Dere med premature barn...

Sol76

Forelsket i forumet
Ligger barna fortsatt etter i utvikling?

Her er han sabla treg...
Må til fysio med han en gang i uka framover.

Han er 10 mnd og fortsatt driver han bare å ruller begge veier rundt på gulvet. Ingen tegn til å begynne å krype enda, og hvertfall ikke stå.
Sitte kan han heller ikke..

Men jeg vet det kommer..

Ingenting galt med han sånn sett, han er bare en stor og tung bedagelig fyr, lik mora[;)]

Han ble født i uke 31+5..

Hvordan ligger dere andres premature an da?

Gutten min er bare født i uke 34+6, så er jo ikke så mye for tidlig. Han er 9.mnd nå, og er litt treig. Han har akkurat lært seg å åle seg fremover nå. Ellers så har han bare rullet rundt og snudd seg rundt i sirkel. Er nok lenge til han kan sette og reise seg opp. Men da slipper det iallefall å bli så travelt for mamma'n[:)] Storebror var tidligere ute, enda han er født nesten to uker tidligere.

Adrian kom jo i 34+2, og han reiser seg opp og hele pakka her, så hos oss går det unna [:)]

Snuppa mi er 35+2, så ikke veldig prematur egentlig..  Hun er 9 mnd om 1 uke. Men hun ligger litt etter..  ikke kommer hun seg fremover enda, bare bakover og snurrer i sirkel..  hun snur seg til rygg, men kun på flaks.. ikke noe hun gjør bevisst enda..
Hun kan sitte i noen sekunder hvis vi setter henne, men hun setter seg ikke opp selv.. så hun kan ikke sitte enda.
Hun står på alle 4 å jynger, men ikke noe tegn til å flytte bena enda.

Det veldig veldig snåle er at storesøster, som var født i uke 28, var tidligere ute!!  Hun var utrolig tidlig ute motorisk sett i forhold til sin reelle alder, og ikke terminalder..   Alder's-messig så var storesøster tidligere ute enn lillesøster, selv om man trekker fra de 3 mnd hun var prematur..

Så her synes jeg at lillesøster er innmari treg!!  he-he...

men.. er jo så store forskjeller også da..

Godt at dere får fysio-hjelp.   De sier at innen 2 år har de premature tatt igjen de månedene de er født prematurt, og er på nivå med jevnaldrende.

ORIGINAL: Windy

Snuppa mi er 35+2, så ikke veldig prematur egentlig..  Hun er 9 mnd om 1 uke. Men hun ligger litt etter..  ikke kommer hun seg fremover enda, bare bakover og snurrer i sirkel..  hun snur seg til rygg, men kun på flaks.. ikke noe hun gjør bevisst enda..
Hun kan sitte i noen sekunder hvis vi setter henne, men hun setter seg ikke opp selv.. så hun kan ikke sitte enda.

Det veldig veldig snåle er at storesøster, som var født i uke 28, var tidligere ute!!  Hun var utrolig tidlig ute motorisk sett i forhold til sin reelle alder, og ikke terminalder..   Alder's-messig så var storesøster tidligere ute enn lillesøster, selv om man trekker fra de 3 mnd hun var prematur..

Godt at dere får fysio-hjelp.   De sier at innen 2 år har de premature tatt igjen de månedene de er født prematurt, og er på nivå med jevnaldrende.

Jeg har fått opplyst at dette skjer innen 1 års alderen som regel jeg [&:]

ORIGINAL: Ambriel

oi..ja da har det endret seg på de 6 årene som er gått siden Solskinn var liten..  he-he...  

ORIGINAL: Ambriel

oi..ja da har det endret seg på de 6 årene som er gått siden Solskinn var liten..  he-he...  

Det er kanskje forskjellig iforhold til hvilken uke de er født i da, nå var jo Solskinn myye mer tidlig ute enn lillemannen min..[;)]

ORIGINAL: Vero87

Gutten min er bare født i uke 34+6, så er jo ikke så mye for tidlig. Han er 9.mnd nå, og er litt treig. Han har akkurat lært seg å åle seg fremover nå. Ellers så har han bare rullet rundt og snudd seg rundt i sirkel. Er nok lenge til han kan sette og reise seg opp. Men da slipper det iallefall å bli så travelt for mamma'n[:)] Storebror var tidligere ute, enda han er født nesten to uker tidligere.

