tanken om at han kommer til å bli en sånn forferdelig tenåring som røyker og drikker og stjeler og banker opp folk.... Huff, det er ikke morro å tenke sånn... Men jeg føler at han sikkert kommer til å bli så drittlei kjeft og mas og jag at han til slutt gjør all faenskap han kan få til, bare for å "ta igjen" på en måte, når han blir større..... Det er jeg livredd for..... 
Samtidig som jeg føler at det blir feil å slutte å snakke til han også.... [:o]

Vell.. Gutter er igrunn utrooolig vimsete, så det med å ta med klær fra skolen og sånn blir vell litt sånn ymse.. Min gutt er "bare" 6 år, men han også er på samme måten.. [8D]
Det med kranglingen og at han ikke hører så mye på deg, er jo for å teste ut grensene heeele tiden. jeg skjønner godt at det er slitsomt og frustrerende. men hold ut! stå på og ikke gi etter når du først har sagt nei til en ting.
Masse lykke til i hvertfall! gutten din høres ut som en helt normal 10åring! [;)]

Selv om jeg har verdens snilleste, mest lydige og snille jente på
13, må jeg gjenta maaaaaaaaaaaaaaaange ganger
ting hun skal gjøre!(eks plukke opp skitne klær fra
rommet sitt å få det i vask)
Hender nok at jeg må ta frem den virkelig strenge stemmen....

Blir heldigvis aldri krangel utav det.

Tror faktisk at det er ærlige forglemmelser,
og ikke at hun er vrang med vilje![;)]

ORIGINAL: Ida&Linn

Vell.. Gutter er igrunn utrooolig vimsete, så det med å ta med klær fra skolen og sånn blir vell litt sånn ymse.. Min gutt er "bare" 6 år, men han også er på samme måten.. [8D]
Det med kranglingen og at han ikke hører så mye på deg, er jo for å teste ut grensene heeele tiden. jeg skjønner godt at det er slitsomt og frustrerende. men hold ut! stå på og ikke gi etter når du først har sagt nei til en ting.
Masse lykke til i hvertfall! gutten din høres ut som en helt normal 10åring! [;)]

Jeg er egentlig veldig flink til å holde det jeg sier. Og kommer sjelden med trusler som jeg ikke gjør noe med. Når de får strek og trekk i ukelønna eller trusler om å gå på rommet, ikke lørdagsgodt, ikke no overnatting borte osv. Så holder jeg det stort sett alltid.

Jeg blir bare så frustrert over at det går ann å "glemme" så utrolig mye! Jeg tror det går mye på giddaløshet også, jeg....

Han synes nok det er mindre slitsomt å få kjeft enn å rydde rommet, og da tar han kjefta i steden, likom.... [8|]

Jeg har to på syv (blir åtte i januar) og ni år, og det er ganske mye masing som må til, på forskjellige nivå, på de to. Gutten er 7,5, og han må jeg ofte mase på om tannpuss, hygiene ellers (bortsett fra på do, han er veldig flink med det, og vasker seg med vann og sånn), rydding og lekser. Niåringen må jeg mase på med feks dårlige vaner, rydding og å få hjelp til ting. Der stiller gutten mere opp, når jeg trenger hjelp, enn det hun gjør.

Høres ut som en helt normal 10 åring spør du meg[:)]
Har ikke barn selv,men har jobbet masse med barn i alderen 1-11 år.

Tenk deg ting som du gjør hjemme i huset- Vaske klær, lage mat rydde osv.. Du likte det sikkert ikke selv da du var liten, og mest sannsynlig ikke nå heller[;)]. Men nå gjør du det, fordi du er voksen og vet det må gjøres.

Han er bare 10, og skjønner ikke hvorfor dette må gjøres og hvorfor det  er så viktig. Dessuten er det jo kjedelig[;)].
Klart det er viktig å ha plikter og rutiner, men det er desto like vanlig å ikke ville gjøre de[;)]

Sønnen min er 10 år, og de reglene du har for din sønn er det som praktiseres her i huset også. Det er ikke for mye og kreve! Kan til tider rive meg i håret jeg også fordi han er så distrè, det holder liksom ikke å gi en beskjed kun èn gang ofte - gjerne både tre og fire ganger.. Hører andre foreldre i klassen hans "sliter" med det samme, er nok mye at de blir så opptatt der og da av de de driver med.
Høres ut som dere har kommet inn i en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Som mor kan jeg godt skjønne at du da blir fortvilet...hva gjør man? Ikke er det ålreit å føle at man er i tottene på barnet sitt, samtidig kan man ikke "belønne" negativ atferd med div goder..

