Dere med irritert tykktarm/ibs

fidibbi

Flørter med forumet
Leste dere artikkelen i hjemmet(?) i påsken, om hun med mageproblemer som begynte med probiotika og ble frisk? link til artikkelen:http://www.solaray.no/default.asp?V_DOC_ID=1125

Har dere prøvd det?
Da snakker jeg ikke om biola, men de kapslene med millioner av gode bakterier.

Jeg har hatt ibs (irritert tykktarm) i 4år snart, og har skikkelig store forhåpninger til dette :)
Har brukt bio acidophilus i 5 dager nå. Skal visst ta 1 til 2 uker å bytte ut bakteriefloraen i magen.

Håper jeg kan bli frisk! Da hadde jeg blitt overlykkelig. Kanskje jeg tilogmed kunne klart å legge på meg litt.

Hei på deg! Jeg har ikke prøvd, men har planer om å prøve det så snart livet blir litt mer stabilt (har nettopp født), sånn at jeg kan se om det blir endringer og vite at det ikke er alt det andre som foregår. Graviditeten har gjort meg bedre, tro det eller ei, men jeg har fått problemer igjen etter fødselen.

Fortell gjerne om dine erfaringer hvis du vil, jeg er veldig interessert i å høre om det! Ellers har jeg hatt enormt nytte av å kutte sukker og e-stoffer fra kosten i perioder, og skal helt klart tilbake til det også (det sklir stadig ut, dessverre).

Håper det hjelper! :)

Har testet ut diverse typer probiotika. Bruker for øyeblikket bare Idoform eller tilsvarende, som visstnok ikke er så knallgode "levende" bakterier som andre typer, men fungerer bra for å stabilisere magen min.
De andre typene er svinedyre (de også), og i følge de studiene jeg har lest om er problemet at ingen vet HVILKE typer bakterier som kan hjelpe hver enkelt IBS-pasient. Så rådet er å teste ut ulike merker i 3-4 uker for å se om det har effekt, og så bytte til neste.
Jeg har gitt opp den der littegrann, siden jeg har rimelig grei kontroll når jeg bruker Idoform eller Nycomeds tilsvarende, Immodium eller Loperamid ved behov, og holder meg til en diett som er mest mulig fri for "fy"-mat for min IBS-variant:
Fiber, kål-, bønne- og ertefamilien, gulrot, brokkoli, pærer osv.

Jeg er generelt veldig skeptisk til "mirakelkurer" som annonseres av de som SELGER kuren; det skader ikke å prøve (om den ikke er superdyr), men jeg vil gjerne lese litt om forskningen BAK før jeg roper "hallelujah".

Back
Topp