Dere med for høy bmi

Bæremamma

Gift med forumet
Junilykke 2022
Legen fortalte att vi måtte på ekstra ultralyder, noen som husker/vet hvilken uker de er ? :)

Ikke hørt noe om ekstra ul pga bmi... Hadde jo vært veldig greit å få oppfølging, men virker ikke som det er normalt her.

Kanskje det er noe sånnder vekstkontrollopplegg? Det er det en tråd om tror jeg. Kanskje uke 28? 30? 32? Husker ikke, haha.

jeg har høy bmi, og var inne i uke 15, 24, og uke 29 ( skulle egentlig i uke 28,men bytter uke akkurat den dagen jeg hadde time) også tilbake i uke 34. om det blir noe mer før fødsel er jeg usikker på, men tenker det blir en time ca rett før.

Jeg vil også ha ekstra ul :p teit at det skal være så forskjellig fra plass til plass!

Er jo en del risikofaktorer med for høy bmi, så er jo egentlig kjempebra at det er ekstra oppfølging de plassene det er det (nå snakker jeg om bmi 30+ før svangerskapet). De er blant annet bekymret for høy fødselsvekt hos babyen og følger nok med med vekstestimering blant annet. Eneste oppfølgingen jeg vet jeg skal ha er glukosebelastningen, men den er ikke før i uke 28 og 4-6 uker etter det igjen.

Jeg har bare fått beskjed om glukosebelastning i uke 20. Ikke noe mer utover det

Jeg har ikke hørt noe om det enda, men hadde ikke gjort meg noe :) skal ha glukosebelastning, men det anbefaler de til alle på helsestasjonen min!

Tror ikke de informerer andre enn de som har rett på det. Du må ha over 35 I bmi før du blir gravid tror jeg

Tror ikke de informerer andre enn de som har rett på det. Du må ha over 35 I bmi før du blir gravid tror jeg
Ja, er kanskje 35 som er grensen, ikke 30 som jeg skrev. Jeg faller uansett inn under den kategorien, men har ikke hørt noe.

Ja, er kanskje 35 som er grensen, ikke 30 som jeg skrev. Jeg faller uansett inn under den kategorien, men har ikke hørt noe.
Så rart, her blir man innkalt etter oul her, rett fra sykehuset. Er ikke sikkert alle praktiserer, eller att du bare ikke har fått beskjed?

Så rart, her blir man innkalt etter oul her, rett fra sykehuset. Er ikke sikkert alle praktiserer, eller att du bare ikke har fått beskjed?
Burde vel nevnt noe på oul om jeg skulle hatt ekstra kontroller i forhold til bmi. Hun kommenterte i alle fall vekta og bmi'en min, så hun fikk det nå med seg :p de har sikkert ikke ekstra oppfølging på sykehuset her. Synd da, at det ikke er lik praksis overalt. Er jo ikke mindre risiko for meg enn for deg liksom.

Har du innkallingsbrevet? Ofte vises det til den bestemmelsen som gjør at du har rett på dette. Kunne jo evt funnet den til BMC, så kan hun kontakte sykehuset og be om det.

Har du innkallingsbrevet? Ofte vises det til den bestemmelsen som gjør at du har rett på dette. Kunne jo evt funnet den til BMC, så kan hun kontakte sykehuset og be om det.
Kan jo være jordmor vet noe om det når jeg skal dit. Er jo ikke før i uke 24. Skal i alle fall høre med henne da.

det er din jordmor som skal henvise deg til ekstra kontroller grunnet overvekt, snakk med henne så fikser henne det for deg om de mener det er nødvendig :)

Jeg har ikke vert på oul enda, så jeg har ikke fått det. Men jordmor og lege sa jeg skulle på det

det er din jordmor som skal henvise deg til ekstra kontroller grunnet overvekt, snakk med henne så fikser henne det for deg om de mener det er nødvendig :)
Da får jeg nok info når den tid kommer, enda 3 uke til første jordmorkontroll :) takk for svar :)

Jeg har ikke hørt noe men kan jo hende dei sier noe om det på ultralyd. Håper bare di ikke plaprer ut om vekten og bmi når samboer er der :/ får så dårlig selvtillit

Back
Topp