Dere med skolebarn...

Evette

Gift med forumet
Har dere større terskel med hva dere tenker på som sykt barn?
Ene tuppa her hadde litt feber i går og klager i dag på en del vondt i magen. Hun har ingen feber, men jeg tenker likvel at hun får fri fra bhg i morgen. Det skjer jo noen ganger at barna rett å slett ikke takler tempoet i bhg etter de har vært litt syke, så da gir jeg heller en ekstra dag fri.
Gjør dere med skolebarn det samme, eller må det være feber eller smittefare for å holde barnet hjemme?
 
Har noe høyere terskel ja. Men evt med en "prøv, også sier du fra til læreren om det ikke går" hvor jeg evt også har varslet lærer på forhånd. Større barn kan kjenne bedre etter.
 
Nei må ikke væree feber .
Er han dårlig/ vondt/dårlig allmenntilstand får han bli jjemme
 
Det er litt forskjellig, om det er mageknip mener jeg han kan prøve, om det er feber eller øreverk vil jeg ikke sende han på skolen, da han er ørebarn og er mye syk pga det. Men er han litt pjusk på kvelden, men virker bra på morgenen, så blir det skole.
 
Om det bare er en liten forkjølelse uten feber eller litt magevondt prøver vi. Har aldri skjedd at hun har blitt sendt hjem (2 klasse). Men nå er terskelen ganske lav pga kreftbarn i klassen. Skal ikke sende de på skolen om det er noe som kan smitte.
 
Alltid allmentilstanden som er avgjørende her om ikke det er feber eller smittsomt selvfølgelig. Sender ikke pjusk unge på skolen, men lar henne gå i morgen da hun egentlig er frisk men fortsatt preget etter kraftig sykdom men med beskjed til lærer om at de skal ha lav terskel iforhold til å kontakte meg.
 
Jeg har MYE høyere terskel for å holde skolebarnet hjemme. Har alltid hatt dem hjemme fra barnehagen ved den aller minste trøtthet, slapphet eller pjuskhet, men han skal helst på skolen om han ikke er ordentlig syk. Hjemme ved oppkast eller feber, og nå de første skoleårene ville jeg holdt ham hjemme om han var veldig slapp uten feber. Det har ikke vært aktuelt for oss, men jeg ser at andre barn som er litt pjusk har fått være inne i friminuttene på skolen her, og så har læreren fulgt litt ekstra med på om de måtte hjem i løpet av dagen.
 
Absolutt! For meg er det viktig å lære ham at han kan gå på skolen selv om han er småslapp, forkjølet, litt vondt i magen osv. Vi voksne går jo på jobb selv om vi ikke er i tipp topp form. Så kan han heller si fra til læreren at han må få gå hjem hvis det ikke går. Som regel kommer han hjem etter endt skoledag og har glemt at han ikke var helt i form på morran ;)
 
Nå har jeg en 5åring som knapt har vært hjemme fra barnehagen.

Er vel kanskje ikke noe strengere på når skolegutten får være hjemme, men er ganske streng på hva som skjer når vi er hjemme. Så lenge han ikke har feber eller skikkelig oppkast er det ingen skjermtid. Kvikner han til klokka elve setter vi oss med skolearbeid.

Han har ikke mange fraværsdager, men ser at terskelen hans er lavere nå som han veit jeg er hjemme.
 
Tja.. Hvis jeg skulle holdt ham hjemme hver gang han klagde over at han var sliten eller lignende hadde han knapt vært på skolen. Om han har feber eller på andre måter er tydelig syk, så blir han hjemme. Han er sjelden syk, så ser fort forskjell.
 
Min regel er at barnet skal være i form til å delta i "hverdagen", enten det er barnehagebarn eller på skolen. En skolegutt som ikke orker følge med i timen, ikke orker leke i friminuttet og som ligger slengt på sofaen resten av dagen av utmattelse er like ille som feber eller oppkast. Samtidig så må man jo kjenne barna sine og vite hvor deres komfortgrense for sykdom går.

Det er dessverre vanskelig å få et klart bilde på allmenntilstanden til barn under en viss alder. Syns barnehagene jeg har vært borti er flinke til å ringe foreldrene ved sykdom, mens lærerne på jobben ofte er elendige på dette hvor det ender opp med at vi på SFO må ringe etter foreldrene til et barn med veldig nedsatt allmenntilstand. Derfor ville jeg nok sendt melding til læreren eller skrevet i meldingsboken om barnet (første årene på barneskolen) var dårlig.
 
Syk er syk, uansett alder. Er det for slitsomt å være på skole/i bhg så er det det.
 
Høgare terskel for å holde skulebarn heime enn barnehagebarn ja. Synest ofte det kan vere vanskelig å vurdere, spesielt det eine barnet som gjerne "legger på litt ekstra". Det barnet blir oftare sendt på skulen med beskjed om å snakke med læraren viss formen blir dårlig/verre utover dagen. Det andre barnet "prøver seg" ikkje på den måten, så der er det lettare å holde heime om eg er usikker.
 
Back
Topp