Dere med full jobb, småbarn og som lager hjemmelaget mat

millemarie

Forelsket i forumet
Dere med småbarn som lager hjemmelagde middager, sunne frokoster og sunne matbokser. Hvordan får dere tid til det? Står dere alltid på kjøkkenet etter ungen/ungene har lagt seg?

Hos meg kan jeg ikke steke opp noe ferdig rett etter barnehagen engang, hun drar meg vekk fra kjøkkenet og vil leke. Men har så lyst å lage hjemmelagde middager daglig.

Har dere tips?? :happy:

Jeg er dårlig på middag, mannen min er også kresen, og jeg er ikke spesielt glad i å lage mat. Men lager sunne matbokser med mye grønnsaker, frukt og bær samtidig som jeg lager middag, og ungene får gjerne litt frukt før middag som delvis går i matboksen. Grønnsaker fra middag kan også gå i matboksen, og da er matboksene ferdige samtidig som middagen :) lager enkle middager, som tomatsuppe, taco, fiskekakeburgere, hamburgere omelett, osv :)

Dere med småbarn som lager hjemmelagde middager, sunne frokoster og sunne matbokser. Hvordan får dere tid til det? Står dere alltid på kjøkkenet etter ungen/ungene har lagt seg?

Hos meg kan jeg ikke steke opp noe ferdig rett etter barnehagen engang, hun drar meg vekk fra kjøkkenet og vil leke. Men har så lyst å lage hjemmelagde middager daglig.

Har ikke full jobb. Men min får beskjed om å gå å leke alene så jeg får gjort det jeg skal. Han får ikke lov til å løpe rundt beina mine mens jeg lager mat :p

Jeg bruker ikke mye tid på kjøkkenet føler jeg, selv om det aller meste er lagd fra bunnen av. Bruker to posesupper og en gryterett fra Toro (fordi vi synes disse er gode rett og slett)
Har bare et barn, så ingen som flyr rundt beina mine, lager som regel middag og lunsj til han samtidig.
Vi liker det "enkelt" da, ikke så avansert, med ren fisk og kylling, litt svin, masse grønnsaker.
Matboksen består ofte av matmuffins, grove vafler, omelett, middagsrester, med frukt og grønnsaker og litt div annet vi har. Lager store vendinger av gangen og fryser ned, tar opp frossent og legger i matboksen. Da er det tint opp til dagen etter.

Min gutt har alltid underholdt seg selv, eller hvert med å lagd/skjært opp mat, så lite stress rundt det. Kveldene er hellige og jeg orker/gidder sjeldent å styre med sånt da. Helgene derimot kan gå med på å lage opp litt div. Lager ikke brød da, jobber i et bakeri, så har tilgang på gode råvarer, som ikke er tilsatt noe ekstra.

Ta med barnet på matlagingen , min har vært med fra tidlig alder å kuttet feks grønnsaker, helt oppi pasta osv

Har hatt barna mye med på matlaging, og matbokser gjøres klar på kvelden hvis jeg ikke har seinvakt. Når det gjelder middager har vi ikke fra bunnen-mat hver dag, men jeg prøver å lage det når det er sjans. Har fri onsdager, så har laget store porsjoner og fryst ned.

Da jeg bare hadde 1 barn, lagde han alltid middag sammen med meg ved kjøkkenbenken. :) gjorde det fra han kunne stå stødig på en stol ved meg, fra 16-18 mnd en gang.

Lager alltid mat fra bunnen av. Bruker ikke lage noe avanserte greier. Her vet ungene (2,4 og 5 år) at når jeg lager middag så kan jeg ikke være med i stua og leke. Da leker de enten i stua uten meg eller tar med leken inn på kjøkkenet. De hjelper også til med middagen innimellom. Matbokser lager jeg samtidig som jeg lager middag. Når jeg baker brød så lager jeg deigen sammen med ungene etter middag hvis de vil være med, hvis ikke lager jeg den mens ungene spiser kveldsmat. Den hever over natten og stekes opp på morgenen. De søndagene vi ikke har noen store planer lager jeg gjerne masse fiskekaker, kyllingburgere, vegetarkaker o.l til middag som fryses ned og tas opp de dagene jeg trenger en rask middag.

