Dere med nordsjø-menn!

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Samboeren min jobber i nordsjøen, i den såkalte kompetanse poolen, og derfor aner vi ikke når han skal ut neste gang. Han har vært hjemme nå i snart tre uker etter en tur på to uker. Han sa tidlig ifra at vi venter en liten en i mars og personalkoordinatoren hans sa at hun skulle prøve å taime utreisene hans etter det.
Nå går vi egentlig bare rundt og venter på at de skal ringe og opplyse om ny tur... Håper virkelig at han skal ut snart og være tilbake til rundt en uke før termin for så å være hjemme i fire uker! (Har ikke lyst til å sitte igjen med en nyfødt baby helt alene!!)

Noen andre som har menn i nordsjøen som skal være hjemme/bortreist rundt termin? Har de en 'friordning' for å være hjemme ved/etter fødselen?

Jeg er litt nervøs for at fødselen skal starte mens han er ute. (Selv om det er bare en kjapp telefon så er han på vei til land)

Min jobber også i kompetanse poolen, men går for tiden under et prosjekt og har turnus.. Har termin 19, og han skal reise 26.. :( Men om fødsel ikke har skjedd innen utreisedato får han en uke fødselspermisjon da.. 

Men de blir da ikke sendt i land fordi kona skal føde? Vi forsket litt på det sist, og fikk da til svar at slik var det ikke. Ikke noe han får gjort fra eller til uansett, og ikke vil han rekke fødselen heller.. 
Hvilket selskap jobber han i? :)

Min samboer er på jobb i Angola i Afrika, og fikk beskjed av sin koordinator om at han måtte stå på jobb til den 29. febr. altså dagen før temin. Han fikk heldigvis byttet en uke, slik at han kommer hjem en uke før termin, og har da 2 uker permisjon fra jobb. Så etterpå går han over på fri- perioden, og blir hjemme i 7 uker tilsammen... Syns det er helt forferdelig at han må jobbe så tett opp mot termin datoen, for det tar jo ca 30 timer og komme seg hjem hit igjen...Så dersom fødselen starter før han kommer seg hjem, er det svigermor som skal være med...

Vipsis skrev:
Min jobber også i kompetanse poolen, men går for tiden under et prosjekt og har turnus.. Har termin 19, og han skal reise 26.. :( Men om fødsel ikke har skjedd innen utreisedato får han en uke fødselspermisjon da.. 

Men de blir da ikke sendt i land fordi kona skal føde? Vi forsket litt på det sist, og fikk da til svar at slik var det ikke. Ikke noe han får gjort fra eller til uansett, og ikke vil han rekke fødselen heller.. 

Samboeren min jobber for Odfjell Drilling, og jeg har forstått det sånn at det er bare en telefon som skal til. (Hvis det ikke er sånn, så tror jeg at jeg flipper!) Pappaen og storebroren hans jobber i samme firma. Samboeren min fikk flytte et kurs pga vi skulle på ultralyd samme datoen, så da var de jo veldig fleksible. Tror det er en fordel at koordinatoren hans er ei dame :P

Dersom du har termin i offshoreperioden har far rett på en uke fri med betaling. Den andre uka kan han få omsorgspermisjon (da får han også full lønn) gjennom din fastlege..Da kontakter du din lege og forklarer situsjonen. Det er ikke noe problem ettersom du sannsynligvis trenger hjelp både med baby, hus og evt andre barn de første ukene etter fødsel.

Mannen min jobber fast 2-4 i nordsjøen. Skulle kommet hjem dagen før termin, men søkte velferdsperm en uke, og fikk det. den uken som da ble "ståande" igjen tok han i sammenheng med forrige tur, så han var ute 3 uker da. Så nå er han hjemme i 9uker,fantastisk, håper lillegull kommer snart så vi får mest mulig tid ilag før han reiser igjen. Har dere sjekket opp ang velferdsperm, vet mange får det vertfall en uke...De har vel "krav" på to uker fri etter babyen er kommet også...MEn om han ikke er så lenge om å komma seg hjem viss d skulle skje noe, så er det jo greit. Her tar det en hel dag om mannen skulle komt seg hjem...

Vipsis skrev:

Min mann blir det, i følge oljeserviceavtalen.
Han jobber i Aker wellservice.

justmejustme skrev:
Dersom du har termin i offshoreperioden har far rett på en uke fri med betaling. Den andre uka kan han få omsorgspermisjon (da får han også full lønn) gjennom din fastlege..Da kontakter du din lege og forklarer situsjonen. Det er ikke noe problem ettersom du sannsynligvis trenger hjelp både med baby, hus og evt andre barn de første ukene etter fødsel.

Dette var intr. hvor står dette hen? Greit å ha formalitetene iorden når mannen skal gå til arbeidsgiver.

jeani skrev:

justmejustme skrev:

Dette var intr. hvor står dette hen? Greit å ha formalitetene iorden når mannen skal gå til arbeidsgiver.

Åi, jeg aner ikke hvor det står, desverre. Dette er noe min mann har fått vite gjennom kollegaer og jeg gjennom andre med offshore-menn.

Vi benyttet oss av omsorgspermisjon (mulig det har et annet navn nå) for noen år siden da jeg ble syk og ikke kunne ta meg av barna alene. Da var det min fastlege som ordnet med dokumentasjon på at jeg var syk og trengte hjelp til omsorg av både meg selv og barna. Mannen min fikk da full lønn i to uker.

I vårt tilfelle har jeg termin midt i hans offshortur og det vil ta han laaaaang tid å reise hjem til evt fødsel :)

Min samboer har en 4 uker fri og 6 uker tilgjengelig ordning. Heldigvis er de ganske grei der, så de planlegger så han ikke har en tur rett før eller under termin. Men jeg jobbet selv offshore noen år, og da reiste han ene hjem fordi moren til hans barn(altså ikke kjæreste eller noe) fikk svangerskapforgiftning, og kom til å føde snart. Så han fikk plass på første helikopter, og rakk fødselen :) Men er rett som noen sier, fedrene har rett på permisjon i 2 uker etter fødsel, men dette gjelder ikke offshore. som oftest er det mer arbeidsdager (i timer) på to uker offshore, enn på land, så det justmejustme skriver høres veldig fornuftig ut.  :) Snakk med fastlege, de skal vite slikt. Lykke til

Cosacita skrev:

Vipsis skrev:

Samboeren min jobber for Odfjell Drilling, og jeg har forstått det sånn at det er bare en telefon som skal til. (Hvis det ikke er sånn, så tror jeg at jeg flipper!) Pappaen og storebroren hans jobber i samme firma. Samboeren min fikk flytte et kurs pga vi skulle på ultralyd samme datoen, så da var de jo veldig fleksible. Tror det er en fordel at koordinatoren hans er ei dame :P

Åh, mannen min jobber også i Odfjell! ;P
På Hvilken rigg? Min er på DSA! :)

Vipsis skrev:

Cosacita skrev:

Vipsis skrev:

Åh, mannen min jobber også i Odfjell! ;P
På Hvilken rigg? Min er på DSA! :)

Hehe, morsomt sammentreff ;)
De to siste turene har han vært på Songa Trym :)

Back
Topp