• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Dere med barn i skolealder

HemmeligG

Forumet er livet
Jeg bare lurer litt, som snart ferdig utdanna lærer..

Hvilke rutiner har dere for leksegjøring hjemme?
Hvor mye tid bruker barna deres på lekser hver dag, og hvor gamle er de?
Føler dere foreldre noen ganger/av og til/ofte at det blir for mye lekser og at dere ikke strekker til?

Gutten min er 6 år. Har greie rutiner på leksene. Han har veldig lite lekse enda, bruker vel ca 15min.
Han kan alt det grunnleggende fra før, så dette blir på en måte som repetisjon. Men han liker seg veldig godt. Syns det er gøy med lekse og skole. Jeg sitter ved siden av han når han gjør lekser, oppmuntrer han og hjelper han litt.
Han har bare gått på skole i litt over 1mnd.
Blir spennende å se etterhvert om det blir mer/for mye lekse. Føler ikke at det er noe problem nå. Har heldigvis en lærevillig gutt[:)]

Kan svare som lærer at jeg regner med at de skal gjøre lekser maks 30 minutter i 2. og 3. klasse...

Her blir leksene tatt med engang når de kommer hjem, vel de får slappet av liten stund først, men skal gjøres før de går ut igjen, før trening, kamper o.l.
Oliver går i 1. så de har ukelekser, så han gjør det mandagen, og er leksefri resten av uken, bruker kanskje en time, ikke mer.

Albert i 3. klasse har lese- og skrivelekse hverdag + en mattelekse onsdagen. Bruker alt fra 20 min. til en time med han.
Føler kanskje det er litt mye avogtil, men ikke så gale at han/vi ikke klarer det da.

Hun skal, hvis det lar seg gjøre, gjøre lekser på sfo. Ikke leselekser. jeg liker det ikke, men da blir det gjordt uten en masse krangling. Meeeen hun gjør de ikke der. Da er det lekser med en gang hun kommer hjem- ikke noe annet før det. (middag da)

Hvis hun er "flink" så går de ofte unna på en halvtime, men er hun litt kranglete- sånn som hvorformåjegalltidjørelekser- erdetdusombestemmeralt osv, da kan leksene ta alt fra en time til tre-  Hun er 8 år og går i 3. klasse...[:)]

Føler dere foreldre noen ganger/av og til/ofte at det blir for mye lekser og at dere ikke strekker til?

Jeg syns det kan være mye lekser ja-(ofte) men når det er sagt- så skal de ikke sitte lengre enn en effektiv halvtime.  Hun er egentlig veldig flink- men får det over seg at hun ikke klarer... (litt mer sånn at nå har jeg skrudd av hodet mitt litt- kan du gjøre resten nå?[:D]

Jeg syns jeg strekker til enn så lenge, står fast på noe innimellom, men ikke værre en at vi finner ut av det...[;)]

Her er et eksempel på en ukeplan-  snuppa mi følger rød løype.....

Dette kom ikke med da(etter myyyye plunder og heft)
Mål: Eleven skal kunne
¨       Data: ”google”, klippe og lime bilde
¨       Vite hva en setning er, og bruke punktum og stor bokstav (repetisjon)
¨       Addisjon med ”tvillingtall” opp til 12. (2+2=4, 3+3=6, 4+4=8 osv) – på rams J
¨       Norges lengste elv, største innsjø, høyeste fjell, lengste fjord, største isbre og største by.
¨       Orientere seg på et kart
Sosiale mål:

Vi mobber INGEN!
Vite hva du skal gjøre når du ser noen bli plaget. (Mobberingen)

.

ORIGINAL: lillekine

Hun skal, hvis det lar seg gjøre, gjøre lekser på sfo. Ikke leselekser. jeg liker det ikke, men da blir det gjordt uten en masse krangling. Meeeen hun gjør de ikke der. Da er det lekser med en gang hun kommer hjem- ikke noe annet før det. (middag da)

Hvis hun er "flink" så går de ofte unna på en halvtime, men er hun litt kranglete- sånn som hvorformåjegalltidjørelekser- erdetdusombestemmeralt osv, da kan leksene ta alt fra en time til tre-  Hun er 8 år og går i 3. klasse...[:)]

Jeg syns det kan være mye lekser ja-(ofte) men når det er sagt- så skal de ikke sitte lengre enn en effektiv halvtime.  Hun er egentlig veldig flink- men får det over seg at hun ikke klarer... (litt mer sånn at nå har jeg skrudd av hodet mitt litt- kan du gjøre resten nå?[:D]

Jeg syns jeg strekker til enn så lenge, står fast på noe innimellom, men ikke værre en at vi finner ut av det...[;)]

Hvis jeg var deg ville jeg snakket med læreren. Leksene skal ikke bli et ork allerede i så tidlig alder. Jeg mener at når barn på 8 år har sittet i 30-45 minutter med lekser og alt er blitt litt trist og leit, så kan foreldrene skrive det i meldeboken og så er det helt i orden. Hvis du synes det kan bli en litt vanskelig situasjon til tider, så bæør du snakke med læreren - som forrhåpentligvis har samme syn som meg[;)]

Hilsen lærer på 3. trinn...

