Dere med barn i andre klasse

Musemor med tre søte små

Ko-ko sa gjøken
VIP
Marsmellows-15
Aprilbarna`15
Hvor mye lekser har barna deres?
Syns frøkna har så mye

Hun har hver dag
Norsk: leselekse + lest i egen valgt bok, skal lese tilsammen 15 minutte
Matte: Matte ark i heftet eller multismartøving (tilsammen 30 min i uken med MS + noen ark i heftet)

Hun slitet med lesing og har også ekstra lekser i tillegg med både lesing og skriving
 
Frøkna mi har som regel enten leselekse i leseboka eller norskark i leksepermen.
Også enten 15min multismart eller matteark.
Hun bruker ikke så veldig lang tid på det, men så er hun av den typen som er faglig sterk og sliter med andre ting istedet.
 
Min 2klassing har en side lesing hver dag.
I ukelekse har de som regel en side multi.
Et ark med skriving(bokstavoppgaver)
så skal de skrive fem setninger i forskerboka (velger et dyr å skrive om hver uke)
 
Matte har hun er ark eller jobbing på læringsbrettet hver dag denne uka i alle fall, jeg trodde det kabske var 3 dager i uka. På ark er baksiden frivillig. Dersom multi smart øving er det 10 min

I norsk en side lesing eller noe lese og skrive på nettbrett.
 
Som regel 2-3 sider matte,multismart øving,
1 side i norsk oppgavebok + etpar sider lesing i norskboka, lese en liten bibliotekbok, og øveord til diktat..
det er igrunn mer enn nok!..
 
Hun har kun lekser til onsdag og fredag. Ofte et matteark eller noe på iPaden..
Oppfordres til å lese hver dag da..
 
Hun har en side norsk pr uke og en side matte pr uke, i tillegg har de et leseark som skal leses hver dag. hender en gang i blant de har mer, men det er sjelden.
 
15 minutter lesing hver dag
 
Hun her går i 1, men de har vel like mye som deres ser jeg... Om ikke mer enn enkelte...
 

Vedlegg

  • 2019-03-21 00.50.43.jpg
    2019-03-21 00.50.43.jpg
    48,6 KB · Visninger: 12
  • 2019-03-21 00.51.25.jpg
    2019-03-21 00.51.25.jpg
    23,8 KB · Visninger: 11
  • 2019-03-21 00.52.32.jpg
    2019-03-21 00.52.32.jpg
    21,8 KB · Visninger: 11
Min har minst 30 minutter multi smart øving hver uke.
Lesing er tilpasset nivå men skal gjøres hver dag. Mitt barn slurver her. For hun kan å lese og syns det er kjedelig å lese samme tekst (ganske lang) hver dag.
På slutten av uka leser de inn lesegleden og sender den til læreren.
Akkurat disse ukene har de ekstra fokus på stor bokstav, punktum og mellomrom i egne tekster og har innleveringer på en 6-10 setninger om temaet (feks hva er fint med våren).

På torsdag denne uken skal de levere inn en presentasjon de skal framføre til uken.

Hver dag har de små oppgaver de skal gjøre med oss foreldre (vis hjemme hva du oppdaget i naturtimen for eksempel).
 
Svarte på det du spurte om over, men tenker:
Syns barnet ditt det er for mye?

Det er mange som strever med lesekoden de første årene og så begynner skolen å mase om lesehastighet også etter hvert. Det beste for å få opp den er mengdetrening. Lese mye. Så det er nesten en jobb dere må legge ned i det. Selv om det er slitsomt.

Matematikken bør hun jo også jobbe med, så hun slipper å havne i bakleksa her. Og i MSØ er jo også innholdet tilpasset. Der bør hun klare å føle mestring lettere enn i lesing?

Kan virke som ditt barn har mindre lekser enn min 2 klassing, men dersom hun strever vil jo lekser generelt bli en større utfordring.
 
Anbefalt lekse er 30 pr dag. i den alderen der.
Lesing er det viktigste i 2 klasse.
Prioriter lesing først.
Snakk med lærer om det blir for mye lekser. Hvis motivasjonen får seg en knekk er det verre enn noe annet.
 
Bruker 45-60 min hver mandag :( og litt lesing daglig utenom.. Han har ekstralekser, for han syns matten er for lett ...... Så det tar tid!
 
På vår skole har de lite lekser i småtrinnene. Andreklassingen har 1-2 sider å lese i norskboka og 2 sider i matteboka. Og noen engelske gloser. Dette gjør han på max 15 minutter. Det er ukeslekse.
 
3klassing nå men i 2. Hadde de vel 10 min lesing hver dag, samt en norsk og en mattelekse i uken samt noen øveord.
Lesingen har variert mellom selvvalgt bok og skoletekster.
Veldig glad for at lærerne på trinnet har bestemt seg for lite lekser. Men til tider tok det tid likevel
 
Har leselekse hver dag. F eks 4 sider i leseboka eller nå: mai tekster. Leser inn på iPaden og leverer der. Matte leksa leveres også på iPad og er 1 dag i uka. Leselekse i engelsk: 1 dag i uka, 1 tekst på paden. Skrivekekse på PAD eller i bok: 1 da i uka. Bruker kanskje 2 min på leseleksa. Og 5 min på matte og skrivelekse. Leser og plukker opp alle fag fort.
 
Back
Topp