Dere med forlenget ulønna permisjon..

Kemmet

Gift med forumet
Desemberglede 2015
Er en ting jeg lurer på, jeg skulle egentlig begynt å jobba 22 mars, men har utsatt det til 15 august.
Altså, hvordan blir det med ferie da, når man har vært i permisjon først og går over til ulønna permisjon, fortsatt krav på ferieukene som om jeg skulle ha vært på jobb i sommer??

Var sykemeldt fra 1 desember til 1 april 09 mens jeg var gravid(gikk ut i permisjon 1 april) om det har noe å si...

vet ikke åssen det er med barnehage, men jeg fikk ferien min i alle fall. så da jeg gikk hjemme med Tuva var jeg først sykmeldt, fikk henne og var hjemme i perm, så ulønnet perm + sommerferien... (jobber på skole)

ORIGINAL: Luthien05

vet ikke åssen det er med barnehage, men jeg fikk ferien min i alle fall. så da jeg gikk hjemme med Tuva var jeg først sykmeldt, fikk henne og var hjemme i perm, så ulønnet perm + sommerferien... (jobber på skole)

Hm, jobber i barnehage ja, i kommunen... Så det vil si at når jeg begynner å jobbe må jeg ta ut ferieukene min etter jeg har begynt å jobbe til høsten??  Eller at jeg får forkorter den ulønna permisjonen med 3 uker, så jeg får betalt 3 uker før jeg begynner og jobbe(??) og gjemmer 2 uker til neste år (om det går..)...

Har bare gått utifra at jeg ikke har krav på noe ferie jeg siden jeg ikke jobba
noe serlig i fjor..[8|]

ORIGINAL: Babelle

noe serlig i fjor..[8|]

Men man har jo det?! Mener da det.. Man skal jo ikke miste ferien pga at man har vært hjemme i perm med unge..

ORIGINAL: Kemmet

noe serlig i fjor..[8|]

Men man har jo det?! Mener da det.. Man skal jo ikke miste ferien pga at man har vært hjemme i perm med unge..

Det må skjekkes ut [:)]

ORIGINAL: Kemmet

noe serlig i fjor..[8|]

Det må skjekkes ut [:)]

Mmm, si fra hva du finner ut da... :-P

Ferie har man krav på. Og man har krav på fem uker hvis man begynt før 30 aug/sep samme år. Men det er om man "får lønn" som er det store.

Man blir somregel trukket i lønn i juni, og får feriepenger isteden. Men er man i ulønnet permisjon så spørs det om de kan/er penger å trekke fordi man ikke får lønn kun det man skal ha i f eriepenger. Så hvis dere ikke blir trukket noe i juni, og får utbetalt feriepengene dere tjente i fjor så vil dere IKKE få lønn/penger når dere velger å ta ferien. Men dere kan kreve ferien men da uten lønn/penger for det.

(håper det var noe forståelig, selv om det ble litt rotet).

ORIGINAL: mammatilMali

Ferie har man krav på. Og man har krav på fem uker hvis man begynt før 30 aug/sep samme år. Men det er om man "får lønn" som er det store.

Man blir somregel trukket i lønn i juni, og får feriepenger isteden. Men er man i ulønnet permisjon så spørs det om de kan/er penger å trekke fordi man ikke får lønn kun det man skal ha i f eriepenger. Så hvis dere ikke blir trukket noe i juni, og får utbetalt feriepengene dere tjente i fjor så vil dere IKKE få lønn/penger når dere velger å ta ferien. Men dere kan kreve ferien men da uten lønn/penger for det.

(håper det var noe forståelig, selv om det ble litt rotet).

Hmmm.. Så da taper man på det uansett da?
Får jo ikke tatt ferie i 5 uker på høsten når man starter opp i bhg, og vil jo ikke gjøre det om jeg da blir å miste 5 uker med lønn. Så da er det jo bare å si at de bare skal glemme de ukene.. Om jeg skjønte deg rett (må ha ting inn med t skje...)

Mistet akkurat svaret mitt (f@&€ iPhone)

Ja du har forstått riktig. Ferie er ikke betalt det er bare det at det trekkes samme mnd som man får utbetalt feriepenger. Og hvis de da ikke trekker deg når man er i ulønnet perm, hvor det ikke er noe å trekke så går du glipp av fem uker med lønn hvis du velger å ta ferie i høst.

Ulønnet perm og ferie kan nesten sies å være det samme når man ikke har opparbeidet seg feriepenger, eller jobber.

Back
Topp