Dere med kommende storesøsken

shannon

Forumet er livet
Oktobermirakler 2013
VIP
Augustlykke 2015
Hvordan har dere tenkt å gjøre det med storesøsken rundt fødselen? Tenker på i forhold til at de ikke skal føle seg tilsidesatt/oversett på noe måte..
Har dere tenkt på å gi de noe i gave? Hva isåfall?
Tenker veldig på dette nå, håper storesøster ikke opplever/føler at lillesøster "stjeler" mamma fra henne osv.

Noen som har litt tanker, innspill og tidligere erfaringer å dele? :)

Vi har også tenkt å kjøpe gave til kommende storebror på 3 år, og gi til han når han kommer på besøk på sykehuset:) jeg tenker at det må bli leker eller noe sånt som han syns er kjekt, men følger med her for tips:)

Vi hadde kjøpt en leke som storebror fikk da vi kom hjem med lillesøster fra lillesøster liksom :) Var hele tiden veldig obs på å inkludere han i ALT som hadde med babyen å gjøre.. Han var akkurat blitt 2 år når hun kom. Det gikk overraskende bra..Er mer spent denne gangen, har tenkt å gjøre det samme med at vi kjøper en pakke som de får når vi kommer hjem med babyen. Vi opplevde iallefall at på sykehuset så var det mer enn nok å bare se babyen og kose litt med han, i stede for å ha pakker og slikt til han der og.. Greit å ta det hjemme :) Nå er jo eldste 5 og har vært storebror i mange år, så rekner ikke med at det kommer så veldige reaksjoner fra han, er heller forberedt på at lille "babyen" min på 3, som er ekstremt mammadalt kommer til å reagere på at hun må dele meg med noen som er mindre :p

Storebror skal få gave:)
Nå er guttungen her i huset 10år, så han forstår at det vil bli mye gaver til den lille...men samtidig merker vi at han er litt sår på det...
Tror den største beskymringen hans er om pappa fortsatt har tid å hjelpe han med dataspillet:P

Har ikke fundert så mye på det :) Dette med en gave var jo en god ide! Jeg kan få pappan til å dra å kjøpe en fin gravemaskin eller noe, en gave som han kan få på sykehuset som er i fra lillebror :)

Vi kjøper nok ingen gave til storesøsken,men snakker mye med de om hva og hvordan de kan være med på og finne hver sin gave til babyen som de skal få gi når de kommer på besøk,og hjelpe og åpne selvsagt,siden baby ikke klarer det selv ;)
Tanken er at de er med pappaen og kjøper,når de er på veg for og besøke baby og mamma på sykehuset.

Om besteforeldre velger og gi de noe,er en annen sak. Det gjør de som de vi med selvsagt ;)

Her har kommende storesøster vært med på å kjøpe og velge ut ting til mini. Hun fant til og med selv tre ting hun måtte gi i gave, så da fikk hun kjøpe det, pakke det inn og passer godt på det til fødselen. Av svigerforeldrene mine vet jeg hun får en gave når mini får, samme med foreldrene mine. Hun skal få storesøster gave fra mini også. Blir mye gaver, men har litt med at hun er ikke sååå stor, og jeg vil ikke at hun skal føle seg tilsidesatt. Vi har også bestemt at enkelte dager er det kun mamma/Della dag og pappa/Della dag. Om det er snakk om en hel dag eller ikke kommer ann på aktiviteten, men hun skal få alenetid med oss for å ikke føle hun blir satt i skyggen. Hun skal få ta del i alt hun kan og hun snakker om at hun skal lære meg å skifte bleie, kle, mate og alt man kan med en baby. Vi skal iallefall gjøre vårt beste, gjre alt vi kan for å inkludere henne i det som skjer. Hun er fremdeles vår lille jente, og selv om hun blir storesøster, må vi ikke glemme at hun fremdeles er ei lita jente som trenger foreldrene sine like mye som alltid.

Tenker mye på dette, jeg også. Spesielt siden kommende storesøster fortsatt er så liten. Hun vil være ca. 19 mndr når lillebroren kommer. Vi snakker jo med henne hver dag om lillebroren og at han skal komme hjem og bo med oss, men hun er så liten at det er ganske begrenset hva hun forstår. På en måte så er hun allerede blitt litt forberedt på at mamma ikke alltid er tilgjengelig i og med at jeg har vært så dårlig i svangerskapet og derfor ikke har kunnet herje rundt, men jeg ser for meg at det kommer til å bli stor oppstandelse når hun ser at lillebroren stadig vekk får min oppmerksomhet.

Besteforeldrene har sagt at de skal være veldig bevisst på å gi henne mest oppmerksomhet selv om det har kommet en liten en til. De har også sagt at hun skal få storesøster-gave. Har ikke helt bestemt meg for om vi kommer til å gi noen gave. Det viktigste for meg er at det blir satt av litt tid hver uke der hun har mamma helt for seg selv, at vi kan gå ut å leke mens pappa er med babyen f.eks. :)

Sist fikk storebror gave av babyen, det tenkte jeg å gjøre denne gangen også. Husker ikke helt hva han fikk sist, men var noe leker han likte. denne gangen tenkte jeg på lego. Det er det store for tiden + tar litt tid å bygge og leke med ;)

Da lillegutt kom til verden fikk storesøster gave (ho va 16mnd da)!
No e dem 6 og 4 1/2 år og vi kommer til å kjøpe en gave til dem som ska være fra lillesøster!

