Dere med flaskebaby - mme

Mama Bear

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2016
Min lille ble 2 mnd. 13 sept., men spiser MYE. Han spiser kun mme, får nå 210 ml. 5 ganger om dagen. Dette er mye mer enn hva som står på pakken og jeg har hørt at det kan være skadelig for nyrene om de får 1 liter eller mer over tid. Nå virker det som om det han får begynner å bli litt for lite, og han er for liten enda for grøt. Han er absolutt ikke overvektig og alle inkl. hs sier at han må spise til han er mett. Ja, jeg kan jo selvfølgelig ikke sulte lille heller, men blir helt bekymret over mengdene han får i seg. Hvor skal dette ende?

Det er ikke sugebehov heller, han er virkelig så sulten.

Er det noen av deres som er som min, og er dette med nyrene gammel info eller står dette enda?

På ammehjelpen står det endel om det med flasking også. Deriblant det med at noen babyer ikke klarer å stoppe å drikke før det er fritt for melk i flasken. Dette kan lede foreldrene til å tro at barnet stadig behøver mer melk, mens realiteten er at de ikke evner å sifra når de er mett;) Om man da stadig øker melkemengden vil også babyens magesekk stadi øke, og dermed også hvor mye han orker å spise.

Har du prøvd å bruke lengre tid på måltidet? Sjekk det som står om langsom flaskemating på ammehjelpen.no f.eks. Eller Kanske han må få mat oftere? Som hs sier kan du ikke nekte barnet mat dersom han er sulten, og mme er bedre for en så liten baby enn fast føde. Men kanskje hyppigere måltider er bedre enn stadig større mengder?

5 ganger i døgnet, eller om dagen? Får han noe om natten?

Jeg raper min etter hver 30 ml, så får han kjenne etter om han har mer plass.

Min baby spiser lite og ofte, 60 ml ca annenhver time. (Jeg ammer litt og, men har lite melk. Nok til å kun amme om natten i hvert fall.) Skulle ønske han hadde litt større magesekk, slik at det ikke ble så innmari ofte. Her om dagen var vi på handletur, og han sovnet ca en time etter han fikk flaske. Han sov i over 2 timer og holdt på å dø av sult da han våknet, han var helt rabiat.

Størrelsen på magesekken er en trenings-/vanesak, slik er det for oss voksne og. Men mye vanskeligere å endre på babyer da, kan jo ikke akkurat sulte ham i en time for å kunne gi ham mer i hver flaske. :o

På ammehjelpen står det endel om det med flasking også. Deriblant det med at noen babyer ikke klarer å stoppe å drikke før det er fritt for melk i flasken. Dette kan lede foreldrene til å tro at barnet stadig behøver mer melk, mens realiteten er at de ikke evner å sifra når de er mett;) Om man da stadig øker melkemengden vil også babyens magesekk stadi øke, og dermed også hvor mye han orker å spise.

Har du prøvd å bruke lengre tid på måltidet? Sjekk det som står om langsom flaskemating på ammehjelpen.no f.eks. Eller Kanske han må få mat oftere? Som hs sier kan du ikke nekte barnet mat dersom han er sulten, og mme er bedre for en så liten baby enn fast føde. Men kanskje hyppigere måltider er bedre enn stadig større mengder?

Det skal sjekkes ut, takk for tips. :)

5 ganger i døgnet, eller om dagen? Får han noe om natten?

Jeg raper min etter hver 30 ml, så får han kjenne etter om han har mer plass.

Min baby spiser lite og ofte, 60 ml ca annenhver time. (Jeg ammer litt og, men har lite melk. Nok til å kun amme om natten i hvert fall.) Skulle ønske han hadde litt større magesekk, slik at det ikke ble så innmari ofte. Her om dagen var vi på handletur, og han sovnet ca en time etter han fikk flaske. Han sov i over 2 timer og holdt på å dø av sult da han våknet, han var helt rabiat.