Lager alltid mat fra bunnen av. Bruker ikke lage noe avanserte greier. Her vet ungene (2,4 og 5 år) at når jeg lager middag så kan jeg ikke være med i stua og leke. Da leker de enten i stua uten meg eller tar med leken inn på kjøkkenet. De hjelper også til med middagen innimellom. Matbokser lager jeg samtidig som jeg lager middag. Når jeg baker brød så lager jeg deigen sammen med ungene etter middag hvis de vil være med, hvis ikke lager jeg den mens ungene spiser kveldsmat. Den hever over natten og stekes opp på morgenen. De søndagene vi ikke har noen store planer lager jeg gjerne masse fiskekaker, kyllingburgere, vegetarkaker o.l til middag som fryses ned og tas opp de dagene jeg trenger en rask middag.

Må være lettere sånn sett når man har flere enn bare 1 og de er store nok til å leke sammen. 4-åringen her leker selv eller blir med, men 1-åringen min SKAL sitte på armen mens jeg lagr middag. Skriker i bæretøy på ryggen og biter fordi hun ikke ser nok, eller slår seg til slutt om jeg ikke løfter fordi hun står og drar i beinet mitt, klatrer ut av tripptrapp om hun settes der og jeg blir sprø, haha. Men det der ordner seg når hun kan være med å lage middag om noen måneder, er ikke stødig nok enda og vil aldri leke med broren hvis jeg lager mat, for maten er for spennende. Vi har som regel kjøpte fiskekaker og kjøttboller de to etterdagene jeg er alene med de, men ønsker det var mer hjemmelaget. Tror eneste løsning blir å lage mat og ha i fryseren egentlig.

Har du tips til oppskrift på fiskekaker? :) Prøvde en gang for 7 år siden og det ble så rævva at jeg ikke har prøvd igjen :hilarious:

Samboer lager mat (mest fra bunnen av), jentungen leker eller er med meg :)

I helger lager vi opp ekstra av feks kjøttkaker, lasagne, andre typer gryter og supper, og så fryser vi ned i passe porsjoner så vi kan ta opp og varme en hverdag. På den måten kan vi ha feks hjemmelaget ertesuppe, chili con carne eller indisk mat på en helt vanlig hverdag. Nesten alt kan fryses og varmes igjen.

Nå har jeg vært alene med de to i 1,5 uker, og da er det planlegging. Steker feks opp karbonadedeig om kvelden og lager ferdig pastasaus eller tacokrydrer den, så kan man varme senere. I tillegg planlegger raskere middager en del dager feks steke fiskekaker og koke grønnsaker, eller wok, noe som er raskt å lage. Og så henter vi fra fryseren det som er lagt der tidligere.

Få barnet å være med på kjøkkenet hvis hun ikke vil leke alene, kan hjelpe med å ordne ting,legge ting på plass fra oppvasksmaskin el. Evt kan hun ta med leker på kjøkkenet og sitte og leke mens du prater med henne og lager middag samtidig.

Må være lettere sånn sett når man har flere enn bare 1 og de er store nok til å leke sammen. 4-åringen her leker selv eller blir med, men 1-åringen min SKAL sitte på armen mens jeg lagr middag. Skriker i bæretøy på ryggen og biter fordi hun ikke ser nok, eller slår seg til slutt om jeg ikke løfter fordi hun står og drar i beinet mitt, klatrer ut av tripptrapp om hun settes der og jeg blir sprø, haha. Men det der ordner seg når hun kan være med å lage middag om noen måneder, er ikke stødig nok enda og vil aldri leke med broren hvis jeg lager mat, for maten er for spennende. Vi har som regel kjøpte fiskekaker og kjøttboller de to etterdagene jeg er alene med de, men ønsker det var mer hjemmelaget. Tror eneste løsning blir å lage mat og ha i fryseren egentlig.