Ellers kommer de til å være en del hos min mor mens jeg er på føden å får lille!
Så får de komme på besøk så snart som mulig og ellers ska vi inkludere dem i alt <3

Her får storesøster gave når hun kommer på sykehuset. Hun skal ha med en koffert (som det står lillesøster på), der hun har med en bamse som hun har vært med å velge ut til sin kommende lillesøster (i tillegg til noen av alle tegningene hun har laget så langt til babyen). Når hun kommer på sykehuset skal hun selv få en likedan koffert/boks som det står storesøster på med noen småting oppi som fenger henne. Gaven blir ikke så stor, men nok til at hun føler hun blir gjort stas på hun også. Vi tenker også at hun skal være den første, utenom meg og barnefar selvsagt, som får treffe det nye tilskuddet til familien. I tillegg skal pappan ikke sove på barselhotellet, men være sove hjemme slik at hun ikke føler begge skal "være" med lillesøster og ikke henne.

Foreløbig er jeg ikke bekymret for henne, hun er særdeles opptatt av babyer og kan nesten ikke vente med å bli storesøster :-) Magen for utrolig mye kos og kyss og hun prater mye om henne, og hun synger også for magen *smelt* Men man vet jo aldri hvordan hun vil reagere, så vi prøver å gjøre unna alle endringer som må til nå før lillesøsteren kommer, så det ikke skal føles like som om alt skjer pga lillesøsteren.

Videre tenker vi at hun ska få hjelpe mye til, som å finne klær, hente nye bleier, å spille litt på det at hun er stor og vi kan gjøre ting i lag som lillesøster ikke kan være med på ennå. Det blir vel ekstra viktig med en til en-tid med henne uten lillesøster for både meg og faren.

Noe jeg også gjør om vi besøker andre barn med små søsken, så henvender jeg meg alltid til det store barnet (om den andre er en baby), før jeg gir babyen oppmerksomhet. F eks vil nok vi henvende oss først til storesøster, f eks når pappaen kommer hjem fra jobb, enn til babyen, slik at hun føler seg sett i alt det nye. Det vil jo selvfølgelig endre seg over tid, hun skal jo ikke alltid være den som ses først da ;)

Her er storebror 3 år og veldig i trass for tiden, så vi tenker som bare det på hvordan vi skal gjøre dette. Siden vi må reise til Trondheim for å føde (3 timer unna) må mannen hjem igjen å hente storebror. Tror nok ikke vi kommer til å kjøpe gave som han får på sykehuset. Men tilbringe mest mulig tid med han den dagen han besøker oss. Så må jo de reise hjem igjen før mannen igjen kommer tilbake for å hente meg og babyen hjem. Kan fort bli litt kjøring opp og ned, men satser på et kort opphold på sykehuset, så storebror ikke trenger så mye barnevakt iallefall.

Har en datter på 4,5 år. Hun skal få en hvit litt stor skattekiste som er fylt med ulike presanger når Lillebror kommer til verden,slik at hun også får en oppmerksomhet:)

Våre jenter var sist 7 og 10 år de fikk du smykke hver som var like fra lille bror. Nå blir det snudd litt om. Når lillebror er født så skal de få kjøpe og ordne det som bror skal reise hjem i. Det betyr nok mest for de eldste da de er 12 og 15 nå. Men lille gutten min blir 5 Så han skal få en gave fra lillebror. Vet ikke helt hva enda.
Men han gleder seg masse til å bli storebror og har mast lenge om det. Så tror at det skal gå fint. Viktig å ha alene tid en gang i blandt med Unga. Så går det neste seg til tror jeg.

Noe jeg også gjør om vi besøker andre barn med små søsken, så henvender jeg meg alltid til det store barnet (om den andre er en baby), før jeg gir babyen oppmerksomhet. F eks vil nok vi henvende oss først til storesøster, f eks når pappaen kommer hjem fra jobb, enn til babyen, slik at hun føler seg sett i alt det nye. Det vil jo selvfølgelig endre seg over tid, hun skal jo ikke alltid være den som ses først da ;)
.

Det der var et nyttig tips, takk! Hadde ikke tenkt over det selv ;)

Mange med nyttige innspill her! :)

.

Det der var et nyttig tips, takk! Hadde ikke tenkt over det selv ;)

Mange med nyttige innspill her! :)

Jeg lærte det av søstra mine sine barn. Når hennes førstefødte ble storebror, følte han seg ofte oversett når folk kom for å hilse på den nyfødte fordi alle bare ville se og pratet om lillebroren, så jeg begynte da å henvende meg til storebror først og det kunne ofte hjelpe en del på :)

Back
Topp