Dere med barn, hund/valp, hus, bil. Trenger motivasjon!

mormormor

Betatt av forumet
Håper noen orker å gi meg råd og motivasjon til å komme over de neste ukene og månedene.

Jeg har to små barn og en 9 uker gammel valp (blir mellomstor brukshund). Mannen min slutter ferie idag og skal dermed jobbe lange dager fra i morgen.

Barna vår er flotte og veloppdragne. Men å ta til seg en valp har vært mer utfordrende enn jeg trodde. Jeg trodde vi var godt forberedt på dette, men det dukker opp ting hele tiden. Jeg føler jeg ikke strekker til! I dag sa gogutten at han ikke ville ha vovvov i huset. Etter det satt han 30 min på fanget mitt og koste og gjentok at vovvoven ikke skulle bo hos oss. Snuppa har begynt å gulpe mye etter at vi fikk hund i huset. Kan dette være stress? Dette skjærer i mammahjertet[:(] Jeg føler at hunden tar mye fokus og at alle skal ta hensyn til hunden og at vi glemmer våre behov. Hvordan kan vi løse dette?

Jeg har masse spørsmål om hunden (mannen min har hatt hund før, men han lurer også på saker og ting). Vi ønsker oss en god, snill og lydig familiehund. Vi skjønte raskt at vi måtte ha hundegård siden snuppa skal få lære seg å krabbe og gogutten skal få løpe og sykle ++. Men tilvenning der tar tid med en valp. Vi har også anskaffet løpestreng. Når kan jeg gå i butikken uten at valpen tar skade av å være en halv til en time der alene? Når slutter den å pipe der? Hvordan kan vi lære den å stå i løpestreng? Hvor mye mosjon og trening trenger den i løpet av dagen? Hva gjør dere?

Hvordan får dere hverdagen til å henge sammen? Jeg føler at mange av mine mål for hverdagen svikter: lek med barna, sunn mat, mosjon +++. Det blir fast food, kjeks og godteri i forbifarten. Den daglige gåturen har forsvunnet. Og vi som ønsket hund som skulle være med oss i en aktiv hverdag??? 

Valpen har jo også sine behov, som soving, lek, mosjon, mental trening, sosialisering osv. Valpen sliter jo med valpebiting og da må man følge med på den hele tiden. Hvordan kan dette gjøres i sammenheng med barn? Den går jo ikke tur før om noen måneder.

Jeg må jo si at jeg synes det er koslig med hund og at jeg trives med han, men i og med at jeg skal være alene med to barn og valp en stund trenger jeg motivasjon!

Men jeg innrømmer at jeg noen ganger i døgnet føler at dette kan vokse meg over hodet.

Noe positivt: valpen liker å kjøre bil, den er nesten stueren, sover hele natta, liker å kose og jeg ser at den tilegner seg kommandoer.

Håper dette ble forståelig og lesbart (hodet mitt flommer over med tanker om barn, hund, hus, hage, bil osv)

Takk for at du leste[:)]

Hunden vår var 9 mnd når ungen vår ble født, så det var litt travelt her også med hundepubertet og en nyfødt. Men det gikk seg til, vi MÅTTE dele på oppgavene, selv om jeg gikk hjemme og sambo jobba.

Men dere har vel hatt hunden i bare 1 uke? Gi det litt tid[:)]

Fint at dere har lest - det hjelper godt å få ut litt tanker[;)]

Det stemmer at vi har hatt den litt over 1 uke.

Jeg ser veldig mye positivt og gleder meg til fortsettelsen - han er veldig lettlært.

Det kan nok være lurt å dele på oppgavene som du sier.

Men jeg har det nok for meg at alt skal være optimalt, så jeg må nok legge bort dette flink-pike-syndromet og innse at familien kommer først og så hunden. Jeg må også stole på at den blir nok stimulert i og med at den roer seg fort når vi koser med den i tillegg til at den sover flere ganger om dagen. Det virker jo som om den trives med oss! 

Har meldt oss på valpekurs, men det er jo noen uker til vi kan begynne der. Vet dere forresten om vi kan være sammen med andre hunder før 3-måneders vaksinen?

ORIGINAL: mor0608

Fint at dere har lest - det hjelper godt å få ut litt tanker[;)]

Det stemmer at vi har hatt den litt over 1 uke.

Jeg ser veldig mye positivt og gleder meg til fortsettelsen - han er veldig lettlært.

Det kan nok være lurt å dele på oppgavene som du sier.

Men jeg har det nok for meg at alt skal være optimalt, så jeg må nok legge bort dette flink-pike-syndromet og innse at familien kommer først og så hunden. Jeg må også stole på at den blir nok stimulert i og med at den roer seg fort når vi koser med den i tillegg til at den sover flere ganger om dagen. Det virker jo som om den trives med oss! 

Har meldt oss på valpekurs, men det er jo noen uker til vi kan begynne der. Vet dere forresten om vi kan være sammen med andre hunder før 3-måneders vaksinen?

Må bare spørre hvilken rase det er??

Det er en blanding mellom springer spaniel og border collie.

Direkte spørsmål:

Hvordan forholde seg til at valpen slikker på barnas armer og bein? Er redd for at det plutselig blir valpebiting.

Hvordan skal vi venne valpen til å være alene hjemme/i hundegården?

Hvor mye bør vi aktivisere hunden? Synes det er vanskelig å vite om vi over- eller understimulerer?

kommer vel an på hunderasen med tanke på aktivitetsnivå o.l vi har hatt 2 dachser,men måtte selge de pga de tok livet fra oss nesten. Men de er en fryktelig sta rase og da[>:] alt det negative overgikk det positive til slutt[&o] Og dette var hanner. Denne gang gikk vi for en blandingshund,tispe. Blanding av border collie og engelsk setter, har mest setter i seg..Hun er bare 4 mnd nå og er den roligste og mest tålmodigste hunden jeg har vært borti[:D] Stueren, soverfint i buret på både dagtid og netter, krever ikke så mye mosjon enda men er veldig flink og gå tur. Hun er og veldig lærevillig.. Så endelig fikk vi en hund som passet oss og som ikke tok over hele familien. OG vi har 3 små unger og.. [;)] Men som sagt er jo hunden bare 9 uker og da skal du være gla den nesten er stueren[:D] Men hundegård og løpestreng må en jo tilvennes,de liker nok ikke og bli skilt i fra flokken sin når de er så små[:)] gi det noen uker til og se hvordan det går og vurder det der fra[;)]

Back
Topp