Dere med cøliaki

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Lager dere kun glutenfri mat?
Selv om resten av familien tåler gluten? Eller baker dere glutenfritt til skole/bhg og andre arr.? Også der du selv ikke deltar?

Har bonusdatter med cøliaki som er her stort sett hver helg:)
Lager egen mat til henne:)

Litt både og.
Har vi pølsegrateng med pasta så blir det glutenfri på alle, noe alle er happy med.
Kaker lages både glutenfritt og ikke.
Sauser kun glutenfritt.
Spagetti lages 2.
Brød har vi 2 brødbokser, en med glutenfritt og en med gluten.
Panering lages glutenfri.
Pizzabunnene min er de ikke noe videre glad i, så der får de alltid med gluten;)

På sommerfest i barnehagen bakte jeg glutenfritt, da visste jeg det var noe for meg der også;)

Jeg har min egen side på kjøkkenet, som er glutenfri.

Både jeg og Snuppa er under utredning for cøliaki og jeg er rimelig sikker på at vi begge har det.
Jeg kommer til å lage glutenfritt til oss alle tre om vi slår ut på testene. Skulle gjerne ha begynt med det allerede, men kan ikke.

Alt som lages her hjemme er glutenfritt, men feks brød, kjøpepizza, hamburgerbrød osv får gutta med gluten. Jeg nekter å lage noe jeg ikke tåler og det blir så mye jobb å lage to av ting så vi spiser det samme så lenge det er praktisk mulig. Jeg har ikke så langt måttet lage noe til feks barnehagen, men regner med å lage noe som jeg selv kan spise, mye hyggeligere det.

Jeg har flere venninner med cøliaki, men hun ene forventer at siden hun har cøliaki så skal alle andre også spise glutenfritt. Hun forventer at hvis det er er stort kakebord så skal hun kunne spise alt.

Bhg til datteren der ingen har cøliaki får alltid glutenfrie boller, pannekaker o.l.

Jeg synes det er litt vel sært og hun blir såret om dette ikke er tilfelle at hun kan spise alt. Det skal sies at hun går veldig opp i glutenfritt, og de har ingenting der hjemme som ikke er glutenfritt selv om det er kun henne som har det.
Barnet hennes får fx aldri vanlig brød, jeg tror ikke det er farlig, bare litt sært.

Vi er veldig mye sammen og snart tør jeg ikke å ha ikke-glutenfri mat hjemme. Puh!

Back
Topp