Dere med hund

Fremtiden <3

Blir kjent med forumet
Er det noen av dere som har pelsallergi? Og i såfall hvilken medisiner går dere på? Vi vurderer sterkt og gå til anskaffelse av en hund etterhvert, men jeg har pelsallergi. Har hatt hund og det gikk fint. Noen allergiutbrudd ble det og jeg brukte en del ventoline. Det gikk for såvidt greit det altså, men er interessert i å høre andres erfaringer. Jeg ønsker ikke frarådelse til å skaffe hund, bare om andre har erfaringer rundt det og ha hund og allergi. Noen som kanskje har tatt allergivaksinen med god effekt? :)
 
Har hund, har allergivennlig hund og går ikke på medisin.

Reagerte i starten i valpeperioden, annerledes i pelsen da, men ble bedre jo eldre hu ble. Tok bare zyrtec som jeg har på blå resept da.
 
Jeg har tittet litt på de. Kjempe herlige :) hvordan er de i atferd? Kan de like både korte og lange turer? :)
Liker både korte og lange turer. Veldig greit for meg som er kronisk syk og har varierte dager da. Ikke alltid jeg har ork til lange turer. Og hu er veldig smart og en smule utspekulert. Så hjernetrim er gøy. Mamma har også 4 av samme rasen og min søster har også samme rase, sistnevnte er veldig fjellgeit av turer da :p

Er veldig snill og grei hund, kosete og glad i barn. Hu er litt redd store hunder, men det er grunnet en rottweiler som byksa rett på hu dessverre. Men vi trener på fellestreninger med andre og det går veldig godt. Hu bjeffer aldri på turer og slikt da. Men leker litt vakthund hjemme :p Slik er de andre sine i familien også. Men hu bjeffer ikke når hu er alene hjemme da.

Hu er veldig leken med unga. Spesielt yngste. De herjer mye sammen :) Veldig kjekt å se. Har helst hatt ett bånd med hu fra dag 1. Da hu er fra mammas kull. Også veldig greit, for skal vi noe, kan mamma ha hu hos seg. Jeg er veldig fornøyd med valget da.

Eneste er at det er jo litt å styre med av pels. Hu har lang pels, mange klipper de ned. Men jeg syns rasen er finest med den naturlig lange pelsen, så vi grer hver dag, dusjer med shampo og balsam beregna for hunder. Klemmer i luggen og alt i sammen. Også vært på utstillinger og hu er blitt premiert :) Det er jo litt gøy :D
 
Samboer har allergi. Desverre reagerer han på alle hunder, også de som kalles allergi vennlige
 
Takk for tips :D er det en måte man kan finne ut hvilken hunder det gjelder?

det er så ulikt hva man reagerer på, så du må nesten bare prøve. «Allergivennlig» for person A er ikke nødvendigvis for person B. Jeg har lapphund - hårete pelsball, men med type polar pels jeg tåler godt. Retrieverpels tåler jeg skikkelig dårlig, så feks Goldendoodle er dårlig deal selv om mange mener de og er allergivennlige.
 
det er så ulikt hva man reagerer på, så du må nesten bare prøve. «Allergivennlig» for person A er ikke nødvendigvis for person B. Jeg har lapphund - hårete pelsball, men med type polar pels jeg tåler godt. Retrieverpels tåler jeg skikkelig dårlig, så feks Goldendoodle er dårlig deal selv om mange mener de og er allergivennlige.
Er det jeg er litt redd for, for jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få testet ut ulike raser :p
 
Pudler skal jo også være relativt allergivennlige:) Hvis jeg hadde allergi hadde jeg kanskje gått for kongepuddel, men det er jo smak og behag. Jeg er ikke så glad i de minste hundene, og har selv en ganske robust rase:p Kanskje en idé å besøke noen som har rasen dere er på jakt etter? Da får du testet det litt i praksis:) Oppdrettere pleier bare å bli glad for henvendelser.
 
Pudler skal jo også være relativt allergivennlige:) Hvis jeg hadde allergi hadde jeg kanskje gått for kongepuddel, men det er jo smak og behag. Jeg er ikke så glad i de minste hundene, og har selv en ganske robust rase:p Kanskje en idé å besøke noen som har rasen dere er på jakt etter? Da får du testet det litt i praksis:) Oppdrettere pleier bare å bli glad for henvendelser.
Det er sant. Mamma får titt besøk av folk som vil gå oppi rasen hennes. Hu driver oppdrett også :)
 
Bruker aerius. Men blir en røytefri neste gang, sliter mest når han røyter mye.
 
Vi har et allergisk barn og har bichon frise. Allergivennelig hund. Verdens snilleste og letteste hund :D Vi har hatt to av denne rasen
 
Kan være lurt å skaffe seg en allergivennlig rase som ikke røyter. Jeg reagerte kun på valpepelsen.
 
Tusen takk for svar alle :) jeg får jo et inntrykk at det er bichon frise vi bør gå for, det er i hvert fall den jeg har lest mye bra om. Så nå må jeg bare overtale mannen som ser på helt andre raser :p
 
Vi har hatt en Cairn Terrier i 10 år, og kommer garantert til å gå for den rasen igjen. Røyter ikke (pelsen må nappes et par ganger i året) og personligheten er helt fantastisk! Kjenner flere med allergi som ikke har reagert på hunden :)
 
Back
Topp