Vi hadde 10 dager på nyfødtintensiv pga at hun fikk litt problemer med pusten et par timer etter fødsel. Dette gikk forsåvidt over ganske raskt. Hun var imidlertid veldig trøtt og slapp og det hjalp ikke på med gulsott heller. Hun tok ikke brystet for hver gang vi vekket henne med bleieskift og stell sovnet hun like fort. Hun kunne ikke drikke av kopp da hun slukte for mye luft. Så vi endte opp med sonde før hun etter hvert klarte litt på flaske og etter hvert også brystet. Da var det veiing før og etter hun ble tilbudt bryst for å se hvor mye hun fikk i seg.... Da vi reiste hjem skulle vi fortsette med en flaske med morsmelk på dagtid og en på natt for at vi på den måten skulle kunne følge med på hva hun fikk i seg i alle fall de to måltidene. Vi tilbydde henne alltid 50 ml men var sjelden hun tok så mye. Først da vi passerte 4 uker føler jeg at hun spiste tilnærmet normalt. Da sluttet vi først med flasken om natten og deretter med den på dagtid samtidig som jeg veiet henne 2-3 ganger i uken på helsestajonen for å se at det var grei vektøkning. Vi begynte med at det gikk sakte oppover gjerne under 100 gram i uken men løsnet plutselig! Men hun er nok småspist når jeg hører hva andre får i sine babyer. Vår jente var 2655 ved fødsel. Jeg husker ikke helt hvor mye hun gikk ned....men vet at det ikke var veldig mye et sted på 2500 tror jeg. Men så fikk hun sonde samme dag som hun ble født og så har vel strengt tatt fått i seg mer enn vanlig de første døgnene pga det. DA vi reiste hjem hadde hun akkurat nådd fødselsvekten på 2655 igjen. Nå er jenten vår straks 8 uker. Hun er ca 3900 g og sover endelig litt mindre, men sover likevel mer enn babyer som er jevngammel.
JA det var litt skrekkblandet fryd å reise hjem. Men det var så utrolig deilig å få komme hjem likevel. Slappe av i kjente omgivelser og finne sin egen rutine på det vi hadde gjort på sykehuset. Ble mindre sliten. Her i Bergen ligger ikke føden/barsel og barneklinikken i samme bygg så ble mye trasking frem og tilbake. Jeg fikk jo mat på barsel. Og når man da har en liten som bare vil sove og bruker laaaang tid på å prøve å amme for så å prøve flaske for evt så igjen gi maten på sonde, deretter rape og pumpe så ble det travelt. Men for noen fantastiske mennesker som jobber der!
Så bra at det bare ble noen timer på nyfødtintensiven på dere! Det er jo det aller beste å slippe å være der
Bare sørg for å få den hjelpen med matingen du føler du trenger før du reiser hjem. Jeg er veldig glad for at jeg slapp å kave med matingen hjemme alene. For en baby født til termin kan jo også være fryktelig dårlig å spise. Jeg var i alle fall prikk lik da jeg ble født
Jeg ser dette ble veldig rotete
Men måtte jo få med alt!
Du må ha lykke til når du får komme hjem
Det går så bra skal du se