Dere med bekkenplager

Avj

Forelsket i forumet
Junilykke2018
evt fra tidligere svangerskap. Hvordan var det det utartet seg? Kom det gradvis eller var det bare «pang»? Og hvor i hofta / bekkenet kjente dere det først? Hvor tidlig kom det?

Nysgjerrig førstegangs som er litt øm her og der og som ønsker å høre fra dere med erfaring :happy:

evt fra tidligere svangerskap. Hvordan var det det utartet seg? Kom det gradvis eller var det bare «pang»? Og hvor i hofta / bekkenet kjente dere det først? Hvor tidlig kom det?

Nysgjerrig førstegangs som er litt øm her og der og som ønsker å høre fra dere med erfaring :happy:
Jeg sliter med hofte og korsrygg fra før.

Når jeg ble gravid sist fikk jeg først bekken låsning. Det fikk jeg ganske tidlig. Ingen vil behandle gravide før dem er kommet i 2 trimester. Så ble da oppdaget da.

Etter hvert begynte også bekken løsning. Men på slutten. Med behandling og trening klarte jeg meg gjennom andre trimester.

Ligament båndene gjør også vondt.

Det kommer ikke med et poff men kan komme og gå. Har allerede kjent til det denne gang. En dag klarte jeg å gå en annen var det så sykt vondt at jeg slet med å gjøre annet enn å ligge.

Noen morgener kjenner jeg det veldig godt. Prøver å være flink å sitte og vagge på ballen min.

https://m.clasohlson.com/no/Asaklitt-gymball/Pr349154000

Fram og tilbake slik at jeg trener bekkenet. Hjelper veldig. Hjalp meg på føden også. Dem hadde sånn der.

Mitt tips er å gjøre øvelser, søke hjelp fra kiropraktor/fysio/naprapat, gå på bassengtrening for gravide hvis det Finnes, hvil når du trenger det.

Noen anbefaler bekkenbelte. Det prøvde jeg ikke sist. Tror jeg blir å prøve det denne gang.

Jeg var 100% sykemeldt fra uke 9 sist jeg gikk gravid. Ekstrem bekkenløsning.. var helt tortur!! Kunne nesten ikke gå, og fikk tilslutt midlertidig HC bevis til bilen.. for meg satt det i hele korsryggen, bekkenet, hofter og halebein. :/ prøvde ALT.. helt grusomt..

Denne gangen (er 8+2 nå) merker jeg ingenting (enda hvertfall) utenom hvis jeg løfter tungt. Krysser ALT for at jeg ikke blir like plaget denne gangen!

Men for å svare på spørsmålet ditt, så er det litt individuelt hvor man kjenner det, men hvil masse! Og ta pauser! <3

Har kjent på plager som kommer og går i ca 2 uker. Er i uke 11 nå. Kommer helst på ettermiddag/kveld dersom jeg har sittet/gått mye. Har varierte arbeidsoppgaver ila dagen. Enkelte dager virker beina og bekkenet stivt og går rart, hehe.. huff..
Ikke så lett å finne en balanse mellom aktivitet og hvile..
Hadde det ikke sånn med første, annet enn at bekkenet klikket dersom jeg tok av meg skoene fort, da den ene foten står ut og du knepper av skoen, det varte i mange mange år etterpå.

• Liker
Reactions: Avj
Takk for gode innspill :) merket da jeg gikk fra legen i dag at det kneppet litt i hofta og at jeg måtte ta det pent. Men vet liksom ikke om det var svangerskapsrelatert :)

Jeg kjente det tidlig forrige gang, rundt uke 8-9. Det ble bare verre og verre, og til slutt ble jeg 100% sykemeldt.
Nå har det begynt på samme måte igjen. Så håper det kan hjelpe å holde seg i aktivitet. Denne gangen vet jeg jo hva som hjelper og ikke, og kommer til å ta en god del forholdsregler.

Jeg har ikke bekkenplager, men Gud så vondt jeg får av dere som er plaget! Dere er helter!! ;)

Back
Topp