Dere med spyfobi

fisedutten

Forelsket i forumet
Og då meinar eg både dere med fobi for å spy sjølv og dere med fobi for at andre skal spy. Har dere fått nokon slags behandling/gått i terapi eller noko slikt for å få bukt med fobien?
Eg kjenner at den er begynt å ta heilt over her hos meg [:(] Har heilt angst i vinterhalvåret,for då går det så mange omgangssjuker. Veit ikkje korleis eg kjem til å reagere når min 2-åring får spysjuka første gong...[&o]

Har så lyst å få vekk denne sperra!!!!! Men veit ikkje korleis eg skal gå fram.. [&o]

Jeg har aldri vært fan av spy og spyr ofte en gang ekstra bare for synet og lukta av spyet mitt.. [:'(]

MEN, i jobbsituasjon og med sønnen vår har det aldri vært ekkelt i den forstand. For da er det jeg som må trå til, uansett hvor ille jeg synes at det er er det en annen som har det værre og da har jeg blokkert ut angsten min for spy og gjort jobben min.

jeg er slik at er d andre som spyr så spyr jeg og - å spy er absolutt d værste som er!!!!

-men når ungene mine har spydd så går d greit, jeg kjenner jeg blir kvalm, men jeg spyr hvertfall ikke! Kan brekke meg om d er ekstra ille.....(kjenner jeg blir kvalm bare av å skrive om temaet)

ja jeg fikk behandling, gikk i 6 mnd og etter det har jeg faktisk vært helt kurert. De 6 mnd involverte mye arbeid med meg selv, men nå gjør spying meg ingenting. hverken selv eller andre. Kan endelig sitte hos ungene når de er dårlige.

Nei..
Men jeg skjønner så forbanna godt hvordan du har det..
Jeg griner når jeg selv kaster opp,jeg HATER det..
Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det når min kaster opp skikkelig for første gang...
Jeg har store problemer med sånt..

Jeg er helt panisk om noen får det i omgangskretsen vår..
Jeg takler ikke lese om det her inne engang,det er rett før jeg tror det smitter gjennom skjermen..

ORIGINAL: mb

ja jeg fikk behandling, gikk i 6 mnd og etter det har jeg faktisk vært helt kurert. De 6 mnd involverte mye arbeid med meg selv, men nå gjør spying meg ingenting. hverken selv eller andre. Kan endelig sitte hos ungene når de er dårlige.

Korleis gjekk du fram?? Min drøm er faktisk å kunne sitte hos folk som spyr. Uansett kor rart det høyres ut. [8D]
Føler at fastlegen kjem til å nesten le av meg om eg fortel det. Alltid når eg fortel om fobien min til folk,so får eg høyre: "Ja,men det e vel ingen som LIKAR spy??" [X(]

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

Nei..
Men jeg skjønner så forbanna godt hvordan du har det..
Jeg griner når jeg selv kaster opp,jeg HATER det..
Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare det når min kaster opp skikkelig for første gang...
Jeg har store problemer med sånt..

Jeg er helt panisk om noen får det i omgangskretsen vår..
Jeg takler ikke lese om det her inne engang,det er rett før jeg tror det smitter gjennom skjermen..

akkurat sånn har eg det og ja! Men no e eg so drittlei av å sitte i angst kvar kveld, i redsel for at Sander skal bli dårlig i løpet av natta. Vil kunne ta offentlig transport, å kunne fly på ferie utan å vere livredd for at noko skal bli dårlige!!!

ORIGINAL: Ebleskråtten

Ej he d på samme måte so dej...
Går til samtala kvar veke + tankefeltterapi. Sistnevnte he virkelig gjort underverker for min del! [:)]

Men korleis utartar slike samtalar seg? Spyfobi er en vanskelig fobi, for man kan liksom ikkje nærme seg gradvis spying... 

Jeg har det [:'(] Blir kjempenervøs i perioder når det går [:'(]

Spriter og vasker hender, så vi er såre hele familien..Men det funker jo litt da.. Det verste er egentlig å gå å "vente"¨på det synes jeg!! Når det er snakk om sv.skap kvalme og oppkast av andre grunner er det litt bedre.. Når det ikke smitter liksom!!