Jeg har også merket god framgang i det siste, så jeg vet det kommer etterhvert og som du så sant sier... vi har det ikke så stritt som de med turbobasser[:D]
De sier jo at de skal ha tatt igjen det tapte inne 1 år, men det kommer neppe til å skje her[8D]

Er jeg frekk hvis jeg spør om du vet grunnen til at du har fått begge prematur?
Jeg har nemlig også det... Datter for snart 9 år siden kom i uke 32, innlagt med vannavgang i uke 29, jeg måtte ligge i seng i 3 uker[:@]
Lillegutt kom som sagt i uke 31+5, innlagt i uke 31+3 med vannavgang da også.

Denne gang lå han i seteleie, derfor ble det hastekeisersnitt. Men da fant de også ut at jeg har delt livmor, og jeg fikk svar på mange spørsmål jeg har hatt i årevis... Har b.l.a hatt mange aborter mellom begge barna...
Hvis jeg blir gravid igjen så blir det prematurbarn igjen...

Ja, du har jo også fått 2 premature.
Er jeg frekk hvis jeg spør deg også om du vet grunnen?

Det viser seg at jeg har delt livmor. Noe jeg er ganske bitter på at ikke noe fant ut av før...
Etter 3. abort ble jeg sendt på utredning, men de fant ikke noe galt. Så vi fortsatte å prøve.. og fikk oss mange flere skuffelser.
Heldigvis gikk det greit denne gang, som jeg hadde bestemt meg for skulle bli den siste gangen...

Det virker som om legene ikke tar en så seriøst så lenge man blir gravid, men det hjalp jo ikke meg så lenge jeg ikke greide å holde på det..
Fikk til og med beskjed på sykehuset når jeg skulle ha dattera for snart 9 år siden at de forsket så lite så slike kvinnesykdommer... Det var for lite penger i det, mye mer penger i å forske på mannsykdommer som hjerte/kar sykdommer[:@]

Pussig nok så var den største her også som var tidligst ute.
Men jeg har jo i alle år vært redd for senskader... sånn som lærevansker f.eks.

Det har heldigvis vært uten grunn, for hun er kjempeflink på skolen[:D]

Gøy å høre historier om andre premature også, hverfall når det går så bra[:)]

Hm.. "interressant" at du har fått begge dine prematurt du også..

Iom at det starter med vannavgang hos deg så er jeg ganske så sikker på at det er PROM som er årsaken hos deg..  som ved meg..
Har du fått påvist noen infeksjon hos deg etter at vannet har gått?

PROM=premature rupture of membrans. 

Har man først opplevd PROM, så er det stor sjanse for at det skjer igjen.   
Flere spontanaborter er vanlig ved PROM. Blødninger i svangerskapet er vanlig ved PROM..  og også da selvfølgelig premature barn..

I mitt siste svangerskap nå,  hadde jeg maaange restriksjoner..  for å forhindre PROM.   Etter uke 34 "ga jeg blaffen" i disse restriksjonene. Uke 34 var liksom mitt høyeste mål..  Etter uke 34 begynte jeg å leve som normalt igjen, og da ble Lille Glede født 1 uke senere..
Jeg har stor tro på at det var restriksjonene som gjorde at jeg denne gangen kom så langt som jeg gjorde..

Du kan lese om det her: www.kanalen.org/prom/

Jeg opplevde PROM i uke 20+5, da lillgutt døde.  Men når Solkskinn ble født, så var det ikke fostervannet som gikk på henne..  det var en infeksjon som startet fødselen (morkaken til Iver lå igjen i magen i de 8 ukene etetr at han ble født, til Solskinn ble født).
Med Lille Glede var det PROM igjen..  plutselig og spontan vannavgang..  uten forvarsel..   med Iver begynte jeg å  lekke  littegrann dagen før..

bare spør hvis du lurer på noe mer! :)

he-he.. må svare litt mer..    jeg TROR jeg har hørt at når man har delt livmor, så må en følges meget nøye med i svangerskapet.. og at det å føde prematurt kan skje.    Var på Legene på tv forrige uke..

