Dere med PCOS og flere barn

*Høna*

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Hvor lenge prøvde dere på nr. 1?
Hormoner?
Hvor lenge prøvde dere på nr. 2?
Og måtte du gå på hormoner da også?

Jeg hadde PCOS før jeg ble gravid, hadde ikke eggløsning i det hele tatt, prøvde i 22 mnd før jeg ble gravid etter 4. pergokur. Er spent på hvordan vi skal gjøre det når vi skal starte prøvingen på nr. 2. Det er uaktuelt å prøve i 1 år før vi får hjelp når jeg vet at jeg ikke har eggløsning. Hvordan gikk dere frem ved prøving på nr. 2?

Sluttet på Diane i februar 2005, ble gravid i mars 2006. Ble diagnostisert med PCOS i uke 7 i svangerskapet. Hadde hatt 2-3 SA i mellomtiden.

Nummer to. Ble gravid en uke etter jeg tok ut spiralen. Gikk ned 10% av kroppsvekten og gikk på Metformin tre måneder før vi planla å bli gravide.

Vi prøvde 1 år på førstemann, jeg måtte spise pergo for å få eggløsning og snuppa satt på 4 pp.

Med nr 2 brukte vi 3 pp, og gullet i magen satt på 1 eggløsning.
Jeg tok da både pergo og metformin..

Jeg har ikke PCOS. Jeg har bare PCO. Dvs at jeg ikke har syndromet, jeg har bare litt eggstokk-issues.. (Ingen el)

Jeg får ikke redigere innlegg, så jeg får bare legge inn et svar til...

Forskning viser at Metformin har like stor effekt som Pergotime på damer med PCOS. Pergo har økte sjanser for flerlingesvangerskap (noe vi IKKE ønsket). Kombinasjon av Metformin og Pergo kan øke sjansene noe i forhold til bare det ene eller det andre.

Første gang prøvde vi aldri på.. Jeg var overbevist om at vi måtte ha hjelp, så gikk ikke på p-pille, pluss at jeg hadde gått ned mange kg rett før.. Andremann slapp vi og å få hjelp til, men jeg gikk ned nesten 20 kg rett før vi begynte å prøve.. Blei gravid på første pp.. 
Legen min mener det er utelukkende vektnedgangen som har gjort at jeg er blitt gravid..

Kan ikke sitere heller, så kommenterer Almydia81: Ja,. for kvinner med PCOS øker sjansene for å bli gravid med 80 % dersom man går ned 10% av kroppsvekten sin. Dersom man er normalvektig, skal det normalt sett ikke være noe større problem for kvinner med PCOS enn andre kvinner.

Med første ble jeg gravid på første eggløsning etter en MA, men det vil si 9 mnd etter aborten for jeg har sjeldne eggløsninger. Brukte kun Metformin. Er normalvektig.

Med andre gikk jeg en stund på p-piller for å stabilisere syklusen + Metformin. Sluttet på p-piller og brukte ca 6 måneder før jeg ble gravid. Syklusene ble lenger og lenger for hver måned og jeg hadde time hos gyn for evt. pergo dersom jeg ikke hadde blitt gravid i den syklusen.

Nettopp fordi jeg har diagnosen, ville jeg heller ikke gå et år før vi evt fikk hjelp emoticon

Prøvde ca. 2 år før jeg ble gravid med nr. 1. Det tok 7 mnd før mensen kom etter p-pilleslutt. Syklusen var veldig ustabil (1-3 mnd mellom hver eggløsning) det første året etter at den kom tilbake.
Ble anbefalt av gyn å gå ned 10 % av kroppsvekta. Hadde BMI på rundt 24. Så da gikk jeg ned ca. 5 kg før jeg fikk begynne på Metformin. De neste 3 syklusene etter Metformin-start og vektnedgang varte mellom 28 og 30 dager...og så testet jeg plutselig positivt :)

Nr. 2 ble til etter 7 mnds prøving. Begynte ikke på prevensjon etter fødsel. Hadde relativt regelmessig syklus...men litt lengre sykluser i starten - muligens på grunn av hyppig amming. Ble gravid kort tid etter ammeslutt.

Back
Topp