Har du tips til oppskrift på fiskekaker? :) Prøvde en gang for 7 år siden og det ble så rævva at jeg ikke har prøvd igjen :hilarious:

ja de to eldste leker ofte sammen, eller hver for seg med selskap av hverandre. Leken havner ofte på kjøkkenet selv om det er større plass i stua…nå er minstemann 2 1/2 så hun begynner nå også å leke litt med storesøsken eller alene, men tidligere satt hun alltid på kjøkkenbenken mens jeg lagde middag (begynte med det når hun kunne sitte selv). Sitter der mye fortsatt. Der liker hun å passe på ingrediensene til middagen eller røre rundt med skje og liten plastboks. Blir også mye sang. De to eldste sitter også gjerne på kjøkkenbenken innimellom de også (blir ikke mye benkeplass igjen med 3 barn sittende der….men det går).

Når det gjelder fiskekaker har jeg prøvd litt forskjellig. Mitt utgangspunkt var at jeg ville ha allergi vennlige fiskekaker uten melk, egg og gluten som var laget på frossen fisk (billig og lett tilgjengelig).
Mine barn er veldig glad i fisk og de er glad i tomat så jeg tenkte hvorfor ikke kombinere det. Fiskekakene er veldig populære her i huset.
Oppskriften er som følger:
1,6 kg sei i blokk (4 pk)
400g tørre røde linser
4 løk
1 brokkoli
3 glass tomatpuré
6 ts fiberhusk/psyllium (bindemiddel står i glutenfri hylla i matbutikken)
Fersk persille (bruker det kun om sommeren når jeg har det i hagen)

oppskriften gir ca 30 fiskekaker.
Blander alt i en foodprosessor. Setter «deigen» i kjøleskapet i minimum 30 min (kan fint lages dagen før). Former de og setter på stekebrett. Steker to og brett i ovnen på varmluft på 225 grader. Blir ikke samme stekeskorpe som i stekepanna, men man sparer masse steketid (gjør det samme med kyllingkarbonader og vegetarkaker også).

linsene kan sløyfes, men de gir litt ekstra tekstur også tar de til seg væske fra «deigen» (kan bli litt væske med frossen fisk).
Kalde fiskekaker er populært i matboksen her i huset.

ja de to eldste leker ofte sammen, eller hver for seg med selskap av hverandre. Leken havner ofte på kjøkkenet selv om det er større plass i stua…nå er minstemann 2 1/2 så hun begynner nå også å leke litt med storesøsken eller alene, men tidligere satt hun alltid på kjøkkenbenken mens jeg lagde middag (begynte med det når hun kunne sitte selv). Sitter der mye fortsatt. Der liker hun å passe på ingrediensene til middagen eller røre rundt med skje og liten plastboks. Blir også mye sang. De to eldste sitter også gjerne på kjøkkenbenken innimellom de også (blir ikke mye benkeplass igjen med 3 barn sittende der….men det går).

Når det gjelder fiskekaker har jeg prøvd litt forskjellig. Mitt utgangspunkt var at jeg ville ha allergi vennlige fiskekaker uten melk, egg og gluten som var laget på frossen fisk (billig og lett tilgjengelig).
Mine barn er veldig glad i fisk og de er glad i tomat så jeg tenkte hvorfor ikke kombinere det. Fiskekakene er veldig populære her i huset.
Oppskriften er som følger:
1,6 kg sei i blokk (4 pk)
400g tørre røde linser
4 løk
1 brokkoli
3 glass tomatpuré
6 ts fiberhusk/psyllium (bindemiddel står i glutenfri hylla i matbutikken)
Fersk persille (bruker det kun om sommeren når jeg har det i hagen)

oppskriften gir ca 30 fiskekaker.
Blander alt i en foodprosessor. Setter «deigen» i kjøleskapet i minimum 30 min (kan fint lages dagen før). Former de og setter på stekebrett. Steker to og brett i ovnen på varmluft på 225 grader. Blir ikke samme stekeskorpe som i stekepanna, men man sparer masse steketid (gjør det samme med kyllingkarbonader og vegetarkaker også).

linsene kan sløyfes, men de gir litt ekstra tekstur også tar de til seg væske fra «deigen» (kan bli litt væske med frossen fisk).
Kalde fiskekaker er populært i matboksen her i huset.

