Dere med diabetes..?

Sylvia80

Gift med forumet
Har altså fått svangerskapsdiabetes... Fastende blodsukker ligger rundt 5-6 og etter sukkerbelasting ca 10. Sånn jeg forstår det utifra det jeg finner på nett, så skal det da vurderes insulin. Og så er det kostholdet da.. Har egentlig vært veldig flink, men nå mens jeg venter på innkalling til diabetespoliklinikken lurer jeg veldig på hva jeg skal og bør spise? Noen som kan hjelpe meg?

-Hvor mange kalorier pr dag skal jeg spise?
-Kan noen gi meg eksempel på hvor mye og hvilken type mat og hvor ofte de spiser?

Etter å ha lest masse nå i et par dager så har jeg spist 4 hovedmåltid og to mellom-måltid. Ca 3-4 timer mellom hvert måltid.
3 måltid består av ei grovskive med litt ost og vann til.
1 middagsmåltid (f.eks. i går spiste jeg ei karbonade og litt kålrabistappe, i dag tenkte jeg litt svinefilet, litt ris og gulrot)
Mellommåltid: Noen biter oppskjært eple og et lite glass melk, eller linfrø (magen trøbler, hehe) med to spiseskjeer yoghurt.. Har prøvd den som er lett men den smaker pyton.. Så det er den som heter Alltid fra Tine, og den inneholder 13 gram sukker pr 100 gram (men det sier meg liksom ikke noe om det er mye eller lite?) Men er det greit så lenge det bare er to spiseskjeer?

Har lest at man bør starte dagen med proteiner, og at måltidene bør bestå av omtrent like mange karbohydrater, og at de bør være langsomme.. Mye fiber.. Men jeg vet jo ikke hvilken mat som inneholder hva?

Men: Nå går jeg ned i vekt igjen da.. Og det er jo ikke bra det heller. Kanskje jeg spiser for lite, men er liksom litt redd for hva jeg putter i meg nå før jeg har fått noe opplæring og sånn...
Takker på forhånd for svar og eksempler!

Ser du er fra Ålesund, og da kommer du til å bli godt tatt vare på![:)][:)]
Diabetessykepleier og lege er kjempegreie og flinke![:)]

Jeg fikk det selv i uke 12, og brukte insulin.
( Men med meg gikk det heller ikke over før en god stund, mye surr med den diabetesen min )

Jeg spiste vertfall:

Frokost 2 skriver ( grovt, pass på at brøder inneholder under 1gram sukkerarter, står bakpå )
Pålegg: Skinkeost, hvitost, agurk, paprika, leverpostei, makrell i tomat.

Middag: Hva som helst vi hadde, men tok mest rent kjøtt og grønnsaker/salat. Begrens potet, ris og pasta.

Kvelds: 2-3 skiver.

Drakk mest vann, litt jus.
Spiste frukt som pære eller eple, samt yoghurt med 0% sukker og fett som mellommåltid som blodsukkeret var lavt.
Coop har gode jusmerker uten sukker og søtningsstoffer.

Lørdager spiste jeg litt godterier.

Pass på at du ikke sulter deg selv, og at du får i deg nok.
Men samtidig at maten inneholder lite som trekker blodsukkeret opp.
Når man er gravid vil de ha blodsukkeret UNDER 7 til enhver tid.
Og det er litt jobb[>:]

ORIGINAL: StinkiStini

Ser du er fra Ålesund, og da kommer du til å bli godt tatt vare på![:)][:)]
Diabetessykepleier og lege er kjempegreie og flinke![:)]

Jeg fikk det selv i uke 12, og brukte insulin.
( Men med meg gikk det heller ikke over før en god stund, mye surr med den diabetesen min )

Jeg spiste vertfall:

Frokost 2 skriver ( grovt, pass på at brøder inneholder under 1gram sukkerarter, står bakpå )
Pålegg: Skinkeost, hvitost, agurk, paprika, leverpostei, makrell i tomat.

Middag: Hva som helst vi hadde, men tok mest rent kjøtt og grønnsaker/salat. Begrens potet, ris og pasta.

Kvelds: 2-3 skiver.

Drakk mest vann, litt jus.
Spiste frukt som pære eller eple, samt yoghurt med 0% sukker og fett som mellommåltid som blodsukkeret var lavt.
Coop har gode jusmerker uten sukker og søtningsstoffer.

Lørdager spiste jeg litt godterier.

Pass på at du ikke sulter deg selv, og at du får i deg nok.
Men samtidig at maten inneholder lite som trekker blodsukkeret opp.
Når man er gravid vil de ha blodsukkeret UNDER 7 til enhver tid.
Og det er litt jobb[>:]

Tusen takk! Da fikk jeg litt tips og råd i alle fall! Tenkte å prøve å lage meg en fast meny for synes det er enklest.. Og så gleder jeg meg til å begynne å måle så jeg ser hvordan jeg reagerer på det ene og andre.. Har holdt meg unna juice nå da, men er veldig glad i det. Vi handler stort sett på Coop så da skal jeg se etter juice uten sukker og søtningsstoff, så kan jeg i alle fall drikke litt.

Huff det er jobb ja, men alt for lille, og ikke minst for meg selv..

Kjip beskjed å få, men trøst deg med at du sjelden går opp mange kilo med svangerskapsdiabetes

Jeg hadde samme verdier som deg, men har sluppet insulin og nå er det så kor ttid igjen at jeg slipper, men har vært veldig streng med meg selv. I starten følte jeg meg veldig sulten, men det var fordi jeg var vant til å spise veldig mye, og det blei overgang å spise lite og ofte.