Vi sjekker leksebok hver dag og gjør alle leksene sammen med henne..
Her har de lekser ca 3 dager i uken, mandag, onsdag og torsdag...

Men vår er 1klassing da....

Føler at det nå er akkurat passe, kunne for vår del vært mer, men for hennes del tror jeg det er nok.

størstemann her går i 2.klasse.
her gjøres lekser når han kommer hjem, pause hvis vi skal spise.
har passe med lekse..har lekseplan..så da fordeler vi det litt utover.

ORIGINAL: Grimera

Hvilke rutiner har dere for leksegjøring hjemme? Leksene skal gjøres med en gang hun kommer hjem, og før alt annet.
Hvor mye tid bruker barna deres på lekser hver dag, og hvor gamle er de? Hun er 7 år. Har bare leselekser. Maks 30 minutter per dag.
Føler dere foreldre noen ganger/av og til/ofte at det blir for mye lekser og at dere ikke strekker til? Nei og nei.. Så er hun som sagt bare 7 år, da. [;)]

Vi har en i 1. lekser hverdag.
og en i 3. lekser hver dag, Jeg synes barna skal ha litt lekser men ikke hver dag spesiellt ikke på lang dagene. Og jeg synes ikke at barna skal få extra lekser når de har gjort ferdig leksene tidligere. For jeg mener en uke plan betyr at barna skal lære seg og planlegge uken sin. Slik at de slipper å gjøre noe på alng dagene. 1. klassingen vår gjør lekser hver dag for han vil ikke klare sitte rolig og gjøre lekser for så lenge. Han har ikke så mye lekser hver dag enda men vi har fått beskjed om at det kommer til å bli mye mer utover høsten og vinteren. Og aldri ute lekser bare matte norsk og engelsk. på begge barna. Går bra men sliter ofte med å motivere. og holder på med lekser fra 5 min til 3 timer hver dag.

Sønnen min går i 5 klasse og sitter ca 2 timer med leksene hver dag. Leksene må han gjøre rett etter at han kommer fra skolen. [:)]

Nå går Sander bare i 1 klasse og har vel et par lekser per dag.
De får lekseplan på fredag så de kan forberede neste uke, det ender da med at han gjerne er ferdig med leksene i løpet av helga!!

Vi bruker den tida det tar vi... Ikke noe spesielt avsatt tid.
Å inntil videre er lekser gøy så da flyter vi litt på det ennå!!!

har en på 9..
rutiner og rutiner da[8D]
Først middag...så er det lekser, før noe annet:)

bruker ikke nok tid i grunn.. sitter ved siden av han mens han gjør leksene, og
hjelper der han står fast.
i grunn gjør han alt selv, så ser vi bare over det sammen.

ORIGINAL: Grimera

Hvilke rutiner har dere for leksegjøring hjemme? Ingen nå....
Hvor mye tid bruker barna deres på lekser hver dag,Varierer veldig og hvor gamle er de? Går i første klasse.
Føler dere foreldre noen ganger/av og til/ofte at det blir for mye lekser og at dere ikke strekker til?Skjønner ingen ting,synes ofte det er litt mye ja!

[:D][8D]MEN - min går i første klasse på vgs da... Studiespesialisering. Da han var liten hadde vi fast rutine på å gjøre lekser med en gang vi kom hjem fra skolen. Eller,slappe av en halvtimes tid,før leksene ble gjort ved spisestuebordet. Han hadde ukeplaner som ble utlevert på fredager ,og så gjorde han mesteparten på søndag,og resten på mandag. Hadde ingen problemer med mengden lekser ol. Jeg var streng på at lekser måtte gjøres før lek,og jo fortere han fikk unna ukeplanen sin,jo koseligere ble resten av uka. Var en grei vane da han begynte på ungdomsskolen!

Elstejenta vår er snart 8 år, og går i 3.klasse. Hun bruker ca 15-20 minutter på lekser hver dag. Syns det er akkurat passe, og det virker som hun selv også syns det er greit.
Vi har rutine på at leksene skal være gjort før hun får gjøre andre ting som å være med venner osv. Som regel gjør hun lekser før middag, men noen ganger er hun sliten, og vil helst slappe litt av først, og da er vi litt fleksible.
Hun er også med i korps og spiller kornett hvor de må øve ca 15 minutter hver dag. Hun får velge om hun vil ta øvinga først og leksene etterpå. Øvingen må være ferdig innen 1900 for da skal minstemann på 11 mnd legge seg :)

Mettas

Back
Topp