Tusen takk for oppskrift - dette skal jeg prøve :D
Må lage glutenfri og melkefri mat her også, så det er jo perfekt! Linsene går altså rett i fodprocessoren og må ikke kokes først?

Tror vesla hadde likt å være oppå benken hun også :hilarious: men den er så liten, har bare plass til to fjøler og overskap rett over som hun krasjer hodet i. Romslig kjøkkenbenk er øverst på ønskelista når vi skal flytte altså :rolleyes: :D
Har laget lekekrok inne på kjøkkenet nå da, så mesteparten av lekene er der og det hjelper litt på. Men har nedtelling til hun kan stå ved siden av meg og røre litt i ting :angelic:

Det krever litt planlegging synes jeg for å unngå å bruke masse tid:-)

for det første så planlegger vi enten bare middager som er raske å lage fra bunn i hverdager, eller rester, eller ting som vi allerede har delvis ferdig laget i fryseren.

feks typisk hverdagsmiddag kan være en ovnsform av et slag, kan lett preppes dagen før med oppkutting av grønnsaker og kjøtt som kan stå i kjøleskapet så man lett kan bare blande i formen å sette i ovnen når man kommer hjem fra jobb, eller ofte har vi feks ulike former for wraps,pita eller lignende hvor vi kan ha ferdig preppet salat og en dressing eller lignende og bare må steke kjøtt å varme pita eller lignende.

pannekaker med røre vi lager dagen før. Lager stor posjon med tomatsaus en helg å har porsjonert i fryseren som vi bruker til spagetti å kjøttsaus, pita pizza, tomatisert gryteretter og lignende.

Kan gjerne bruke en søndag feks hvor jeg lager stor posjon med suppe, lapskaus, fiskegrateng, pølsegratebg eller lignende, kjøper mindre alu former som jeg fryser ned noen posjoner så vips har du en bra middag en anen dag:-)

1. sørg for fullkost barnehage så du slipper matpakker.
2. ha himla god råd så du kan kjøpe lunsj hver dag/ha en jobb hvor de serverer lunsj.
3. spis ute hver dag etter jobb evt få levert maten på døren.
Eller gjør som meg:
1. senk skuldrene, det er bare for en periode. Finn gode nok løsninger du kan leve med, og ta med ungen i matlagingen.
2. ring og inviter deg til familie på middag ;)

Tusen takk for oppskrift - dette skal jeg prøve :D
Må lage glutenfri og melkefri mat her også, så det er jo perfekt! Linsene går altså rett i fodprocessoren og må ikke kokes først?

Tror vesla hadde likt å være oppå benken hun også :hilarious: men den er så liten, har bare plass til to fjøler og overskap rett over som hun krasjer hodet i. Romslig kjøkkenbenk er øverst på ønskelista når vi skal flytte altså :rolleyes: :D
Har laget lekekrok inne på kjøkkenet nå da, så mesteparten av lekene er der og det hjelper litt på. Men har nedtelling til hun kan stå ved siden av meg og røre litt i ting :angelic:

glemte å skrive at jeg bruker røde linser og de trenger ikke å kokes først (i motsetning til grønne og brune linser er røde linser uten skall og koketiden reduseres masse, blir derfor igjennom kokt inni fiskekakene). Så de puttes tørre rett i foodprosessoren.

Tar enten barna med i matlaging ellers må de tåle å leke alene den tiden det tar å gjøre klar maten. Står ikke i timesvis på kjøkkenet, men en 15-30 min blir det. Kan fort bli krangling i stua mens jeg lager mat, er vi begge hjemme fra jobb er den ene med barna imens. Blir det krangling mens jeg lager mat deler jeg opp "kranglefantene" hvor den ene blir med å lage mat. Minste er snart 8 mnd, hun sitter i stolen sin i mens da hun sjelden har tålmodighet til å ligge på gulvet den tiden jeg lager mat.

Back
Topp