dere med huslån..

Sillien

Gift med forumet
som tør å svare på dette, forstår at slike ting vil holdes privat men kanskje noen som ikke bryr seg:P

-hvor mye fikk dere lån på?
-hvor står egenandel hadde dere?
-har dere/hadde dere kausjonist?
-hvor mye har dere i inntekt i mnd tilsammen (etter skatt)?

Vi som driver og regner her, håper vi kan få noe lån ;)

Vi har lån på 2 millioner.
Hadde egenandel på ca 1,4 mill.
Ingen kausjonist.
Når vi tok opp lånet hadde vi ca 40 000 utbetalt hver måned.

Lykke til emoticon

Flytter i nytt hus neste uke. Vi har da ca 2 mill i lån + 250 000 i billån (har to biler). Har ca 700 000 i egenkapital, en rett rundt middels inntekt og ingen kausjonister.

Jeg regner med du mener når vi fikk lånet.

- Kunne vel få 2,6-2,8 mill om jeg ikke husker helt feil + mellomfinansiering.
- Hadde ingen egenandel, men 350.000 i lån på gamle leiligheten og takst på 990.000
- Ingen kausjonist
- Mener vi hadde 40-42.000 utbetalt i måneden. Husker ikke helt

Dette endte vi opp med

- Kjøp rekkehus for 2,5 mill. Vi falt helt for det, og hadde ikke lyst til å makse lånet i tilfelle renten steg.
- Hadde problemer med å selge gamle leiligheten, og den gikk langt under takst. Dette ga endel renter på mellomfinansieringen, og lite egenkapital.
- Endte opp med 2,2 mill i lån.

Det beste dere kan gjøre før dere går i banken er å sette dere ned å lage et ordentlig budsjett over alle utgifter dere har som viser hvor mye dere har råd til å betjene.
Og for all del, dersom dere ikke må, ikke ta maks lån av hva dere kan betjene nå.
Gjør dere det, kan dere få problemer når renta stiger....

Vi har fått byggelån nå. 3 mill (håper ikke å bruke alt..). Men de har tatt pant på mer så skal kunne øke det hvis det absolutt blir nødvendig... 1,1 i egenkapital Etter skatt ca 40' utbetalt Kun studielån utenom på ca 200' Husker det var verre å få lån på det forrige huset vårt. Da hadde vi ca 35' utb, 700' i egenkap og spurte om 2,5 i lån. Så mye kommer an på saksbehandler etc og. Og hvor ryddig økonomi man har.

Vi kunne få 1,8, men valgte å sette grensen på 1,7, som vi kjøpte for.
Jeg hadde BSU-konto med 62 000 kr på, men jeg brukte den ikke.
Vi hadde ingen kausjonist.
Til sammen har vi 28-30 000 kr etter skatt.
Kjøpte leilighet, og har husleie på 2650 kr/mnd i tillegg.

Liv3 skrev:

hvor mye betaler dere i mnd på lånet? fikk dere låne 100% av kjøpesummen? :)

Vi kjøpte oss hus nå i desember. Hadde en bolig fra før av som vi hadde 1,9 mill i gjeld på.
Vi fikk da lån på 3,1 og hadde bil lån på ca 500.000 har to biler. Vi hadde ingen egenkapital. Men vi måtte ha kasjonister.
Nå har vi refinansiert og har ikke kausjonister, vi tapte på bolig salget vårt og satt igjen med gjeld på 200.000. Det er nå nedbetalt.
Vi har enn inntekt på 60.000 tilsammen i måned.

Så det er håp;)
Ikke gi opp, bankene er så forskjellige så søk i flere banker.
Lykke til:)

Vi skal bygge snart.. Så snart som vi får til.. :P
Har snakket med banken, og får 6-7 mill i lån. Vi bygger med utleiedel som dekker inn 2,5 av det lånet, så da sitter vi igjen med 4-4,5 selv. Har ca 2 mill i egenkapital, så vi får gode renter.
1,2 i årsinntekt før skatt. Men det er jo det de regner ut i fra, bruttoinntekt.
Husk at dere kommer til å ha litt mer utbetalt da, med et stort huslån, man får jo fradrag for rentene. ;)

Sillien skrev:
Liv3 skrev:

hvor mye betaler dere i mnd på lånet? fikk dere låne 100% av kjøpesummen? :)

Vi fikk låne 100% av kjøpesummen, ja :) Betaler +/- 8000 kr på lånet. Det varierer litt fra måned til måned.