Ja.. sånne kvinne-sykdommer gjøres det lite med.. :(  Jeg har selv en hormonsforstyrrelse som skaper mye trøbbel for meg, og som gjrode at vi ikke fik barn på egenhånd.. (PCOS).  men spør jeg legene om hjelp for de plagene jeg har rundt disse hormonene nå, så er det knapt noe svar å få..

dette med PROm er også er ting legene snakker lite om.. I USA og England er dette veldig kjent og de har mange tiltak ved neste graviditet..    Legene vi var i kontakt med denne gangen var lite villig til å høre på hvilke tiltak som kunne bli gjordt..

Så godt at det går bra med eldste di!! :)
Solskinn har desverre fått en del sen-skader, men-men..  vi jobber oss igjennom dem og får heldigvis hjelp..

ORIGINAL: Sol76

ORIGINAL: Vero87

Jeg har også merket god framgang i det siste, så jeg vet det kommer etterhvert og som du så sant sier... vi har det ikke så stritt som de med turbobasser[:D]
De sier jo at de skal ha tatt igjen det tapte inne 1 år, men det kommer neppe til å skje her[8D]

Er jeg frekk hvis jeg spør om du vet grunnen til at du har fått begge prematur?
Jeg har nemlig også det... Datter for snart 9 år siden kom i uke 32, innlagt med vannavgang i uke 29, jeg måtte ligge i seng i 3 uker[:@]
Lillegutt kom som sagt i uke 31+5, innlagt i uke 31+3 med vannavgang da også.

Denne gang lå han i seteleie, derfor ble det hastekeisersnitt. Men da fant de også ut at jeg har delt livmor, og jeg fikk svar på mange spørsmål jeg har hatt i årevis... Har b.l.a hatt mange aborter mellom begge barna...
Hvis jeg blir gravid igjen så blir det prematurbarn igjen...

Ja, det kommer etterhvert. Det kan jo skje plutselig også. Men det er nok en stund til enda før han er høyt og lavt. Så vi får nyte det mens vi kan[:)]

Du er ikke frekk som spør om det[:)] Med førstemann hadde jeg plutselig vannavgang i uke 33+0. Riene startet kort tid etterpå, så da gjorde de ingenting for å stoppe fødselen. Vet ikke grunnen til at vannet gikk da. Med andremann hadde jeg svangerskapsforgiftning, så da ble jeg satt igang i uke 34+5 fordi han hadde vokst så lite. Men han hadde nok kommet ikke så lenge etterpå alikvel. Siden jeg var veldig moden da jeg ble satt igang. Jeg har ikke fått noe beskjed om det er større sannsynlighet for prematur neste gang. Er jo litt forskjellige grunner til mine er premature. Men er litt 'redd' for at neste også blir det.

Så godt at du har fått svar på hvorfor du føder for tidlig. Er jo greit å vite hva som gjør det, og da er du jo mer forberedt også. Forhåpentligvis så vil du nok få tettere oppfølging hvis du blir gravid igjen også.

Guttene mine kom i uke 34+6, men jeg ble innlagt med premature rier allerede i uke 27.
Nå blir Sindre og Daniel 8mnd om ei uke og de ligger et stykke etter motorisk sett. Sindre snur seg fra rygg til mage og en sjelden gang tilbake til rygg igjen, mens Daniel "bare" ligger der [;)] Kjenner et lite stikk inni meg når vi er på barseltreff, der de fleste sitter, snur seg, kryper/åler seg fram allerede...

Men men det kommer nok, de er friske og sunne ellers og har vokst kjempemasse siden fødselen. De var hhv 2270/45 og 1800/40.

mi kom i uke 35+3..vannavgang..men hu ligge bra an i utviklingen har eg fått hørra..
hu e 7 måneder nå å rulle alle veier..går rundt sin egen akse..går litt bakøve..sitte kje sjøl ennå men eg kreve kje d av na heller.. men alle ungar e forskjellige..hu kan ligga itte på någen områder men ligga forran på andre i forhold te dei så e født te termin..va hvertfall d helsesøster sa te meg.. så eg bekymre meg kje øve utviklingen ennå..å di har tatt d igjen te 1 år så e bare spennande å se ka hu klare next syns eg[:D]

Back
Topp