Dere med eldre barn. FB og 10 åring

lykkespire

Elsker forumet
Hva syns dere om det?

Jeg syns det er kjempevanskelig.

Nå har jeg ikke så gammelt barn da, men det er 13 årsgrense på FB hvertfall. Om man holder aldersgrensa er vel en annen sak derimot.

Jeg syns det er så vanskelig. Det jo all verdens med forskjellige verdener på nettet som de kan registrere seg på. Og de vet jo trikse på hvordan de skal få registrert seg uten foreldrene vet om det.

Jeg igrunnen litt imot det. Men er veldig vanskelig når mange venner har det. Og da er spørsmålet, skal en gi etter eller skal en vente. Er jo alltid unger som får lov til mer enn andre. Fader så vanskelig det er å vite og å oppdra......

Facebook hadde jeg nok godtatt under oppsyn , og hjelpt barnet med å sette de riktige personverninnstillingene.
Syntes det er bedre å la de få lov litt enn å nekte de... for da ender de med å gjøre ting på egenhånd....  og det er IKKE bra[:-]
Nå har jeg ikke så store barn enda så burde vel kanskje ikke uttale meg[8D] men husker jo selv hvordan vi drev på bak ryggen på foreldrene våre.... direkte farlig det vi holdt på med[:o]
Jeg har også mye kontakt med barn og unge gjennom jobben... og jeg blir til tider nesten litt satt ut over hvor stor de er for alderen både med meninger, stil og hva de har fått med seg her i verden.

Tanten til jenten min har en 10 åring som har fb. Men hun får kun lov å bruke nett når mor sitter på samme rom og hun må spørre om lov for å akseptere venneforespørsler og sånt[:)]. Det går veldig fint[:)]. Hun har stort sett familien sin som bor spredt over halve Europa inne på der + noen venninner fra skitreningen sin og skolen[:)]

dattra mi er snart 11år, og hu får IKKE lov å lage seg noen profil på fb.. Hu får heller ikke ha msn, e-post ect..
Hellt ærlig så forstår jeg ikke poenget i at noen så unge skal ha fb profil.. Om hu vil snakke med meg eller noe så får hu bruke stemoren sin for å kontakte meg der.. [:)]
Eller så har hu mobil..[:)]

datteren min fyller 10 i januar, hun får ikke FB

Det er jo en grunn til at det er en aldersgrense på FB, og i mitt hode burde det ikke være noe vanskelig å overholde den.

Sønnen vår får IKKE lov å lyve på alderen for å lage seg profil på FB - han er 12 og må fint vente til han er "lovlig", og selv da vil jeg ha en viss kontroll på det. Syns det er veldig viktig å lære barna våre godt nettvett, og være informerte hva de faktisk driver med så lenge de er så unge.

Det letteste med oppdragelsen er at det er laget regler for oss!! [:D] Min 10,5 åring får ikke facebook nei, og han
har heller ikke mast etter jeg sa at han måtte vente til han var 13. Sånn fungerer det med spill og filmer også.. jeg
prøver å være nazi (konsekvent) på disse tingene, så han slipper å lure på om han får lov.

Han har msn, men jeg vet hvem han har der, og det er kun familie (enn så lenge)[:D]

mener da at det er enten 13 eler 15års grense på fb
hadde jeg hatt 10åring hadde de ikke fått lov

Gutten min på snart 11 får heller ikke lov til å ha FB, det er jo en grunn til at det er aldersgrense på den.
Jeg har også en del screening på spill og filmer også.
Heldigvis aksepterer han det og har jo skjønt at det er for hans eget beste.

Selv om han spør jo en gang i blant om han kan få lov til å ha fb da.

Han har msn og mobil men er jeg som kan brukernavn og passord så jeg kan ha oversikt på hva han gjør og ikke gjør.
Han har egen pc på rommet og laptop han bruker på skolen så pc er virkelig ikke ukjent for han.

Heldigvis har vi såpass gode kunnskaper på data her i huset (mannen min) at vi har full kontroll på hva han gjør på maskinen, + at vi har sperret routeren for diverse nettsider fra hans maskin og har også gjort det slik at han kommer seg kun på nett mellom visse tidspunkt i ukedagene og helgene.

ORIGINAL: ¤Svinmerra¤

Det er jo en grunn til at det er en aldersgrense på FB, og i mitt hode burde det ikke være noe vanskelig å overholde den.

