Dere med PKS erfaringer

Anonyym

Elsker forumet
Sensommerskattene 2023
Hei!

Jeg skal ha keisersnitt for første gang. Dette er barn nummer 3 og de to andre var fine styrtfødsler.
Grunnen til ks nå er at jeg plages enormt med svimmelhet som mest sannsynlig ble utløst etter forrige fødsel (for snart 6 år siden). Siden jeg nå har blitt verre under svangerskapet mener legen og jm at vi ikke skal ta sjansen på vaginal fødsel. Siden de to andre har gått så fint og det likevel resulterte i et år+ med intens svimmelhet er det ikke verdt risikoen.

Så til mine spørsmål.

1) hvordan fungerer et planlagt ks?
2) jeg har en historie med premature rier, hvor går grensa på at de starter et ks når jeg i utgangspunktet ikke skal oppleve rier?
3) dere med både styrfødsel og pks, hvor raskt gikk det om det startet før planlagt dato?

Setter pris på alle svar ❤️

Følger denne. Jeg må også ha pks, men har ingen kjennskap til det annet enn det jeg finner på nhi.no og HelseNorge…

Jeg fikk beskjed fra jordmor om at de ikke utfører KS før 14 dager før termin.. da jeg lurte litt på det samme da jeg skal søke PKS etter en styrtfødsel som endte med katastrofesnitt sist. 2åringen kom 14 dager før termin nemlig..

Jeg fikk beskjed fra jordmor om at de ikke utfører KS før 14 dager før termin.. da jeg lurte litt på det samme da jeg skal søke PKS etter en styrtfødsel som endte med katastrofesnitt sist. 2åringen kom 14 dager før termin nemlig..
Nei hun sa det her også. Men, siden frøkna om 11 dager før termin, jeg har hatt styrtfødsler og jeg ikke skal oppleve rier, samt at det krasjer med sommerstengt, trodde jm at vi skulle klare å «forhandle» oss til 21 dager før :) da har jeg 5 dager før fødeavd stenger

Nei hun sa det her også. Men, siden frøkna om 11 dager før termin, jeg har hatt styrtfødsler og jeg ikke skal oppleve rier, samt at det krasjer med sommerstengt, trodde jm at vi skulle klare å «forhandle» oss til 21 dager før :) da har jeg 5 dager før fødeavd stenger
Bare få samtale med overlege så fort som mulig så du får en klarhet i det ❤ Jeg skal inn på samtale om ca 1 mnd.

Jeg hadde pks 38+4. Jeg har en sykdom som gjør at en (vaginal) fødsel vil være farlig for meg. Fikk beskjed om å ringe inn hvis jeg mistenkte noe var i gang, og lav terskel for å komme på kontroll. Ringte et par ganger pga mye kynnere, var inne ene gangen og da var det ikke noe på gang. Planen ved spontan fødsel var riehemmende og å ta ks da :)

Hadde for øvrig en kjempefin opplevelse med pks ❤️ Fikk babyen på brystet med en gang, hadde hun med meg hele tiden på operasjonsstuen og oppvåkningen, hun var kvikk og rask, diet godt og melken kom fort. Var i relativt god form kjapt og har ingen plager med keisersnittet i etterhid

Hadde for øvrig en kjempefin opplevelse med pks ❤️ Fikk babyen på brystet med en gang, hadde hun med meg hele tiden på operasjonsstuen og oppvåkningen, hun var kvikk og rask, diet godt og melken kom fort. Var i relativt god form kjapt og har ingen plager med keisersnittet i etterhid
Så godt å høre! ❤️ håper alt går som planlagt og det slipper å bli noe hast. Veldig spent på samtalen og skal ha med meg alle spørsmål (skriver ned etterhvert) :)

Back
Topp