Dere med førsteklassinger

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Hei dere andre med førsteklassinger eller dere som har hatt og husker.
Hva er forventet nivå på lesing i førsteklasse? Hvordan klarer deres barn seg på skolen?

Min leser utrolig bra, bedre enn hun i 3. Leser tekst på filmer ol. Han ligger etter på resten, virker som han har hatt mykje fokus på å læra lesing.

Min leser utrolig bra, bedre enn hun i 3. Leser tekst på filmer ol. Han ligger etter på resten, virker som han har hatt mykje fokus på å læra lesing.
Bruker dere også damms leseunivers?
Datteren min leser også ganske bra, virker som flere i klassen hennes også gjør det. De har brukt imal lesing på skolen, virker veldig bra.
De har også kommet ganske langt med engelsk.

Selv føler jeg kun jeg stortsett får fulgt med på lesing og matte, da det er det eneste de har lekser i og vi får ikke så mye oppdatering på resten. Savner litt slik det var i bhg at man fikk snakke med og få oppdatering av de voksne daglig.

Nei dei brukar zeppelin lesebok og leseark. I tillegg til tavle i klasserommet. Eg har jo eldre barn, så visste me ikkje fikk vite så mykje. Er glad eg er ferdig med bhg i grunn.

Nei dei brukar zeppelin lesebok og leseark. I tillegg til tavle i klasserommet. Eg har jo eldre barn, så visste me ikkje fikk vite så mykje. Er glad eg er ferdig med bhg i grunn.

Ja, jeg er sånnsett også glad for å være ferdig med bhg. Og det eneste jeg savner er den daglige oppdateringen.
Datteren min sin klasse er ipad klasse, alle elevene har hver sin og de jobber mye med den.

Det fungere nok bra det. Barna i sønn min sin klasse bruker bøker utenom felleslesing.

Leser veldig bra, leser flere bøker i uken. Det er mye fokus på lesing i første klasse, lesing legger jo grunnlag for alle fag videre så det er bra med fokus. Oppdatering får vi to ganger i året da på samtalene med lærer :)

Forventningen fra skolen er at de knekker lesekoden før jul. Det har gått greit for mine to eldste De leste når de begynte på skolen. Mellomste går i andre nå og har også ipad, men hadde bok i første. De bruker salto. Eldste brukte Zeppelin men salto har i det minste tre nivå på leksene. Det var ikke noe sånn for eldste, der leste alle det samme. Mi går nå i andre og leser bra.men ikke sånn at hun følger teksten på film, det er forventet av fjerde klasse mener jeg de sier på skolen. Eldstemann har vært der en stund. Han går i femte.

Spent på yngste, hun fyller ikke 6 før i juleferien i første klasse og der derved forventet å kunne lese før hun er 6

Her føler jeg ikke fokuset er sånn kjempestort de er ferdige med alle bokstavene for noen uker siden. Virker som de bruker god til på å lære alt det grunnleggende først. Jenta mi leste dog før hun begynte på skolen, og har en lærer som er god på tilrettelegging siden hun da er en del foran resten av klassen. Kjenner jo ikke helt hvordan de andre ligger Ann siden frøkna har vært noen hakk før de andre hele veien, men sammenlignet med den andre skolen i nærheten rusher de ikke sånn. På den andre nærskolen var målet at de skulle lese til høstferien!

Her føler jeg ikke fokuset er sånn kjempestort de er ferdige med alle bokstavene for noen uker siden. Virker som de bruker god til på å lære alt det grunnleggende først. Jenta mi leste dog før hun begynte på skolen, og har en lærer som er god på tilrettelegging siden hun da er en del foran resten av klassen. Kjenner jo ikke helt hvordan de andre ligger Ann siden frøkna har vært noen hakk før de andre hele veien, men sammenlignet med den andre skolen i nærheten rusher de ikke sånn. På den andre nærskolen var målet at de skulle lese til høstferien!

