Dere med barn fra før <3

oktoberbaby25

Flørter med forumet
Hei alle sammen :Heartred Håper det går bra med dere og spirene i magen:Heartred

Dette er vårt andre barn og jeg er utrolig spent på hvordan den nye tilværelsen vil bli som en familie på 4. Med førstemann følte jeg at jeg kunne kose meg veldig med nesting og hadde allverdens med tid og energi til å kose meg over graviditeten. Denne gang føler jeg ting er litt annerledes, da tiden med baby hjemme går så utrolig fort, og jeg ikke har samme tid til å kjenne etter og glede meg.

Hører så mye forskjellig på overgangen fra 0-1 barn og fra 1-2. Dere med barn fra før; har dere noen gode råd eller erfaringer?

På forhånd takk for alle gode svar:Heartred

Mitt beste råd er å prøve puste med magen og ta det med ro. Det aller meste ordner seg helt fint, både overganger og forberedelser.
Vi venter nummer 4. Jeg var alene med de to første i mange år, og synes det var ganske så intenst, men etter at vi ble to om alt så har ting gått veldig fint. Vår første sammen kom i 2022, og det som var så godt da var at dette kunne jeg jo! Jeg hadde en helt annen ro med han, og det har jeg fortsatt. Vi nyter så mye som vi kan, og stresser så lite som mulig. Det er planen med neste (og siste!) også.

Kanskje ikke så mye råd og hjelp, men jeg håper du/dere opplever samme roen :love017
Selv om overgangen fra 1-2 faktisk nok er mer utfordrende enn 2-3, merkelig nok :laughing002

Hei alle sammen :Heartred Håper det går bra med dere og spirene i magen:Heartred

Dette er vårt andre barn og jeg er utrolig spent på hvordan den nye tilværelsen vil bli som en familie på 4. Med førstemann følte jeg at jeg kunne kose meg veldig med nesting og hadde allverdens med tid og energi til å kose meg over graviditeten. Denne gang føler jeg ting er litt annerledes, da tiden med baby hjemme går så utrolig fort, og jeg ikke har samme tid til å kjenne etter og glede meg.

Hører så mye forskjellig på overgangen fra 0-1 barn og fra 1-2. Dere med barn fra før; har dere noen gode råd eller erfaringer?

På forhånd takk for alle gode svar:Heartred
Husk at alt ordner seg :Heartred Dette er vår 2 sammen, men vi blir å ha totalt 4 barn. Det går uansett. Jeg rekker ikke nyte graviditeten nå sånn som i 2023 med minste skatten, da hun er 1 år og de to andre er 9 og 13, alle må få oppmerksomhet og alle må følges opp. Det går. Man blir vant også er det sååå mye kos da :love017 Nå gikk overgangen fra 1 til 3 rimelig kjapt med oss. Men synes det er mer krevende med bare 1 barn. Nyt tiden du har med babyen du har, så kommer gleden over neste også :Heartred

Jeg husker ting var mer hektisk med nummer to, men jeg var roligere. Jeg var ikke så bekymret over den minste ting og tok alt veldig mye lettere.
I tillegg så ble min første født for tidlig og vi strevde masse med amming, mens med nummer to gikk alt det fint.
Nå er nummer to 12 år så føler jeg begynner helt på nytt!

Jeg syenes overgangen fra 1-2 gikk veldig bra :) Med nr 2 var livet allerede organisert rundt det å ha barn, så det var mindre tilpasning, baby ble med på slengen. Men storesøster gikk i barnehagen så det var mer struktur rundt dagene og ting vi måtte gjøre med levering, henting, middag, altså hverdagen var litt mer låst, så tiden var litt annerledes, men fin allikevel.

Jeg synes faktisk det er er "lettere" med 2, i hvert fall etter hvert som de kunne leke sammen, storesøster her (3,5 når baby kom) kunne hjelpe til med litt og underholde baby som satt i vippestolen osv og etter hvert leke sammen. Din er vel mindre (hvis jeg forstår "navnet" ditt riktig), men de vil jo vokse opp enda mere "sammen" og kunne leke sammen etter hvert og kanskje ha litt mer samme behov. Det er sikkert flere som har en aldersforskjell nærmere din som kan gi bedre tips :)

Jeg vil si senke terskel for evt. sykemelding om det er behov, og generelt ta en dag av gangen. Vi leste en del bøker om å bli storesøsken og snakket litt om det og involverte henne i ting som passet seg. Svangerskapet med nr. 2 var annerledes, så mye var fokusert på storesøster og forberedelser av henne, men til gjengjeld gikk svangerskapet mye raskere :)

Back
Topp