Men lange bilturer med barna er pyton, er livredd de skal bli dårlige[:(] Er nervøs, selv om de nesten aldri blir kvalm engang...(vært bilsyk en gang størstjenta, da hun var 1).

Er grusomt..Prøver å unngå å dra så mye på besøk og innvitere folk hit i smitte perioder!!
Er litt redd folk oppdage hysteriet mitt(det som er ekstremt)..

Her hadde e tenkt si at detta va ein tråd te de, men så va den jo din[:D]

Håpa du kan få hjelp, snuppa. Ta ein telefon på legekontoret å si du vil ha ein samtale mæ doktoren (kem bruka du forresten? Gunn æ kjempegrei[:)]) Dei på sentralbordet treng kji veta ko du vil.

*Klemmepå*

ORIGINAL: _Nanne_

Her hadde e tenkt si at detta va ein tråd te de, men så va den jo din[:D]

Håpa du kan få hjelp, snuppa. Ta ein telefon på legekontoret å si du vil ha ein samtale mæ doktoren (kem bruka du forresten? Gunn æ kjempegrei[:)]) Dei på sentralbordet treng kji veta ko du vil.

*Klemmepå*

hehehe, ja, den var min. Var Jørgen som ymta frampå at eg kanskje burde prøve å få ditta under kontroll. Tenk når vi får fleire ungar og alle (!) får spysjuka..[&o][:(][:(]

Eg har Bergljot, og føler liksom ho kjem til å sei at ditta ikkje e noko problem å komme til legen med. Men no er det faktisk på tide å prøve å få kontroll på dette. Å kunne ha eit normalt liv, og tørre å treffe folk med ungar på vinterstid. hehe. Berre gruar meg til sjuka kjem i hus!!!

Kan du kji prøve å si du vil ha ein time mæ Gunn? Kjem nok te ta tid før du kjem inn, men trur dæ æ verdt det.
Ho va flink å henviste me videre når e trengde dæ. Enn så kan du jo si te Bergljot at du treng henvisning. Ho har vel egentle ikkji noko mæ om du treng dæ enn ikkji.... Så lenge du føle du treng dæ.

ORIGINAL: fisedutten

ORIGINAL: mb

Korleis gjekk du fram?? Min drøm er faktisk å kunne sitte hos folk som spyr. Uansett kor rart det høyres ut. [8D]
Føler at fastlegen kjem til å nesten le av meg om eg fortel det. Alltid når eg fortel om fobien min til folk,so får eg høyre: "Ja,men det e vel ingen som LIKAR spy??" [X(]

gikk via fastlege som hadde hatt oppfølging med meg lenge på grunn av problemer med å spise når det gikk omgangsyke fordi jeg var redd for å spy. Så jeg fikk en slags ufrivillig anoreksi kan du si. Fastlegen henviste til DPS hvor jeg fikk bahandling for fobier, og angst. Fungerte veldig godt og anbefaler virkelig for alle som sliter med det problemet å gjøre noe med det. Legen tar deg faktisk alvorlig. Og jeg har fått en helt annen livskvalitet etter at jeg ble behandlet. Kan til og med gå på besøk til folk igjen.

dette kalles emetofobi og er mer vanlig enn du tror..

jeg har alltid hatt panikk for spy, har ikke kastet opp selv siden jeg hadde omgangsyken når jeg var ni(er nå 32)
husker når jeg var mindre at når mamma kastet opp satt jeg med henda for øra og sang[&:]

er mye bedre nå etter jeg fikk unger, takler fint og vaske og tørke etter de, men ingen andre.
sambo feks, får ikke lov å ligge på soverommet med bøtte når han er dårlig.. isåfall kan ikke jeg ligge der.
da ligger jeg med angst for at han skal spy, og da blir jeg kjempekvalm:(

hater å være i nærheten av drita fulle folk tilfelle de spyr, er slitsomt å ha d et sånn..

men jeg slipper som regel unna (bank i bordet) når vi har det i hus her.
hatt det to ganger nå på kort tid og jeg var den eneste som slapp unna:)

Back
Topp