Skolen vår er med i ett forsøk, der de skal ha hurtigere innlæring av bokstaver. Resultatet til nå viser at barn som leser før skolen kjeder seg ikke, og barn som henger litt etter vil nå få repeteringen de trenger. Dette har betydd at flere barn lærer hurtigere å lese. Jeg merker stor forskjell da min eldste hadde en bokstav i uken og kanskje enda mindre, mitt barn kjedet seg enormt, mens de som trengte repetering fikk det ikke før andre klasse og falt mer ut av undervisningen. Jeg synes dette er litt interessant :)

Min eldste fikk ny bokstav annenhver uke. De kom ikke gjennom alfabetet før i andre klasse. Den nåværende første klasse lærer alle bokstavene før jul tror jeg.

Her lærte de alle bokstavene før jul, 2 bokstaver i uka. Repeterer alle nå.

Her kunne frøkna lese før hun begynte på skolen, men da bokstaverte hun mer og spesielt på lange ord.

Nå leser hun raskt, selv lange ord. Bokstaverer ikke lenger.
Hun leser bedre enn det eldste gjorde på samme tid. (men han leser veldig fint nå og har klart å følge med på tekst på film det siste året, han er snart ferdig med 4)

Hun rekker også å lese en del tekst på film, men ikke alt alltid.

De bruker salto her, og ipad.
Og på veiledet lesing har de små bøker de leser. De går opp til nivå 11 tror jeg, og mulig frøkna skal opp på nivå 5 etter påske.

Det er lesingen de har fokus på her også.

Synes vi får god info om hvordan de ligger an, for leselekse skal leses inn på ipad, samt en del oppgaver de gjør der, og der får de både muntlig og skriftlig tilbakemelding fra lærer hver uke.

Forventningen fra skolen er at de knekker lesekoden før jul. Det har gått greit for mine to eldste De leste når de begynte på skolen. Mellomste går i andre nå og har også ipad, men hadde bok i første. De bruker salto. Eldste brukte Zeppelin men salto har i det minste tre nivå på leksene. Det var ikke noe sånn for eldste, der leste alle det samme. Mi går nå i andre og leser bra.men ikke sånn at hun følger teksten på film, det er forventet av fjerde klasse mener jeg de sier på skolen. Eldstemann har vært der en stund. Han går i femte.

Spent på yngste, hun fyller ikke 6 før i juleferien i første klasse og der derved forventet å kunne lese før hun er 6

Lese tekst på film frå 4 trinn? Oi eg må rose gutten min mykje meir for det :)

Lese tekst på film frå 4 trinn? Oi eg må rose gutten min mykje meir for det :)
Husker ikke om det var tredje eller fjerde klasse, men noe sånn ja, at de er forventet 120 ord i minuttet og derved kunne følge tekst på film på et språk de ikke skjønner og derved må lese. Tror det var 4.

Andreklassingen vår er ikke der enda, så ja Du kan absolutt skryte. Han lå ha øvd mye på å lese, flinke gutten, slik automatiseres språket.

Husker ikke om det var tredje eller fjerde klasse, men noe sånn ja, at de er forventet 120 ord i minuttet og derved kunne følge tekst på film på et språk de ikke skjønner og derved må lese. Tror det var 4.

Andreklassingen vår er ikke der enda, så ja Du kan absolutt skryte. Han lå ha øvd mye på å lese, flinke gutten, slik automatiseres språket.

Han forstår kva han leser og ler av det og. Ja må skryta neste gang me ser engelsk språklig film

Merker at det kunne vært gøy å vite hvor mange ord frøkna her leser jeg.
Broren leser nå 211 ord i minuttet så jeg på et lesekort de har på skolen.

Tror jammen jeg skal spørre henne om vi kan ha en liten "konkurranse" og se hvor mange ord hun klarer. Uten at det skal gå for fort, og at hun skal skjønne hva hun leser.

Det spørs hvilke tekster de leser også

På skolen med oss leser de Carlsten og teksten blir vanskeligere når de blir eldre. Andreklassingen får vi ikke tall på, der er fokuset forståelse og om de leser eller bokstaverer. Femteklassingen leser på den 155 ord i minuttet, og rett, noe læreren sier er godt over forventning og snitt i klassen.

Back
Topp