Dere med barn på 4 år og eldre *4 års kontroll*

2søte

Gift med forumet
Hvordan var 4 års kontrollen på deres helsestasjon? Snuppa er innkalt til 4 års kontroll nå. Sto i brevet at det bare var synstest, og den tok 10-15 min. Neste småbarnskontroll er ved 5 års alder. Synes det bare var rart at det ikke er noe tid til å evt ta opp noe annet (ikke det at vi har gjort det stort sett noen gang, men synes egentlig det er mer utfordrende å ha en unge på 4 år enn en på 3 måneder jeg da) og ikke vekt og høydemåling eller noe. Vi skulle nok også heller målt hørsel enn syn, lurer på om snuppa hører litt dårlig (og ikke bare ikke gidder å høre etter og gjøre som vi sier [8D]).

vi hadde 4,5 års kontroll
var hos både lege og HS.
Vekt og lengde ble tatt.
Syns test tok de også,men ikke hørsel.
Sjekket balanse ol.
"testet"språk,ble spurt om hva han så på bilder og om han kunne forklare hva som skulle skje utfra bildene

ORIGINAL: HeDa

vi hadde 4,5 års kontroll
var hos både lege og HS.
Vekt og lengde ble tatt.
Syns test tok de også,men ikke hørsel.
Sjekket balanse ol.
"testet"språk,ble spurt om hva han så på bilder og om han kunne forklare hva som skulle skje utfra bildene

Det var da virkelig noe annet enn våre 10-15 min med hørselstest. [&:]

Skjønner ikke at det kan være så kort tid jeg. Greit, lege trenger vi ikke, mye grunnet en ekstremt dårlig helsestasjonslege, så vi bruker heller fastlegen om det er noe. Men språk er jo veldig viktig nå tenker jeg. For et år siden var det litt tidlig, mens nå bør det jo tas tak i mener jeg, bare to år til de begynner  på skolen. Ikke det at språket er noe problem her i huset med konstant munndiaré og barnehagen følger jo opp, men allikevel. Synes det rett og slett var dårlig. Kunne like gjerne latt være synes jeg og tatt synskontrollen neste år i stedet sammen med kontroll ellers. Det første året er det jo løping på helsestasjon hele tiden, og så fort de blir et år, er det stort sett slutt. Veslesnuppa var på kontroll sist ved 15 måneder og neste er 2 år, så 3 år.

Håkon har ikke vært ennå selv om han ble 4 år i november.
Han har ikke vært på kontroll siden 2 årskontrollen, men den hadde han til gjengeld da han var nesten 3 år. De er skikkelig bakpå med de eldste barna hos oss. Vet ikke hva de gjør på kontrollen, men regner med at det vil være litt sjekk på hvordan han ligger ann i forhold til gjevnaldrende. Var i hvert fall det på 2 årskontrollen.

På 4 årskontrollen var det sjekk av syn, språk, samt lengde og vekt.
Lengde og vekt sjekker de på hver kontroll.
Men kan jo henne de ikke har tatt det med på den lappen, fordi det gjøres før dere går inn til helsesøster.
Var også åpning for at man kunne ta opp noe, om man ønsket det.

Balanse og syn +++ sjekket de på 5 årskontrollen.

Frøkna mi var først hos 4 års kontroll hos legen da hun var litt over 4 år...da ble hun målt og veid, sjekket synet, sjekket balanse (grov motorikken), om hun kunne hoppe, osv..
da hun var 4,5 år så var hun hos helsesøster hvor hun sjekket språket, og tok hørselstest, og sjekket fin motorikken (om hun holder blyanten riktig når hun tegnet), (frøkna mi må ta ny hørseltest pga hun hører sannsynligvis dårli)..mn det er iallefall dt min 4,5 åring har gjort under 4 års kontrollen[:)]

Vi har vært på 4 årskontroll, og det var mye mer enn dere var med på..
Syns og hørselstest. Synstesten var sent i kontrollen, og Magnus var ikke så motivert lenger, så vi måtte inn igjen for å teste synet. Så vi var sikker på at han ikke så dårlig.
Vekt og høyde ble målt, og i tillegg hadde hun en del spørsmål og oppgaver for å teste språk, motorikk, og andre ting. Husker ikke alt, men det var ganske omfattende, og vi var inne i nesten en time.

ORIGINAL: *yummymummy*

På 4 årskontrollen var det sjekk av syn, språk, samt lengde og vekt.
Lengde og vekt sjekker de på hver kontroll.
Men kan jo henne de ikke har tatt det med på den lappen, fordi det gjøres før dere går inn til helsesøster.
Var også åpning for at man kunne ta opp noe, om man ønsket det.

Balanse og syn +++ sjekket de på 5 årskontrollen.

Her skal de da ikke sjekke vekt og lengde. Alt sånn sjekkes inne hos helsesøstra, er liksom ingen andre der enn helsesøster. Var ikke mulighet for å ta opp noe, kun 10-15 min til synstest. Synes det var et skikkelig dårlig tilbud ja.

Ser ut til at alle andre har betydelig mer omfattende sjekking enn snuppa skal på ja. Det var dårlig tilbud synes jeg. Her var det visst kun syn, og det var det. Ikke vekt og høyde engang (tas alltid inne hos helsesøstra, ingen andre muligheter her). Så da sjekkes vel sikkert høyde, vekt, språk, balanse og motorikk, hørsel og alt senere da. Hun skulle virkelig sjekket hørselen sin da. Men vi skal prøve å skylle ørene hennes først, hvis det ikke hjalp skal legen henvise henne til ønh for å skylle ørene før de evt sjekker hørsel siden hun har litt ørevoks inni øret sitt.

Back
Topp