dere med eldre barn...

chicka mom

Forelsket i forumet
..merker dere mye press fra utsiden når det gjelder hva barna "behøver" av duppeditter å leker?

f.eks. vi har ikke noe tv-spill eller andre spillkonsoller som psp, nintendo ds o.l. Storebror har noe dataspill som han får spille på iblandt når han har lyst.

Men iallefall, idag hadde han besøk av en venn. (begge disse gutta er strax 6 år, begge skolegutter) de lekte litt med lekene til min gutt, men kompisen var ganske rask å spørre om ikke vi hadde tv-spill. Så lekte de nå en time, halvannen, men så begynte de å kjede seg. kompisen hadde ikke lyst å gjøre noe, så da foreslo jeg dataspill. de ville de, å satt da to timer å spillte kaptein sabeltann før vi skulle ha middag, å kompisen dro hjem.

er det slik nå altså?? er bare vant med at gutta leker jeg, ikke at det er ett sånn "press" med skjerm-spill av forskellige slag...

Jeg vet at når storebror her er hos andre, spiller de mye tv-spill, men jeg har tenkt at sånn har de det, men ikke vi...

Men føler meg jo nesten litt "presset" til å måtte kjøpe wii eller x-boks e.l. siden alle andre har...

Da jeg og samboern flyttet sammen kjøpte samboern Xbox til guttungen min (han er 8 nå, samboern flyttet inn hit august i fjor). Attila fikk nintendo DS til jul av meg og mamma for 2-3 år siden, og utover det har han lånt en gamecube av broren min. Så flyttet M inn hit med oss, og han har Xbox 360 og wii, og ville liksom skape "drømmegutterommet" for Attila med de tingene han selv hadde savnet da han var liten. For de hadde ingen spillkonsoller, men alle andre hadde.

Attila bruker jo noen timer i uken (ikke daglig) på å spille, men han bruker like mye tid på fotballtrening, og han bruker mye mer tid på å være sosial med oss voksne og finne på andre ting. Så selv om han har tilgang på 5 forskjellige spillkonsoller, så har det ikke tatt over livet hans. Hadde han fått valget mellom en fisketur eller en dag foran tv-skjermen, ville han valgt fisketuren.
Men det har kanskje med hans personlige interesser å gjøre...

Jeg svarte vel egentlig ikke på spørsmålet ditt... Jeg vet nemlig ikke helt.
Jeg er ikke tilhenger av "mainstream". Men sånn som da Attila begynte i 1. klasse og begynte å bli utestengt fordi han ikke deltok på fotballen, var jeg kjapp med å melde ham på selv om faren hans var imot det (pga astmaen. Men folk med astma har godt av trening). Og det at jeg fulgte strømmen der, har hjulpet VELDIG på at han er inkludert i klassemiljøet.

cassie har ds fikk til jul i fjord men ikke mye ho bruker den[;)] har å ps2 men det bruker ho ikke...

har heller ikke lyst å kjøpe inn bare for "alle andre har". men kom til å tenke på nåk kompisen dro, at Anders spiller mye hos kompisene sine når han er der på besøk. men at når de kommer hit, så kjeder de seg? iallefall denne gutten. en annen kompis av Anders leker fint ilag, uten å måtte spille tv eller data.

MEn Escuro, når din eldste har besøk, hva forestrekker de å gjøre da, f.eks. når det er drit-vær ute?

Altså......min sønn på 5 1/2, 6 år nå i januar, har ds....det har liksom "hele gata".....så, ja, jeg må si jeg synes det er greit at han ikke er den eneste som ikke har....vi har wii også, men det brukes kun en sjelden gang i blant......da spiller han med pappan sin......;-)

Ellers så har han TV på rommet sitt, og der sitter han med kompiser og ser film under senga når dem er inne her hos oss ;-)

Jeg har som mål å ikke la mine barn være de eneste i klassen som ikke har.......men dem skal heller ikke være de første ;-)

ORIGINAL: chicka mom

har heller ikke lyst å kjøpe inn bare for "alle andre har". men kom til å tenke på nåk kompisen dro, at Anders spiller mye hos kompisene sine når han er der på besøk. men at når de kommer hit, så kjeder de seg? iallefall denne gutten. en annen kompis av Anders leker fint ilag, uten å måtte spille tv eller data.

MEn Escuro, når din eldste har besøk, hva forestrekker de å gjøre da, f.eks. når det er drit-vær ute?

Det varierer litt. Bygge lego, se tegnefilm, spille tv-spill, bygge bilbane, spille brettspill. Stort sett det det går i da.

Back
Topp