Ja, ikke sant!! Det skal jeg si. Jeg syns det er vanskelig å være den strenge mora alltid. Syns det er utrolig lettvint å gi etter. Nei, jeg blir bare mer og mer sikker på at det ikke kommer på tale her. Nå var han hos en kamerat som lurte på om de skulle lage en profil til han også ringte sønnen min og lurte på om de fikk lov til det.

Nei, blir nok 3 år til det skjer. Og da vil jeg likevel ha litt kontroll på det.

Stedattera mi er ti år, og jeg håper inderlig ikke at hun får tillatelse fra mora å lage seg profil der nå!
Hun er altfor liten! Vet at faren kommer til og steile den dagen det skjer, for han hater FB [;)]

ORIGINAL: ~Lille bøllefrø~

Gutten min på snart 11 får heller ikke lov til å ha FB, det er jo en grunn til at det er aldersgrense på den.

Han har msn og mobil men er jeg som kan brukernavn og passord så jeg kan ha oversikt på hva han gjør og ikke gjør.
Han har egen pc på rommet og laptop han bruker på skolen så pc er virkelig ikke ukjent for han.

Heldigvis har vi såpass gode kunnskaper på data her i huset (mannen min) at vi har full kontroll på hva han gjør på maskinen, + at vi har sperret routeren for diverse nettsider fra hans maskin og har også gjort det slik at han kommer seg kun på nett mellom visse tidspunkt i ukedagene og helgene.

Det høres kjempegreit ut med en sånn begrenset tilgang til dataen. Så heldig du er som har en datakyndig mann [;)] Det har ikke jeg. Her får jeg sette meg ned i kveld når ungene har lagt seg og kikke i veiledningsboka til dataen på foreldreveiledning...

Han har msn, men bruker det så og si aldri. Han har akkurat fått mobil, så vil han ha kontakt med noen så kan han det.

Ser du bor på Sørlandet du òg. Kan du ikke sende mannen din hit til assistanse? [;)]

ORIGINAL: lykkespire

ORIGINAL: ~Lille bøllefrø~

Det høres kjempegreit ut med en sånn begrenset tilgang til dataen. Så heldig du er som har en datakyndig mann [;)] Det har ikke jeg. Her får jeg sette meg ned i kveld når ungene har lagt seg og kikke i veiledningsboka til dataen på foreldreveiledning...

Han har msn, men bruker det så og si aldri. Han har akkurat fått mobil, så vil han ha kontakt med noen så kan han det.

Ser du bor på Sørlandet du òg. Kan du ikke sende mannen din hit til assistanse? [;)]

Hehe hadde det vært så enkelt så, han jobber på østlandet så når han endelig er hjemme i helgene så vil jeg beholde han [8D]

Men visst du har router (trådløs tilgang) så kan du google manualen til routeren og se på instillingene der.
Skal ikke være så veldig vanskelig å få det til, du bare setter sperrer på mac-adressen til maskinen ("navnet" på nettverkskortet til maskinen)

Visst du sender meg en pm med navn og nummer på routeren din så kan jeg se om jeg ikke kan hjelpe deg litt [:)]

Sønnen min på 11 får IKKE profil på fb!!! Små barn har ingenting der inne å gjøre. Er helt rystet over hvor mange barn som faktisk får lov av foreldrene.. Min sønn på 14, fikk noen mnd før han blei 13[;)]

ORIGINAL: funny_bunny

Facebook hadde jeg nok godtatt under oppsyn , og hjelpt barnet med å sette de riktige personverninnstillingene.
Syntes det er bedre å la de få lov litt enn å nekte de... for da ender de med å gjøre ting på egenhånd....  og det er IKKE bra[:-]
Nå har jeg ikke så store barn enda så burde vel kanskje ikke uttale meg[8D] men husker jo selv hvordan vi drev på bak ryggen på foreldrene våre.... direkte farlig det vi holdt på med[:o]
Jeg har også mye kontakt med barn og unge gjennom jobben... og jeg blir til tider nesten litt satt ut over hvor stor de er for alderen både med meninger, stil og hva de har fått med seg her i verden.

så enig med dej

Min 11-åring får ikke reigstrere seg på FB. Det er 13-årsgrense og det er det en grunn til. Det er også snakk om at grensen skal økes til 15 år.

Back
Topp