Dere med småbarn fra før....

Mom2be

Betatt av forumet
Dere som har småbarn fra før, hvordan har dere tenkt fremover med å forberede dem på at det kommer en baby i hus etterhvert? Vi vil ikke begynne med noe før etter uke 12 hvertfall i tilfelle noe skulle skje før det, og da har vi vært på ul i uke 11 også. Ellers tenker vi å bare snakke så mye som mulig om babyen og la vesla være med på forberedelsene. Hun blir 2år om 3mnd, så hun er jo nesten 2,5år når babyen kommer. Vi kommer ikke til å la henne være med på ultralydtimene, hun forstår jo ikke så mye av det uansett, og om det skulle bli oppdaget noe feil (er risiko for at babyen kan arve hjertefeil etter meg), så er det greit at hun ikkecer tilstede mener vi. Men alt annet skal hun få være med på, handle klær og ordne i stand til babyen. Tenkte også å kjøpe/låne en bok om det å bli storesøster.

Mini blir 2 år og 3 månder når den nye kommer, han forstår ikke så mye av det nå, men han er kjempe glad i babyer :) Så tenker vi bare snakker mye om babyen og at han skal bli storebror, så peker vi på magen (når jeg får mage) at der inni er babyen :)

Jenta mi er 2 år og 4 mnd nå, enn så lenge er terminen på hennes 3-årsdag(!!) og vi skal nok vente så lenge som overhodet mulig med å si noe.

Henriette blir jo 1,5 år når den nye kommer så vi blir nok ikke å forberede henne så mye da hun ikke kommer til å skjønne noe.

Nå er min litt større å blir 6 år å skulegutt i august.. Han har sakt i aaaalle år at han IKKE vil bli storebror, han vil IKKE at vi skal få baby han er nok blitt litt for vandt med å være alene å få all oppmerksomhet.. Vi fortalte han forige graviditet at han skulle bli storebror å da bare gråt han å var drittlei seg, men veldig glad når vi fortalte at de ble ingen baby alikevel.. Men håper han tar det bedre denne gang ;-)

Vi har 3 barn på 3 år,så dæm har vorre så små når æ har blitt gravid igjæn,så trur itj dæm har skjønt så masse av det, men vi har fortelt at mamma har en baby i magen å sånne ting :) Null søskensjalusi sålangt her :)

Vår har ønsket seg søsken lenge han. Sa til far sin at han ønsker seg baby til jul... :) Og han vet ingenting om førsøkene våre, IVF-styret eller noe. Han stråler når han ser andre babyer, og for hans del håper jeg virkelig at dette varer løpet ut!!! :)

Til dere som har små barn; ikke undervurder hva de forstår/ikke forstår!!! Om barnet er 1,5 år, så er det absolut ingen grunn til å ikke forberede det på det som skal skje! ;)
Sier dette for å være gem, ikke for å være kjip, altså!

Har ikkte tenkt no særlig på det egentlig...guttungen blir jo 3år før det kommer no baby, så han vil jo forstå ganske mye. Regner med vi begynner å snakke om det etter oul hvertfall, da vet vi forhåpentligvis om han får lillebror eller lillesøster. Spørs litt hvor fort det kommer noe mage også...men det blir leeenge å vente hvis vi forteller det veldig tidlig tror jeg. Men vi får se :)

Back
Topp