Dere med små barn som har briller.. Noen spørsmål..

sillivanilli

Elsker forumet
Minsten skjela, så har vært på sykehuset, han er langsynt. [:(]
+7! Ikke rart at han er "klønete", han ser jo så dårlig!
Så han skal få briller da. kjøper mqan brillene først også leverer kvittering på nav eller? Får man dekt alt, eller delvis? Hvis han ødelegger, eller mister dem, får vi dekt nye eller mår vi kjøpe selv da.
Regner med at det skal bli en jobb med å få han til å bruke briller! Han er ikke 2 år enda engang. Og når han får på seg ting han ikke liker er han snar og ta det av, og gjerne slå seg vrang. [&:]
Noen tips til hvordan man skal få så små til å bruke brillene sine?

Huff, var redd at det kom til å bli briller. Å ha briller når man er liten er ikke no artig! Huske når jeg gikk i første klasse, ble kalt brilleslange. Lo og peka. Sårende for en liten unge!

Eg vet faktisk kje kor en ordner med sånt, men kanskje lurt å ringe til NAV eller med optikeren
å høre ka som e vanlig.
Tror kje du ska bekymre deg så mye for mobbing, sånn eg ser det
e onger mye "snillere" no en då vi var mindre. Skolene har stor fokus på
mobbing, iallefall på skolen der datteren min går.
Har heller ingen tips til kordan få han til å bruke brillene,
kanskje optiker har råd/tips. E nok sikkert lettere få en litt stor gutt til å gå med
briller, en en på f.eks 2 år....
Håper du får hjelp

Våre 2 eldste bruker briller, hun minste har -7 så ser rimelig dårlig hun også bare andre veien[;)] 
Du må betale ut brillen først så får du igjen av trygd etterpå, de dekker brillene glassene, arbeid og 300kr av innfattningen så resten av innfatningen må du dekke selv. Blir de ødelagt og slikt så får du dekket det igjen med en gang.
Han eldste var 3 år når han fikk det hun minste 2år, tror de synes det er mye lettere og kunne bruke briller. Hverdagen dems blir nok lettere når de ser skikkelig.
Det jeg anbefaler deg ang innfattning er fjæring der som stanga begyner så den er veldig føyelig når de skal ta på brillene og ikke ha vanlig stang bak øret, men be de sette på slik som går bak øret og ned til øreflippen, de sitter mye bedre i lek og ikke så lette og ta av seg, husker ikke hva de heter i farta.
Send meg gjerne pm hvis det er mere du tenker på, eldste er 12år nå så blitt ganske vant med briller på ungene.
Synes ungene har blitt mere greie mot hverandre når det gjelder briller, de har ikke fått noe slik kommentarer verken i barnehage eller skole her. Så håper sønn din er like heldig på det området.

Tusen takk for svar alle tre!
Hvordan går det egentlig å holde på med sport? Svømming, kampsport, osv?

et lite puff..

Det går kjempe bra her i hvertfall. Eldste har holdt på med det meste nå er det svømming og han legger de bare på siden mens han er under vann ellers har han de på. Hun minste har heller ikke hatt noe problemer med det. Men du må nok regne med mange turer på optiker og rette opp brillene [;)]
Men hver litt obs de 2-3 første timene han bruker brillene, han klarer ikke helt bedømme avstand riktig da så kan bli litt knall og fall, han kan også bli litt svimmel i begynelsen

Sønnen vår venter på briller nå[:)]
Han er 2.5 år, og vi er kjempe spente på hvordan dette vil gå...[&:][:D]

Heldigvis er han veldig fornuftig, og han elsker solbrillene sine, håper derfor at han kjapt vil skjønne at brillene er kjekke å ha på[;)]

~D@isigeD@ier~: Venter? Tar det lang tid før man får dem eller? Min er desverre ikke glad i sine solbriller. Men får håpe at dette går bra alikevel.
*Kine* 6000?? Hjelp! Det har ikke jeg penger til hvertfall! Er arbeidsledig for tiden.. Men finner sikkert noe brukbart til en rimligere penge.. [:)]

Sønnen min er og langsynt +4,5, han fikk briller når han var 9mnd...jeg strever enda med brillene han tar de bare av, så han liker det ikke..hver gang jeg snur meg river han de av å begynner å leke med dem[8|] så gode råd ønskes[:)]

hei.

jeg har 10+, så vet alt om å se dårlig. brilleglass får du dekt av nav, pluss 300 av innfatningen tror jeg. men du må betale det selv først. husker at da jeg var liten at det var ekkelt og f.eks spille fotball o.l, men når jeg var 11 fikk jeg linser, det var bedre. det får du ikke dekt noe av pga det er for utsendet sin skyld. men jeg betaler ca 4000 for ei hel brille. 1250 pr glass. de er da justert for skeve hornhinner.

Snuppa mi begynte å skjele da hun var 9 mnd gammel.

HS tok kontakt med sykehuset etterhvert og når hun var 1 1/2 år fikk hun komme til øyelege. Hun er langsynt i tilleg ca 3+

Hun klarer seg veldig godt uten briller. Plukker opp de minste smuler. Men skjeler ofte når hun fokuserer. Det er ikke konstant skjeling altså...

Fikk briller da hun var 1 1/2 år. Det har gått veldi bra, men det skjer stadig uhell med brillene[&:] Så må bytte litt av hvert...

Når du har kjøpt brillene går du på NAV med alle kvitteringer, og arket som du fikk med legen. Sånn legeærklæring husker ikke hva det het....
Du får betalt tilbake alt du har betalt for brilleglassene, men kun 400kr pr. innfatning.

Hvis de blir ødelagt så dekker NAV det. Vet ikke hvordan det er hvis man mister dem....

Kansje han syns det blir godt å få briller, at han faktisk selv finner ut at det er bra. Da klarer han jo å "fungere" bedre.
Tror du må vere bestemt, og ikke la han ta av seg brillene "uten lov".

Husker den kvelden etter at vi hadde vært på sykehuset. Jeg grein, var så lei meg for at hun måtte begynne å bruke briller[:(] Tok noen dager før jeg godtok det liksom.....

De fleste syns nok at snuppa er søt, de syns også at det er litt rart med så små barn som har briller. Har opplevd flere episoder der unger kikker på henne og spør om det er hennes briller osv.
Men de fleste smiler og sier at hun er søt[:)]

Så nå har jeg godtatt det. Det finnes heldigvis fine briller til barn nå til dags[;)]

Er jo klart at det er sårende å bli kalt brilleslange osv.

Lykke til med tilvenning av briller![;)]

Her er et lite bilde av brillemusa mi:

Back
Topp