Som foreldre skal man kreve og få respekt. Ut fra det du skriver høres det ut som han boikotter det på en eller annen måte? Vet du om han er sånn ovenfor andre voksne - eller er det bare deg han trasser sånn mot? Det som har funket her i fht slike småting som å rydde ut matboksen hver dag, skitne klær i dunken osv, er å kun fokusere på belønning over en periode. Vi har da gjort det på den måten at han har fått et visst antall mer kroner i ukelønn når han klarer å gjøre disse tingene HVER dag uten at vi har måttet be han... Han har da klart å komme inn i den rutinen, for du verden som han har klart å huske da!

Det du sliter med er vanskelig og fører til mye dårlig samvittighet, men tror det viktigste er å være konsekvent, selvv om det fører til en del negativ oppmerksomhet, det handler jo om respekt det å bl a overholde avtaler som er inngått. Så får man heller finne NOE, uansett hva det er, man kan gi en positiv tilbakemelding på daglig slik at det ikke bare føles som man gir korreksjoner.[:)]

Kan jo nevne at jeg har ei som nærmer seg tenårene her. En periode før sommeren var hun direkte lat med lekser, det passet henne bare ikke..Men det forandret seg da hun ble nektet tilgang til mobil, pc og lommepenger..hun fik tilbake en og en ting ettersom hun viste god arbeidsinnstas over et visst tidsrom. Og jenta jobber som en helt med lekser enda.[:)][:D]

Tror ikke du er for streng. Heller tvert imot. Jeg har to jenter i den alderen 12 1/2 og 11. +4 barn til, så vi har ikke råd til å gi de ukelønn.
Kanskje gutten din får for mye-50 kr + kino en gang i uken. Mine får gå på kino kanskje en gang annen hver mnd. Du tar bort penger etterhvert som han ikke gjør det han skal. Hva med å belønne han for det han gjør. Å ta bort penger, kan virke som en straff. Har ikke noe imot å gi straff, men det er litt mer positivt hvis de ser at de blir belønnet når de gjør det de skal. Får han bruke pc? Hva om å si at han må opparbeide seg pc-tid? Rydder han rommet får han være på pcn. Istedet for å si:"Hvis du ikke rydder rommet får du ikke bruke pcn." Skjønner?
Men har han konsentrasjonsvansker i retning av ADHD da blir litt anderledes. En av mine har ADHD og henne må jeg si 30 ganger til at hun må kle på seg nå for hvis ikke kommer hun for sent på skolen. Hun forstår ikke konsekvensene av det hun gjør eller ikke gjør. Så i stedet for å si det 30 ganger, må jeg være klar og tydelig. Må si til henne en ting om gangen. Ikke mange beskjeder på en gang. Men ADHD er forskjellig fra barn til barn og jeg kan jo ikke sitte her og si at det er det han har.

Barneoppdragelse er den vanskeligste jobben man kan gjøre, men du så kjekt det kan være og.

Tror nok ikke gutten din er så mye annerledes enn de fleste i den alderen. Det å få barn i den alderen til å ta ansvar og samtidig skjønne følgene av dem er ikke alltid like lett. Dette gjelder jo selvfølgelig også følgene av å ikke ta ansvaret.
Barn i den alderen ser jo gjerne ikke lenger enn nesa rekker. Det er her og nå som gjelder for dem, øyeblikkets tilfredsshet og tilfredsstillelse som betyr noe. Hva er det som er interessant og hva er ikke.
Spørsmålet er jo gjerne om det rett og slett er glemsomhet, latskap og opposisjon som er "drivkraften" bak det.
Noen er jo fantastisk distrè mens andre bevisst driter i hva vi voksne ønsker at de skal gjøre.

Det er jo viktig (synes jeg) at vi foreldre viser at vi bestemmer og har styringa selv om barn kan ta egne valg selvfølgelig. En del ganger synes jeg rett og slett ikke barna skal få noe valg. "Det er ikke noe spørsmål, det er en beskjed".....
Så klart vi forventer at jo eldre de blir, jo mer kan man forlange/forvente. Vi blir jo desto fortere skuffet kanskje, hvis det viser seg at barnets "modning" går seinere enn vi skulle tro.
Samtidig er det jo viktig å stille krav, ta noen upopulære avgjørelser. Vi gjør jo ikke det for å være slemme. De skjønner at vi elsker dem for det.

