Dere med flere barn

Var i bhg som vanlig så vi fikk fokusert på amming osv :-)

Eldste var på skolen og SFO. Lot han være på SFO som vanlig ja. Hadde mer enn nok med baby. Men det kommer jo an på hva slags baby dere får og hvilken form du er i.

Hun var i barnehagen for jeg var så dårlig etter fødselen.

Her var han 3 år da han ble storebror.
Tror han var i bhg i noen timer, men kanskje ikke hver dag.
Husker faktisk ikke, er så lenge siden

Her gikk samboer rett over i sommerferie (lærer) etter de to ukene med perm, så vi var sammen i 2.5 mnd.

Jeg syns det var veldig viktig å ha de eldre søskena hjemme i den perioden, slik at de også får mulighet til å ble kjent med den lille.
Jeg syns det var viktig å inkludere dem helt fra begynnelsen av, kanskje for å unngå sjalusi.
Bare ha rolige dager sammen, hele familien.
Desuten orket eg ikke tanken på henting og levering disse første dagene..

Men tante og besteforeldrene kom og henta de eldste noen timer på ettermiddagene noen ganger, det var ganske deilig!

Storebror var 5 da lillesøster ble født. Han fikk lov å velge selv. Han ville i barnehagen. Hadde bare korte dager istedenfor.

Mannen jobber i privat bedrift, og fikk bare 2 dager fri med lønn.
Eldste på knappe 22 mnd hadde ikke starta i bhg enda, så han var hjemme.
Det var ikke det letteste siden jenta vår ble tatt med KS, og operasjonssåret gikk opp fordi de tok stingene for tidlig.
I tillegg bodde vi i 3 etg uten heis. Jeg var mye hjemme fordi jeg ikke kunne bære så ungt, og gutten vår trengte å holde noen i handa ned alle trappene.
Heldigvis hjalp foreldrene mine oss mye, for jeg måtte på sykehuset ofte for sårskift i starten, og kontroller.
Operasjonssåret kunne ikke syes på nytt, men måtte gro innenfra.

Ja, da nr2 kom var nr1 3,5 år og hun fikk da være hjemme sammen med oss i to uker. under hele min permisjon gikk hun 50% i barnehagen. Hadde fri 2 og 3 dager i ukene. Da nr3 kom nå i sommer hadde begge de andre sommerferie fra skolen så ble naturlig at de var hjemme sammen med oss :-)

Største var i barnehagen men ble levert seint og henta tidlig. Han hadde ca 5-6 timer i bhg hver dag :)

Blir nok barnehage, er 21 mnd når baby kommer. Kan jo ta korte dager da. :-)
Men her tror jeg ikke pappaenn får så mye som 14 dager sammenhengde, og det kan bli slitsomt å være alene med to bleiebarn den første tiden etter fødsel.
Også har minste akkurat begynt i barnehage, så synes det er greit å ikke ta for mye fri derfra med en gang. Det er jo ikke så lenge til sommerferien uansett da. :-)

Storesøster var 17 mnd når lillesøster ble født, hun hadde fri de to første dagene, så kortere dager i barnehagen :-)

Barnehage. Første uka var jeg på sykehuset hver dag på grunn av oppfølging. Kom hjem fra barsel ca 2 døgn etter fødsel og hadde behov for å skape trygghet og kontakt med den lille selv.
Dessuten er det fælt lite de største hadde av glede ut av den nye så tidlig. Men de fikk holde, gi smokk, være med og skifte på og børste håret på mini da de kom hjem.

Hos oss tok vi dem heller ut av Bhg for kos og hygge da babyen var stor nok til at det fungerte for oss alle. Det var en god løsning.

Var ikke så mye annerledes i gamle dager heller det. De eldre ungene ble gjerne sendt over til en nabo når mor lå i barsel de første ukene.

Her blir det å sende elstemann i barnehagen. Jeg tenker at de 2 første ukene er for at foreldrene skal bli godt kjent med nye babyen og finne rutiner som passer for dere, samt at far kan avlaste mor såpass at hun kan få hvile det hun trenger etter en forhåpentligvis fin fødsel og nattamming :)
Signer denne :-)

Back
Topp