Dere med barn fra før og "ny" mann

Ellie ♡

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Hvordan er svigerforeldre mtp dine barn og eventuelt "ekte" barnebarn?

Jeg har to barn fra et tidligere forhold. Nye mannen min har tatt papparollen med storm. Broren til mannen min har en sønn som er 4.
Her er det et visst skille, og vi får stadig merke på forskjellsbehandling. Det er så usannsynlig vondt når det skjer. Prøvd å ymte innpå at det ikke er greit, mulig de ikke ser det selv. Har prøvd å gi litt faen i det hittil.

Men nå skal jeg og mannen ha nr 1 sammen. Jeg blir så j**lig forbanna når jeg tenker på at kanskje det også her blir forskjellsbehandling av mine to fra før og denne nye.... Har noen erfaringer? Tips? Råd? Har ikke lyst til å klikke i vinkel heller om det blir sånn ...

Jeg har et barn fra før. Svigerfamilien har alltid behandlet henne som en del av familien, og likestilt med de andre barna i familien :)

Det er sårt når det blir forskjellsbehandling, og det er ikke riktig! Jeg hadde tatt en skikkelig prat med de om hva jeg syns..

Jeg har et barn fra før. Svigerfamilien har alltid behandlet henne som en del av familien, og likestilt med de andre barna i familien :)

Det er sårt når det blir forskjellsbehandling, og det er ikke riktig! Jeg hadde tatt en skikkelig prat med de om hva jeg syns..
Jeg er bare litt engstelig for at de ikke forstår det, eller at de gjør det uten at de selv vet det (spesielt svigermor). Svigerfar har en gang sagt (han var riktignok stup full) at "Jonas" er blod mens mine er vann og at sånn var det bare... det såra så ekstremt. Men når mannen tok det opp med han dagen etter husket han ingenting. Sønnen min får alltid mer tilsnakk enn "Jonas" (kaller han bare Jonas for ikke å henge ut). Jonas får gaver når svigerfar har vært på utenlandsreise. Mine får kun hvis svigermor har vært med. Bursdags og julegaver er alltid dyrere og fler i antall til Jonas.

Hva skal vi si til de da? Tenk hvis de bare er sånn, og at det er sånn de mener det skal være? Skal sies at mine ikke har særlig kontakt med besteforeldre på eksen min sin side, og det vet de, og hvor glade de og vi er for at ungene endelig har stabil "farmor og farfar" .. Så da kan det nesten ikke være slik at de mener at mine får i både pose og sekk hvis du skjønner hva jeg mener.

Alt i alt er ikke det viktigste hva de får og ikke får, men jeg syns mine barn fortjener samme kjærligheten som Jonas får.

Hvis det blir sånn at de favoriserer den nye og fremfor mine egne - hva gjør jeg da, dersom det ikke nytter å snakke med de? Nekter jeg de å ha noe med den nye å gjøre da eller hva søren skal vi gjøre.. Tiden vil jo selvfølgelig vise..

Men hvis noen har erfaringer å dele så kom gjerne med de! Hva sa dere for å få de til å forstå? Vil ikke lage et skikkelig oppstyr men det blir fort det spesielt med svigerfar...

Forskjellsbehandling er ikke bra. Har desverre ingen råd. Her forskjellsbehandles barnebarna av svigers (alle "ekte").
Ja det foregår vel uansett om det er "blod" eller "vann".. Vondt er det uansett... :( Må vel bare får tatt en skikkelig prat. Jeg må slutte å være så redd for at de skal mislike meg.. hvis ikke de tåler å bli snakket til på en rolig ordentlig voksen måte så kan de egentlig bare la vær å like meg i grunn.. må "kvinne" meg opp her.. Men tar man det der og da når det "skjer" eller tar man det bare sånn ut av det blå..?

Jeg ville tatt det opp med dem på en saklig og rolig måte, og prøvd å få dem til å sette seg inn i hvordan forskjellsbehandlingen føles for barna dine og for deg. Jeg ville nok tatt det opp relativt kort tid etter en "hendelse", men ikke foran barna. For mange er det enklere å forstå dersom de har et konkret eksempel friskt i minnet. Lykke til!
Ja det foregår vel uansett om det er "blod" eller "vann".. Vondt er det uansett... :( Må vel bare får tatt en skikkelig prat. Jeg må slutte å være så redd for at de skal mislike meg.. hvis ikke de tåler å bli snakket til på en rolig ordentlig voksen måte så kan de egentlig bare la vær å like meg i grunn.. må "kvinne" meg opp her.. Men tar man det der og da når det "skjer" eller tar man det bare sånn ut av det blå..?

Back
Topp