Hverken du eller gutten din synes vel dette er en ok situasjon, og skjønner godt at du ønsker å gjøre noe med dette.
Jeg tror det er viktig å sitte ned, ta en god og lang prat over en kopp varm kakao. Fortell hva du tenker om han, deg selv og dere to sammen. Si i fra hva du ønsker, og hør hva han mener om det, og om hva han tenker selv.
Jeg ville nok selv kanskje valgt to-tre ting som man kunne begynt med, ikke mange ting om gangen. Da blir det fort en evig runddans med mas og kjeft, og da blir det jo fort bare ryggen man prater til.
Lag noen avtaler med korte intervaller. Gi belønning raskt istedet for å ta bort. Mulig det vil hjelpe?
Gjør koselige ting sammen. Håper det ordner seg for dere.

Jeg vil takke dere alle sammen for VELDIG gode innlegg!!! Det har virkelig gitt meg mye å lese dem!

Jeg er egentlig innerst inne forferdelig lei meg for denne situasjonen med sønnen min. Jeg tenker på det hele tiden, og jeg har såååå utrolig dårlig samvittighet HVER ENESTE dag, for at jeg ikke klarte å la være å kjefte I DAG HELLER..... [&o]

Noen ganger går det så langt at jeg ikke klarer å være blid mot han i det hele tatt. Hvis han forteller noe fint han har gjort eller noe morsomt han skal være med på, så klarer jeg bare ikke å være positiv tilbake, fordi han har gått meg på nervene over så lang tid at jeg bare er supernegativ..... Og det er jo SÅ trist..... Jeg VIL jo ikke at vi skal ha det sånn.....!

De straffene vi har prøvd er

*å ta fra han sykkelen (fordi han slenger den i fra seg RETT FORAN trappa HVER GANG han har brukt den. og han har fått MANGE advarsler)

*å ta fra han mobilen 1 uke, 3 uker og 2 mnd.!

*en hel uke uten ukelønn

*Husarrest (1 dag, 3 dager)

Men det som er så utrolig trist OG RART, er at han driter i det.... [:o] Når jeg sier at "nå har du mista moblien din. Du har fått så mange sjanser, men nå er det slutt. Nå har du ikke mobil i 3 uker". SÅ er han fullstendig likegyldig!!! [X(] Svarer SÅVIDT "javel...??" Og bryr seg ikke mer..... Jeg synes det er unormal oppførsel.....(?) [:o]

JEg har noen ganger lurt på om jeg må begynne å behandle han akkuart likt som lillesøstra på 6 år. Prøve å glemme at han er 10 år! Det ville kanskje vært lettere for meg.....

ORIGINAL: kajan

I stedet for å sette strek og trekke penger for hver gang han gjør noe galt, så kan du jo prøve med ett belønnings system i stedet! sette ett pluss for når han har gjort noe bra, også kan du lage forskjellige premier.. 5 pluss så får han dra på kino eller noe lignende!

Vi har prøvd dette også...

Satt et klistremerke på kalenderen for hver dag de hadde vært greie og gjort som de skulle. Og hvis de klarte 4 merker på 1 uke fikk de velge seg en ting i butikken ELLER gå på Mc-Donald's eller noe....

MEn det hjalp ikke.... Han klarte såvidt 1 merke i uka.... [&o]

Jeg har en gutt på 8 år og en gutt på 6 år. Pluss lillegutt på 14mnd(sart15)

Litt om de 2eldste:

Jeg må gi samme beskjed 1-10 ganger før det går inn...Da må jeg true med å telle1 ---2---3---og da fyker de som små illsinte små raketter. Jeg er heldig å ha innført 1-2-3regelen fra de var stabbe-små. De vet ikke hva som skjer,for jeg har aldri kommet til 3 ..hehe ...de vet bare at da "SMELLER" det ....
Men ting er akuratt som du fortelle alikevel.
Hoved problemet her i huset er at de to eldste krangler HELE FORBANNA dagen. Eldstemann elsker å plage og få lillebror til å syte å grine ...Lillebror tåler ikke at hinnkarer ser på han ...Lillebror kviner for alt ...uansett ..kviner og løper på rommet og griner. Griner for hver minste lille ting...
Om den så leher litt sammen , så skal de begge nestemme og det blir alltid  krangel og kvining av det hele.. etter bare noen minutter

Jeg ber dem henge opp klær som kn brukes igjen og kaste skittentøy på vaskerommet ..Noe dem ikke klarer. Jeg plukker opp tøy fra huset hver eneste dag. Alt de bruker slenger de bare fra seg: leker,klær og ja ..alt de tar i ...
Jeg vasker sikkert mere "rent" tøy enn skittent ....