Sillien skrev:

som tør å svare på dette, forstår at slike ting vil holdes privat men kanskje noen som ikke bryr seg:P

-hvor mye fikk dere lån på? vi har 2,3 i huslån, 160.000 i billån og 170.000 i studielån

-hvor står egenandel hadde dere? ingen, men rett etter at vi fikk lånet(for ca 1 år siden) kom det nye retningslinjer som sier at en må minst ha 10% i egenkapital.

-har dere/hadde dere kausjonist? nei, men hvis vi vil skifte bank så må vi ha det da lånet er på mer enn det boligen kostet.

-hvor mye har dere i inntekt i mnd tilsammen (etter skatt)? har ca. 43-45.000 (+ 3 barnetrygder og stønad som mannen får pga cøliaki så med det har vi 48-50.000 utbetalt i mnd). betaler ca. 19.000 i mnd på lånene tilsammen.

Vi kunne få 3,1 mill
3-400.000 i egenandel
ingen kausjonist
og på det tidspunktet hadde vi vel ca 620.000 brutto i året tilsammen.

Vi lånte ikke så mye, og brukte ikke all egenandelen heller, i tillegg har vi økt inntekten noe og enda mer fra høsten av, da ligger vi nok mellom 750 og 800 brutto tilsammen.

Sillien skrev:

-hvor mye fikk dere lån på? 2.5 mill kostet huset, men så hadde vi 2-3 hundre tisen og gå på!( blir jo alltid litt dyrere å bygge hus enn planlegger?;D)

-hvor står egenandel hadde dere? hadde ikke spart opp noen ting. 0 i egenkapital

-har dere/hadde dere kausjonist? ja, det har vi på 200.000:)
-hvor mye har dere i inntekt i mnd tilsammen (etter skatt)? på bare mannen sin, så ligger han mellom 25-35 tusen i mnd, varierer alt etter hvor mye han jobber. Selv har eg en slikk og ingenting.ligger på 6 tusen i mnd, så tilsammen så har vi mellom 30-40 tusen utbetalt.
(økonomien vil bli mye bedre når eg er ferdig med permisjon, og kan begynne å jobbe 100%)

Vi fikk 2 mill i lån, men trengte bare å låne 1.750.000

Vi hadde ingen egenkapital

Ingen kausjonister

Vi har veldig varierte utbetalinger i mnd, men det varierer mellom 40-45 tusen etter skatt.

Betaler 4500kr i mnd på husleie, og 9150kr i lån pr mnd.

Sillien skrev:

-hvor mye fikk dere lån på?
-hvor står egenandel hadde dere?
-har dere/hadde dere kausjonist?
-hvor mye har dere i inntekt i mnd tilsammen (etter skatt)?

- 2,3 mill (kunne få mer, men det var det vi trengte)
- 0 kr
- Ja, vi har kausjonist på 10 %
- 60000-70000 kr

-hvor mye fikk dere lån på? Vi kunne ta opp 3,4 million, og leve godt. Tok opp 2.6 mill.

-hvor står egenandel hadde dere? Ingen egenandel

-har dere/hadde dere kausjonist? Ingen kausjonist

-hvor mye har dere i inntekt i mnd tilsammen (etter skatt)? Minstelønn felles pr mnd er på 49000,-  Men som oftest ligger vi noe høyere grunnet ekstrajobbing.

spennende å lese :) vi er veldig skeptisk til om vi får lån, vi har ca 28 000 tilsammen i mnd, og får sannsynligvis kausjonist på en del av beløpet og familien til samboeren min er ekstremt gode bankkunder (med ulike firma og store beløp i sammen bank og banken er veeldig giret på å holde på dem)... vi ønsker oss et lån på 1,6-1,7.... hadde eid om vi hadde fått det.... men det høres vanskelig ut :) har ikke egenkapital, bare 2500 i BSU :P men vi har ikke lån på bilen... har et depositumslån, men det er jo samme beløp som på depositumskontoen, så er jo sånnsett i null på det ;)

-hvor mye fikk dere lån på? 2 410 000
-hvor står egenandel hadde dere? ingenting, men 600 000 er lån gjennom husbanken og regnes som en slags egenandel for banken.
-har dere/hadde dere kausjonist? nei
-hvor mye har dere i inntekt i mnd tilsammen (etter skatt)? ca 30-35 000 i lønn pr mnd pluss lån og stipend på 6000, lønna er litt mindre nå da jeg ikke jobber like mye som før.

Back
Topp