Dere med bekkenløsning

JanneJenta78

Forumet er livet
Hva slags tips har dere fått av legen/fysioterapeuten/kiropraktoren/o.l. ??

mange d ja[8|][;)] nå har jeg kraftig bekkenløsning da..
-ikke løft
-ikke bøy, belaste mens rygg er i bøy
-bruk bekkenbeltet stående/gående
-krykker
-pute/ dyne rulla til en pølse mellom bena for at d skal være en rett vinkel på bekkenet
-sklilaken i senga(sateng ol.)
-minst mulig trapper
-små skritt, et trinn av gangen
-sett deg inn i bilen med rumpa færst og bena samlet så svinge du inn føttene(de med symfysesmerter)
-ikke sitt elr stå i samme stilling for lenge, bevegelse er viktig, men bare riktig bevegelse
-ikke sving/rotasjonsbevegelser på bekkenet( vasking ol.)
- gjør noen bekkenøvelser hver dag da dette bygger opp musklene rundt.
-ta i mot hjelp, ikke overanstreng, da blir d værre

husker ikke mer i slengen, men har sikkert glemt noe[8|]

edit:
-selvfølgelig viktig med behandling for å holde seg der man er.
-tørre å løse opp bekkenet

bekkenet mitt har en tendens til å gå ut av ledd, og gjørde d sist gang jeg var hos fysio.. og da sa hun at d mest sannsynlig bare går 1-2 mm ut av ledd, men jeg måtte faktisk tørre å bevege bekkenet så d kom på plass igjen[:(] jeje.. tørker aldri av stuebordet igjen jeg iallefall!

ikke sitte med bena i kryss, ha gjerne pute mellom knærne når du sover..
ellers enn det så er det jo en del treninger du kan bruke som du har på fysioterapi...
jeg går på fysio sammen med andre gravide med bekkenløsning hver fredag i varmtvannsbasseng, og jeg syns det hjelper ganske mye.. der gjør man jo øvelser i bassenget som skal være godt for bekkenet, så hvis du har mulighet til sånt så burde du virkelig prøve det.. :)

Jeg føler faktisk at det går litt bedre, så jeg trenger ikke krykker. Jeg har et par stående i tilfelle rottefelle, fysio sa til meg at jeg kunne bruke de for å avlaste når jeg er ute på tur.
Ellers er det bra med knipeøvelser; som fysio fortalte meg "tenk deg at du holder igjen en fis", og det skal jeg gjøre så ofte som mulig i løpet av dagen, hver dag. Er jo også bra for å styrke litt og forberede til fødsel [:)]

Og så er det noe som var litt mer "avansert", ligge på siden og løfte det ene benet opp. Men husk alt i rolige bevegelser, gjør alle øvelsene i ditt eget tempo [:)]

Og småturer i løpet av dagen er jo også veldig bra... Håper dette hjalp litt!

ORIGINAL: Malleleo

-ikke løft
-krykker
-pute/ dyne rulla til en pølse mellom bena for at d skal være en rett vinkel på bekkenet
-minst mulig trapper
-sett deg inn i bilen med rumpa færst og bena samlet så svinge du inn føttene(de med symfysesmerter)
-ikke sitt elr stå i samme stilling for lenge, bevegelse er viktig, men bare riktig bevegelse

Signerer denne, sier vell det meste[:)]

Malleleo: Ut i fra det du har fått tips om burde jeg absolutt ikke jobbe..hehe.
Er ikke så ille plaget ennå jeg da...men er greit å forebygge litt så det ikke trenger å bli verre enn det må.

Takk for svar jenter! [:)]

ORIGINAL: Malleleo

-ikke løft
-krykker
-minst mulig trapper

Ja, viser til Malleleo sine svar [:D] har fått disse tipsene jeg og [:)]

akkurat samme som malleleo + at jeg da egentlig har fått beskjed om å ligge så mye jeg bare kan for å forhindre rullestolbruk og styr senere i svangerskapet. så jeg ligger jo nesten hele dagen, men må jo tusle og rusle litt og sitte litt innimellom også, men da med krykker stort sett, iallefall ute! men kan tusle litt uten krykker inne, sånn mellom stue og kjøkken og bad og gang osv.. men det her vet jho du som har sett meg i aksjon! hehe:) håper du slipper unna! kan tenke meg den jobben din ikke er særlig bekkenvennlig!

ORIGINAL: junimamma85

Og så er det noe som var litt mer "avansert", ligge på siden og løfte det ene benet opp. Men husk alt i rolige bevegelser, gjør alle øvelsene i ditt eget tempo [:)]

NONONONOONOOOO!!
Fysioterapeuten sier at man ikke må finne på skyve benet utover! det er som å be om at hofta skal komme ut av ledd!!
bena skal kun forrover, aldri spark eller løft sidelengs når man har bekkenløsning, for da forverrer du alt!

saml bena når du skal ut av sengen.. bruk armene mest mulig..

Back
Topp