Dere med skolebarn: LEKSER!

Ikke i bruk

Forumet er livet
Har barna deres mye lekser?
Sitter dere sammen med dem når dem gjør lekser?

Når i uka og når på dagen gjøres leksene?
 
Leksene gjøres med en gang de kommer hjem fra skolen. Jeg sitter sammen med hu i 2.klasse.
Men hu i 6.klasse sitter for seg selv og spør om det er noe. Ellers ser jeg over.

2.klassingen har lesing hver dag pluss 2 av dagene med skrivelekse og 1 dag med matte utenom.
6.klassingen klager ikke over mengden. Mest matten hu hater og bruker dermed lengre tid på den.
 
15 min lesing hver dag på småtrinnet. Syns det er helt passelig. Vi gjør det sammen, ellers oppdager hun ikke nødvendigvis at hun slurver eller leste feil.
 
Ikke mye lekser her, bruker maks 10 minutter utenom en dag hvor de skal lese i valgfri bok i 20min. Går i 2.klasse og vi sitter stort sett sammen med lekser. Norsk skrivelekse fikses fint alene. Stort sett med en gang hun kommer hjem, etter lange skoledager får hun slappe av litt først. Men alltid lekser før fritidsaktiviter eller vennebesøk.
 
8. Klassingen klarer seg sjøl. Det gjør 3. Og 4. Klassingen og, men de pleier å sitte ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag, så jeg er i nærheten om de trenger noe hjelp. De har matte og lesing+oppgaver til tekst hver dag, engelske gloser hver uke, pluss 15 minutter lesing i valgfri bok daglig.

Lesingen gjør de når det passer dem selv, de er glad i bøker og leser nok mye mer enn kravet fra skolen, så tar aldri tida på det
 
1. klassingen har ca 10 min ukelekse, mens 5. klassingen har en del mer. Her er det både ukelekser og noen oppgaver til hver dag. Vi prøver å få gjort mest mulig på mandag, de får en matpause når de kommer hjem så setter de seg med lekser. Vi voksne er alltid tilgjengelige og ofte sitter vi med hvert vårt barn.
 
Ukelekser fra hvert fag. Gjøres sol regel torsdag morgen, da starter hu senere[emoji106]
 
Ja, min gutt har mye lekser. Heldigvis får de ukeplanen for uken etter på fredag slik at de har mulighet til å få gjort unna litt i helgen dersom det er spesielt travle uker. Min gjør det, for ellers rekker han ikke alle leksene. Han har lekser i nesten alle fag, mye skriving både i norsk og engelsk, mange matteoppgaver (han er så stor at alt føres i kladdebok med korrekt oppsett, skriver ikke i matteboken). Lesing kommer på toppen, minst 20 minutter daglig. Så ja, her er det mye synes jeg. Han gjør unna mest mulig i helgene samt mandag som er den eneste dagen han ikke har trening og kamper.
 
Syns han har lite lekser [emoji85] han slurver en del dessverre fordi han vil bli fort ferdig så nå er jeg ekstremt pirkete og nøye. Men det gir resultat. Fra mandag til i dag har han gått fra å måtte skrive alt på nytt til å bare sette på en manglende prikk over en i. [emoji846]
Han må gjøre lekser med en gang han er hjemme etter skolen - kun en matpause før det er fram med sakene.
 
Barna gjør lekse etter middag, før de får gå ut å leke. Mye lekser synes jeg, sitter bortimot 2 timer tilsammen.
 
De har ikke mye lekser, men har litt hver dag. Gjøres når han kommer hjem fra skolen. Skal gjøres med en gang. Hvis ikke vi er kommet hjem, så gjør han det han klarer, så hjelper vi han med resten når vi er hjemme. Så går vi alltid gjennom leksa sammen med han og ser om det er gjort :)
 
Eldste gjør mesteparten av leksen på leksehjelp på skolen, jeg sjekker på ettermiddagen og hører han i lesing. 1. klassingen har ikke så mye, litt hver dag, han trenger hjelp til lesingen, og for å få forklart de andre leksene.
 
Min går i 2. Klasse . De har leselekse hver dag, mattelekse 3 dager og skrivelekse 1 dag.

Vi gjør leksene etter middag, jeg er som oftest alene med ungene til leggetid, så rekker ikke sitte meg ned med henne før etter middagen.

Men hører henne gjerne i leseleksen når jeg lager mat om morgenen og ettermiddagen slik at hun får repetert den flere ganger iløpet av en dag, men kun dersom hun vil selv!
 
Han gjør dem stort sett på ettermiddagen mens vi lager middag. Da er vi tilgjengelige for å hjelpe om det er noe han ikke forstår også kan vi høre han i lesing. De har stort sett ukelekser, så vi tar unna litt hver dag. Nå er det snakk om svært lite lekser da. Noe matteoppgaver, ett norskark med tilhørende lesing til og kanskje noe i engelsk. Tar han hvertfall ikke mer enn 10-15 min på hvert fag i uka.
 
Nei synes de har hatt veldig lite. Han har stort sett brukt 5-15 min på lekser om dagen. Men det er fordi det som regel har vært veldig lett. Andre foreldre i klassen klager over at de synes det er mye og læreren sa at de kan ha en maxtid på 30 min. om dagen. Aldri brukt så lang tid her. Han får mer tilpasset oppgaver nå og vi har nylig bedt om tidslekser for han har ikke så mye erfaring med å bruke tid på ting hehe

Satt sammen med han det første året. Så gikk vi sammen igjennom oppgavetekstene sammen før han gjorde det selv og jeg så over. Nå ser jeg bare over og hører han i gloser og engelsk lesing når han er ferdig.

Alltid gjort leksene rett etter han kom hjem. Spiser litt frukt først dersom kl er rundt 14. Fra andre/tredje var han alene hjemme en stund før vi kom.

Jeg slutter tidlig en dag i uken, og det er tidlig i uken på en dag uten fritidsaktiviteter,da gjør han all ukesleksene. Blitt fast rutine:
 
Back
Topp