Dere med flere barn

Svaneprinsessen

Snart sommermamma
Hvordan har overgangen til å få en baby vært. Har søsknene vært sjalu? Har en treåring, synes det har gått nokså greit, men i perioder er det veldig tøft. Han er fremdeles ikke til å stole på, og plutselig kan han springe motsatt vei når vi er ute på ting slik at jeg må løpe etter han. Skal egentlig ikke bære etter ks, men det har jeg måtte droppe. Av og til må han bæres da det oppstår farlige situasjoner. Han løper ut i veien osv.

Har også merket at han oppfører seg barnsligere enn før han ble storebror. Nekter å gå, skal bare sitte i vogn osv. Hva er deres erfaringer?

Høres helt typisk ut, trenger ikke å være sjalusi men en reaksjon på omveltningen. Min eldste var 2,5 da mellomste ble født. Hun reagerte på samme måten, før det plutselig bare gikk over og de ble knyttet sammen. Denne gang er mellomste 4, han har ikke reagert negativt på babyen enda, men er obs på at det kommer.

Her er storesøster 4 1/2 år og lillesøster 3 uker. Første uka testa hun mamman og pappan sin veldig, prøvde ut å ikke høre etter når vi ba henne om ting og prøvde å tøye reglene. Det har gått seg til, men hun søker fremdeles mer oppmerksomhet. Har tidligere vært veldig flink til å leke alene, men nå vil hun hele tiden at vi skal leke sammen med henne. Hun aksepterer at det ikke går hele tiden da:-) Samtidig har hun hele tiden vært kjempeoppmerksom på lille og vil holde og kose og er veldig god med henne!:-) Litt lettere med en stor jente enn disse to og treåringene skjønner jeg!

Storesøster blir 3 år om en måned. Det gikk dårlig i starten. Hun likte ikke babyen og virket sint og lei seg på meg. Hun følte nok at babyen hadde tatt meg ifra henne. Det gjorde vondt langt inni hjertet mitt. Men jeg har gitt henne så mye alenetid jeg har hatt mulighet til. Hentet henne i bhg både med og uten babyen. Så nå ha ting gått seg til. Hun virker mye gladere. Men hun bryr seg generellt sett lite om babyen.

Back
Topp