Vi prøvde nå før sommerferien å "få slutt" på dette her. Vi orker ikke kjefte hver dag,for det gjør vi ...
Vi kan ikke dra noen steder fordi de ikke kan oppføre seg når dem er tilstedet beggeto...
Så jeg lagde en plan til dem begge, der de fikk smilefjes/surefjes hver dag om dem ikke hadde plaget/sutret. Om det var mere enn 3 surefjes i uka,så fjernet jeg playtation/gameboy/x-box ..(en v tingene for hver uke
Truet også med å kaste KapteiSabeltannbillettene ....Og boikottting av hele ferieturen ...

Dete gikk bra kun 2-3dager. Guttene var likegyldig , dreit i hele ferien , ga blaffen om de ikke fikk spille/se på tv/dr på ferie ...

Djeeses ...Gav opp vi ....Dro på ferie og det hele ble glemt ..

Men nå: etter å ha lest nesten alle innleggene her , så tror jeg at jeg skal lage en plan.

Dem skal få 5kr pr ting på listen...
Listen skal gå over hver dag og etter 5 dager kan dem ha tjent seg 50 kr.
Om ikke tingen blir utført hver dag blir 5kroningen strøket.
Dem skal selv få klistre på 5kr-symbolet etter utført oppdrag.

men trenger tips til daglige oppgaver til dem .

Her er noen ..

* Ta matboksen utav sekken når de kommer fra skolen
*henge opp jakke og sette på plass skoene i gangen
* bytte fra skoleklær til fritidstøy
*Henge sekkene opp på veggen der de skal henge
* Gjøre lekser
*rydde opp etter leksegjøring'
* rydde av bordet etter seg etter middag
*ikke plage hverandre

hva mere ..sikkert noe viktig jeg glemmer...

*

Jeg har ikke barn som er så store enda, mn han kan ikke være sjalu da fo at det er kommet en ny baby i huset? At han gjør sånt for og få oppmerksomhet fra dere?
 Det han får er jo negativ oppmerkomhet, men han får det iallefall.
Du gir han jo like masse som før helt sikket, men kanskje ikke han syns det? Kanskje han egentlig vil være med deg og pappaen helt alene en gang iblant uten babyen?

Jeg vet ikke jeg, men tenkte bare og komme med forslag til hvadet kunne være [:)]

Håper det ordner seg og dere snart [:)]

Jeg gjorde også noen endringer her hjemme i går, etter å ha lest alle innleggene i tråden.

Jeg håper virkelig det hjelper....

Det er ikke BARE 10-åringen som er lat/glemsk/likegyldig som er problemet. De er ganske ille de 2 mellomste jentene på 4 og 7 også.... [8|] De er sånn som du sier, Grusomme Gabriell, at de bare krangler og plager hverandre. Kommer springende for å sladre, smeller igjen dører og ligger på rommet å hylgriner for ingenting... Kan ikke leke sammen for alt i verden. Tar fra hverandre alle leker og kan ikke dele på noenting....

Slitsomt, ja..... [&:]

ORIGINAL: kurtine

Sønnen min er 10 år, og de reglene du har for din sønn er det som praktiseres her i huset også. Det er ikke for mye og kreve! Kan til tider rive meg i håret jeg også fordi han er så distrè, det holder liksom ikke å gi en beskjed kun èn gang ofte - gjerne både tre og fire ganger.. Hører andre foreldre i klassen hans "sliter" med det samme, er nok mye at de blir så opptatt der og da av de de driver med.
Høres ut som dere har kommet inn i en ond sirkel som er vanskelig å komme ut av. Som mor kan jeg godt skjønne at du da blir fortvilet...hva gjør man? Ikke er det ålreit å føle at man er i tottene på barnet sitt, samtidig kan man ikke "belønne" negativ atferd med div goder..