Jeg spiser fire måltider og to til tre mellommåltider avhengig av hvordan blodsukkeret er. Jeg har måttet kuttet ut frukt ( eple går bra etter middag) , pasta, poteter, ris og sukker.

Ting jeg spiser som går bra:

Ryvita knekkebrød ( kan spise mye)
Ingers rugbrød ( toppen to skiver pr måltid, men da må jeg ha proteinrikt pålegg på, egg f.eks )
Omeletter, kokt egg, speilegg
Ost, skinke, salami, reker, laks,
masse avokado. grønnsaker får ned blodsukkeret
Kylling, fullkornspasta, fisk, bittelitt villris gikk bra.
litt frukt etter middagen.
Tåler lite til frokost, men til lunsj har jeg kunnet unne meg et lite glass melk, ellers har jeg ikke tålt verken det eller juice
Pepsi max, fun-light ( bland fun-light og cottage cheese, det er godt)
Nøtter, pop,corn, baconcrisp, mørk sjokolade...og i det siste har det godt bra med kvikk lunsj sjokolade. ( ikke mer enn en plate da)

Etterhvert vil du lære deg hva du tåler og ikke, det er et herk, men en ting er sikkert du vil lære deg masse om kosthold og får igjen på de tnår det kommer til vekta, men her skal det inntas brownies under riene..hehe, for jeg er mildt sagt møkka lei, men stå på. Utrolig hva man greier bare man må.

Jenta mi ligger på gjennomsnittsvekt akkurat nå, så jeg har vært flink:)

Lykke til, det går nok bra:)

ORIGINAL: Alillan

Kjip beskjed å få, men trøst deg med at du sjelden går opp mange kilo med svangerskapsdiabetes

Jeg hadde samme verdier som deg, men har sluppet insulin og nå er det så kor ttid igjen at jeg slipper, men har vært veldig streng med meg selv. I starten følte jeg meg veldig sulten, men det var fordi jeg var vant til å spise veldig mye, og det blei overgang å spise lite og ofte.

Jeg spiser fire måltider og to til tre mellommåltider avhengig av hvordan blodsukkeret er. Jeg har måttet kuttet ut frukt ( eple går bra etter middag) , pasta, poteter, ris og sukker.

Ting jeg spiser som går bra:

Ryvita knekkebrød ( kan spise mye)
Ingers rugbrød ( toppen to skiver pr måltid, men da må jeg ha proteinrikt pålegg på, egg f.eks )
Omeletter, kokt egg, speilegg
Ost, skinke, salami, reker, laks,
masse avokado. grønnsaker får ned blodsukkeret
Kylling, fullkornspasta, fisk, bittelitt villris gikk bra.
litt frukt etter middagen.
Tåler lite til frokost, men til lunsj har jeg kunnet unne meg et lite glass melk, ellers har jeg ikke tålt verken det eller juice
Pepsi max, fun-light ( bland fun-light og cottage cheese, det er godt)
Nøtter, pop,corn, baconcrisp, mørk sjokolade...og i det siste har det godt bra med kvikk lunsj sjokolade. ( ikke mer enn en plate da)

Etterhvert vil du lære deg hva du tåler og ikke, det er et herk, men en ting er sikkert du vil lære deg masse om kosthold og får igjen på de tnår det kommer til vekta, men her skal det inntas brownies under riene..hehe, for jeg er mildt sagt møkka lei, men stå på. Utrolig hva man greier bare man må.

Jenta mi ligger på gjennomsnittsvekt akkurat nå, så jeg har vært flink:)

Lykke til, det går nok bra:)

Å så deilig å snart være ferdig!!! Og så flink du har vært! Skjønner godt de browniesene under riene ja! Selv har jeg allerede planlagt boller med EKTE majones og fenalår, og Lohengrin til dessert, hehe!! Men har jo en del uker igjen...

Håper jeg slipper insulin, men har vært veldig flink fra før, og spiser veldig lite søtt.. Brus drikker jeg bare en sjelden gang, og litt sjokolade på lørdager, eller litt is.. I uka spiser jeg bare wok, kylling, svin og fisk og masse grønnsaker.. Det jeg har kutta ut nå er melk og juice.. Men siden jeg fikk svangerskapsdiabetes likevel, trass i hvor flink jeg var, og har høyt blodsukker nå selvom kosten egentlig er grei, så ser jeg litt mørkt på det..

Men det skal gå bra! Uansett.. Må jeg så må jeg!
Tusen takk for tips og råd!

fikk det rundt samme uka som deg jeg også..og jeg har vært mye sunnere denne gangen enn forrige gang, så det er tydelig at kostholdet ikke bestandig er av betydning nei..derfor er det ekstra kjipt å få beskjed om det:(

dersom du lurer på noe framover er det bare å sende en pm til meg:) Husk å prøv å trimme litt om du får til, det hjelper på blodsukkeret:)

ORIGINAL: Alillan

fikk det rundt samme uka som deg jeg også..og jeg har vært mye sunnere denne gangen enn forrige gang, så det er tydelig at kostholdet ikke bestandig er av betydning nei..derfor er det ekstra kjipt å få beskjed om det:(

dersom du lurer på noe framover er det bare å sende en pm til meg:) Husk å prøv å trimme litt om du får til, det hjelper på blodsukkeret:)

Takker! fikk komme på poliklinikken allerede i dag.. For jeg bare troppa opp der jeg, hehe.. Så nå har jeg begynt å måle.. [:)] Føler meg mye tryggere da, så ser jeg hva jeg kan spise og ikke! Dia.spl. skulle se om hun ikke fikk time hos ernæringsfysiolog denne uka siden påska kommer..
Jepp, trim hadde vært bra, men.. Går på krykker nå pga bekkenet.. [:'(]

Back
Topp