Størrelsen på magesekken er en trenings-/vanesak, slik er det for oss voksne og. Men mye vanskeligere å endre på babyer da, kan jo ikke akkurat sulte ham i en time for å kunne gi ham mer i hver flaske. :o

Mente pr. døgn. :) ja, kanskje jeg skal prøve å gi litt mindre pr. gang, men litt oftere på dagtid og heller gi han litt mer før han legger seg for natta. Han holder ut 5, max 6 timer om natta før han må ha mer. Han er også slik at han blir smågal når han får flaska, ser jo nesten ut som om han ikke har fått mat på en uke! Vi raper han midt i måltidet, dette har vi gjort pga. luft (han er så glupsk). Når vi tar bort flaska for å rape blir han desperat og smatter etter mer. Lille matmonsteret mitt.
Er ikke bekymret over vekta, men dette med nyrene. Vet ikke om dette stemmer, eller om det er en myte.

Tror jeg får ringe hs i morgen for å forhøre meg om hva de mener vi burde gjøre videre. :) Det er virkelig mange bekymringer vi mamma'r må ha, men, men, det er nå verdt det! ;)

Husker ikke hvor gammel min var, men han fikk også mer mme enn det som jeg leste var anbefalt noen steder. Ringte hs og spurte, men de sa også at jeg bare skulle gi til han var mett. Han gulpet mye da, men det gjorde han like mye om han drakk lite som mye. Grunnen til at han ikke fikk mindre i flaska var fordi han ikke ble fornøyd med det. Tror ikke du skal engste deg for det, babyen trenger nok den melken den ønsker:) men jeg var som sagt redd for det samme:p det har gått fint som jeg vet om iallfall:)

Begge mine var sånn også. Ingen av de var overvektig heller. Helsesøster sa at jeg skulke gi så de ble mett. Begynte med tynn velling da de var ca 3 måneder og da stabiliserte det seg mer og de var under 1 liter igjen :) har i dag friske fine jenter på 6,5 og 5 år :D

Jeg tror jeg ville spurt helsesøster om akkurat det og kanskje avtale en plan.

Jeg synes det høres ut som en god ide å rape litt ofte så du rekker å se om de virkelig vil ha mer.
Det høres mye ut det han drikker så kanskje det å gi litt mindre og heller gå til hyppigere vektkontroller kan være en ide du kan spørre helsesøster om.

Liten oppdatering. :)
Ringte hs og fikk beskjed om å prøve å kutte ned litt nå, holde oss under literen pr.døgn. Har fått time hos legen på helsestasjonen denne uken vedr. å legge en plan. 

Etter å ha lest meg opp om langsom flaskemating etc, så prøvde vi det ut.
Jeg lagde 150 ml, vi tok 4 små pauser under måltidet, han var helt desperat etter mer, men det gikk ok. I tillegg lå han ikke lenger mens han fikk flaske, han satt mer i fanget mitt mens flasken ble holdt vannrett. Funket som pokker og han tok naturlig flere pauser selv.
Den første dagen var han ordentlig sint fordi det var slutt etter 150 ml., men jeg passet på å aktivisere han etter måltidet. Jeg la han på lekematta og han glemte raskt at han hadde lyst på mer mat, glad og fornøyd lå han og tullet på matta si. :) Jeg hadde det ikke noe gøy de første dagene, følte at jeg sultet babyen min.

Allerede nå går det sååå bra, han spiser som regel hver 6 time og får da mellom 150-180 ml. Vi tar fortsatt maange pauser og jeg merker at han er blitt roligere, er ikke like glupsk lenger. Er han fortsatt sulten etter et måltid så får han litt kokt vann. Dette er han storfornøyd med og det virker som om han blir mett. Både han og mamma'n innbilte seg nok at han var mer sulten enn han egentlig var. Når han ga tegn på sult var vi nok litt for raske til å øke mengden med mat, for jeg skulle ikke ha en sulten baby. Nå spiser han rundt 780 ml i døgnet istedenfor 1050 ml., deilig å ha litt å gå på før han kan begynne med litt fast føde. Gleder meg til legetimen, få litt mer info om mat, samt en en mer varig løsning på forstoppelsen hans.

Back
Topp