Som foreldre skal man kreve og få respekt. Ut fra det du skriver høres det ut som han boikotter det på en eller annen måte? Vet du om han er sånn ovenfor andre voksne - eller er det bare deg han trasser sånn mot? Det som har funket her i fht slike småting som å rydde ut matboksen hver dag, skitne klær i dunken osv, er å kun fokusere på belønning over en periode. Vi har da gjort det på den måten at han har fått et visst antall mer kroner i ukelønn når han klarer å gjøre disse tingene HVER dag uten at vi har måttet be han... Han har da klart å komme inn i den rutinen, for du verden som han har klart å huske da!

Det du sliter med er vanskelig og fører til mye dårlig samvittighet, men tror det viktigste er å være konsekvent, selvv om det fører til en del negativ oppmerksomhet, det handler jo om respekt det å bl a overholde avtaler som er inngått. Så får man heller finne NOE, uansett hva det er, man kan gi en positiv tilbakemelding på daglig slik at det ikke bare føles som man gir korreksjoner.[:)]

Kan jo nevne at jeg har ei som nærmer seg tenårene her. En periode før sommeren var hun direkte lat med lekser, det passet henne bare ikke..Men det forandret seg da hun ble nektet tilgang til mobil, pc og lommepenger..hun fik tilbake en og en ting ettersom hun viste god arbeidsinnstas over et visst tidsrom. Og jenta jobber som en helt med lekser enda.[:)][:D]

Det er veldig godt å høre at jeg ikke krever for mye av en 10-åring da.... [:)]

Jeg tror kanskje man har lett for å se på den eldste som litt større enn h*n er når man har flere små...

ORIGINAL: Mamma$ lille £ngel

Syntes egentlig at mye av det høres "nprmalt" ut for en mann. Har bodd med en som var 23 år og oppførte seg på samme måte når det gjaldt rydding, vasking, glemme at han blir bedt om å gjøre noe +++.... men syntes det er litt tidlig å begynne som 10 år?

Har desverre ingen råd til deg, men håper virkelig du får orden på det. Høres ikke ut som han har mye respekt for deg (og det er heller ikke din feil!).

Nei, han har ikke respekt for meg i det hele tatt, desverre.... [:o]

Innmari godt å se det ikke er bare jeg som sliter!!
Har ei jente på straks 7 år, som har kommet i fjortis-alderen...Det føles ihvertfall slik. Hun tar etter vennene sine, svarer oss med en frekk tone, glemmer å ta med klær hjem, legger igjen matboksen på skolen, jeg må ta ut beskjeder fra sekken - eller spørre henne om hun fikk med info hjem fra skolen, hun roter (og rydder liiiite), glemmer at hun har med ekstra klær i sekken - og låner klær fra sfo dersom sine egne blir skitne/våte, hører ikke etter og gliser dersom jeg kjefter på henne...ja, jeg kunne ramset opp masse. Det er til å eksplodere av noen ganger. Men så har hun perioder da hun er snill og flink også da [:)]. Det er bare så slitsomt å mase og kjefte, når det føles så forgjeves [&o].
Noen ganger føler jeg meg helt apatisk, for hun bryr seg ikke om hva jeg sier.

ORIGINAL: BlåBobler

Jeg er egentlig veldig flink til å holde det jeg sier. Og kommer sjelden med trusler som jeg ikke gjør noe med. Når de får strek og trekk i ukelønna eller trusler om å gå på rommet, ikke lørdagsgodt, ikke no overnatting borte osv. Så holder jeg det stort sett alltid.

Jeg blir bare så frustrert over at det går ann å "glemme" så utrolig mye! Jeg tror det går mye på giddaløshet også, jeg....

Han synes nok det er mindre slitsomt å få kjeft enn å rydde rommet, og da tar han kjefta i steden, likom.... [8|]

Hmm, jeg har ikke barn jeg heller på den alder. Men jeg syns du skal fortsette med og gjøre det du sier, ta fra de ting om de ikke hører! La kanskje grensa bli lavere, har mobil f.eks, ta han fra den, null PC-underholdning osv...

Håper det er en periode han har nå og at det blir bedre[;)] Unger er unger er vel litt for lett og si også noen ganger[8|][:'(][:)][:)][:)]

Back
Topp