Dere med endometriose

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Måtte dere vente lenge fra dere fikk diagnosen til dere fikk hjelp?
Har ikke fått påvist noe enda, venter på time hos gyn. Men prøver å få litt overblikk i hvor lenge jeg eventuelt må vente på diverse behandlingstilbud. Tenker først og fremst på lapraskopi.
Har hørt så mye forskjellig. Noen må vente i 2 år etter endt svangerskap, men lurer på om det gjelder hvis en er aktiv prøver også. Og må en fortsatt ha prøvd i ett år før en kan få hjelp hvis en får påvist endometriose? 9mnd siden jeg kastet pillene nå, men bare vært aktive prøvere i 6mnd.
Vet jo at det kan ha noe og si om endometriosen påvirker fruktbarheten eller ei, men mest sannsynlig så gjør den vel det.

Jeg måtte vente i 1,5 år etter å ha prøvd aktivt før vi fikk hjelp. Men det varierer mellom 1-1,5 år. Endometriose kan påvirke fruktbarheten, men trenger ikke å gjøre det, finnes mange som blir gravide selv om de har magen full av endometriose.
Første del i utredningen av endometriose er jo gynekologtime hvor de henviser til lapraskopi, som kan ta alt fra 14 dager før man får til 6 måneder +++. Kommer helt an på sykehuset man hører til. Her tok det ca 3 uker fra jeg ble henvist til jeg ble operert ved ene sykehuset, så tok det to måneder fra henvisning til operasjon ved ett annet.
Behandlingen for endometriose er stort sett å brenne bort endometriosen de finner, samt at man ofte blir satt på enten kontinuerlig bruk av p-piller, p-sprøyte eller andre ting, men dette er jo ikke forenelig med barneønsket da.

Vi hadde vært prøvere i 1 år og 11mnd, hadde tatt diverse prøver, da ingenting var feil med oss, hadde fortalt Gyn om smerter ved EL, mye vannlatning, sterke mens smerter og vondt under samleie ved EL. Ble akutt operert på sykehuset pga mye væske bak livmor og store smerter. Da fant de en del endometriose og brente dette bort.

Etter dette begynte jeg på pergo igjen og 4mnd etter i pause pergo ble vi gravide, men dette endte desverre i MA 7+4. Ble henvist til spesialist på Ullevål, 1år etter operasjon og ble anbefalt ivf. Søkte da i april i år, hadde forsamtale i juli og fikk ringe brev i august. Hadde en kjemisk graviditet i august, så venter på tr nå, så vi kan starte ivf prosessen:).

Håper det går fort for deg❤️

Back
Topp