Dere med skolebarn: Arrangerer skolen skidag?

Her er det ski dager og skøyte dager..
Syntes det er relativt tåpelig å pålegge foreldre denne utgiften. Man får sjelden en ski pakke til under tusen-lappen. Og ikke kan junior gå på skøyter. Heller ikke hørt noe om tilbud om å låne. Han er ikke glad i å stå på ski så nei jeg verken kjøper eller tvinger han til slikt.
 
Da jeg vokste opp så gikk alle barn gjevnlig på både ski og skøyter og syklet. Lurer på hvorfor det ikke er slik lenger, synes det er synd.


Her kan de velge mellom ski og aking, begge deler kan brukes det stedet de drar til.
 
Har ikke skolebarn enda selv, så vet ikke. Men jeg syns det er synd om barn ikke får mulighet til å lære å gå på ski og skøyter. Det er liksom en del av den norske kulturen. Alle trenger ikke å like det, men jeg syns alle bør få mulighet til å prøve seg. Mye fint utstyr som kan kjøpes brukt, mange gir bort også. Vi kjøper ikke sånt nytt.
 
Her er det vinteraktivitetsdager med masse forskjellige aktiviteter. Skolen har også ski og skøyter til utlån.
 
Har ikkje hatt skidag nei. Akedag i nærleiken då det var snø. Her er sjeldan snø, så her er nok mange som ikkje har sånt utstyr (får brukt det kanskje ein gong før det må byttast ut).

Eldste hadde skøytedag for eit par veker sidan, då i ishall, der ein kunne leige skøyter rimelig.
 
Er skjelden snø her. Da hadde dei ski/ake dag. Men skolen har akebrett så om noen mangler får dei låne. Men skjønner at det kan bli ett problem om noen ikkje har utstyr. Eg blir irritert selv om eg må handle inn for 1 dag. Men i år hadde vi både ski og skøyter som var passe str.. Så tenkte lite på det. Men hadde aldri ski når eg var liten. Ikkje pga økonomi men pga det var så skjelden snø at det var ikkje poeng og kjøpe det. Vi lånte noe gammelt dritt :p
 
Forventes det da at alle stiller med ski på beina, eller er det lov å ikke like å gå på ski?
Leste denne og begynte å tenke litt.
Skøytedagene derimot er obligatoriske her. De som ikke har egne skøyter får låne, men alle må lære å gå på skøyter.

Blir litt betenkt med at det skal være lov å "ikke like" slike ting og nekte å lære seg det/at ungene lærer det. Skal det da være lov å ikke like fotball i gymtimene, nynorsk i norsktimene og ligninger i mattetimene?

At barneskolen stiller med utstyr til utlån til de som ikke har råd er viktig. Men synes det er synd at mange som har råd ikke får gå på ski og skøyter på fritiden. Trist at det er mer vanlig at unger har eget nettbrett men ikke skøyter.
 
Blir litt betenkt med at det skal være lov å "ikke like" slike ting og nekte å lære seg det/at ungene lærer det. Skal det da være lov å ikke like fotball i gymtimene, nynorsk i norsktimene og ligninger i mattetimene?

At barneskolen stiller med utstyr til utlån til de som ikke har råd er viktig. Men synes det er synd at mange som har råd ikke får gå på ski og skøyter på fritiden. Trist at det er mer vanlig at unger har eget nettbrett men ikke skøyter.
Tror kanskje hvordan man tenker avhenger av hva man er vokst opp med? Om det er klima og kultur for ski og skøyter? Jeg innbiller meg at det er vanligere å ha alt utstyret hvis man bor en plass med mye vinter? Da jeg var barn var jeg den eneste i min skoleklasse som hadde skøyter, og det var kun fordi jeg hadde arvet dem av et søskenbarn som bodde på østlandet. Det ene året det faktisk frøs til trygg skøyteis var det en gutt i klassen som fikk låne et par fra en onkel, og våre to skøytepar måtte gå på omgang hos hele vennegjengen. Vi hadde selvsagt ikke nettbrett heller, men mange voksne her ser ikke på skøyter som noe selvfølgelig å kjøpe til barna. Nå kom det en kunstisbane i nærheten for noen år siden, og det blir mer og mer populært. :) Jeg elsker å gå på skøyter, men jeg forstår godt at voksne som aldri har prøvd nøler med å kjøpe skøyter til hele familien, selv om de kunne tatt seg råd til det. Man kan jo ikke sende småbarn på skøytebanen alene heller, så å kjøpe skøyter til barna innebærer at foreldrene må kjøpe til seg selv også. Jeg kjenner mange voksne som er livredd for å prøve. :p

Likedan er det ikke hvert år det blir snø her en gang, så det er ikke all verdens forhold for skigåing hvis du ikke kjører et godt stykke. Vi som har hytter på fjellet har alt av utstyr til barna, mens mange andre ikke ser poenget med å kjøpe. Jeg har inntrykk av at det er mange flere som har ski nå enn da jeg var barn, men det er fremdeles en god del som ikke har. "Liker ikke" synes ikke jeg heller er en unnskyldning for å ikke ville lære noe på skolen, men det er litt spesielt med skidagene som fort koster veldig mye for familier som ikke går på ski ellers. Fotball, nynorsk og ligninger koster ikke noe som helst heldigvis, uansett hva man synes om det. :)
 
Det finnes skøytebaner selv om det ikke er kaldt nok. Og det er snø på fjellet. Jeg synes barn vokser opp mer innendørs og mindre aktive nå enn før. Skolen kan gjerne være en motvekt til det. Det blir helt feil for meg å "ikke like" fysiske aktiviteter skolen har som bidrar til at barn er aktive ute og ikke bare sitter i klasserommet.
 
Ja, her er det mye aktiviteter.
Var skøytedag siste dag før vinterferie, nå på torsdag skal de til fjells å gå 3km på ski(har 1. Klassing) og neste tirsdag skal de i alpintbakken. Da får de som ikke har utstyr, låne gratis der.
 
Ski/ake/skøytedag.
Er ikke alle som står på ski.
 
Back
Topp