Dere med baby-og bilstol-erfaringer!

lilleperle

Betatt av forumet
Hei! Vi har ingen barn fra før, og skal bestille vogn og bilstol snart. Vi vurderer den bilstolen der man kan legge ryggen ned utenfor bil så barnet kan sove i bilstolen selv etter man tar stolen ut fra bilen.

Det jeg lurer på fra dere som har barn fra før; i hvor stor grad har det lønnet seg å ha en babybilstol der babyen kan sove i utenfor bilen (altså; der stolen kan legges i liggestilling utenfor bilen) kontra at man må vekke babyen når man går ut av bilen eller venter i bilen til barnet har våknet? (Siden barnet ikke kan sove i vanlig babybilstol når du tar den ut av bilen).

Selvfølgelig er alle barn forskjellige, så regner med en del forskjellige svar, men vil gjerne høre noen tanker og erfaringer rundt dette?
 
Last edited:
Man må ikke vekke babyen når man går ut av bilen den kan fint sove videre i bilstolen. Babybilstoler kan man ta med seg ut av bilen.
 
Man må ikke vekke babyen når man går ut av bilen den kan fint sove videre i bilstolen. Babybilstoler kan man ta med seg ut av bilen.

Jeg måtte endre litt på spørsmålet mitt da det ble litt utydelig hva jeg spurte om.

Jeg har blitt fortalt i barnebutikkene at i en vanlig bilstol som taes ut av bilen med babyen sovende i og feks. settes i stuen, så blir vinkelen på liggestillingen på babyen feil og det er dermed fare for pusten/luftveiene? Man kan derfor ikke la baby sove i «vanlig» babybilstol om den taes ut av bilen?
 
Det viktigste er at bilstolen får riktig helling i bilen. Da må dere prøve ulike stoler i bilen, og velge utfra det. Så er det jo en bonus om den stolen du nevner passer i bilen deres :)

Vi savnen forøvrig ikke en sånn funksjon da vår var baby. Satt minst mulig i bilstol og ble flyttet over i vogn/vugge i søvne.
 
Jeg har tatt med meg sovende baby ut av bilen, i bilstolen, uten å vekke. Ville ikke lagt en baby til å sove i stolen altså. Men så lenge man har babyen under oppsyn så har ikke jeg tenkt at det er noe problem. Eneste jeg har tenkt på er at det kan bli ganske varmt i en bilstol, så man må følge ekstra med på temperaturen hvis baby sover lenge.
 
Jeg måtte endre litt på spørsmålet mitt da det ble litt utydelig hva jeg spurte om.

Jeg har blitt fortalt i barnebutikkene at i en vanlig bilstol som taes ut av bilen med babyen sovende i og feks. settes i stuen, så blir vinkelen på liggestillingen på babyen feil og det er dermed fare for pusten/luftveiene? Man kan derfor ikke la baby sove i «vanlig» babybilstol om den taes ut av bilen?

Som kattedama og jeg skriver over går det helt fint å ta bilstolen ut av bilen og la babyen sove videre i feks stua, men vinkelen er ikke bra for ryggen og hofter over tid sånn at bilstolen ikke skal brukes som soveplass til vanlig (på samme måte som eks vippestol).
Så lenge babyen ikke ligger med hode nedover og blokkerer luftveiene så får den puste like godt der som andre steder. Det gjelder forøvrig også når stolen er i bilen
 
Jeg savnet det ikke. De få gangene hun sov videre i bilstolen så var det jo under oppsyn (jeg satte ikke fra meg vognen). Og det er samme om de sover i bilen eller på et vognunderstell, det viktige er bare at de ikke skal sove uten tilsyn og unødvendig mye (altså legges i bilstol uten behov).

Eneste jeg har notert til meg selv er å teste ut flere bilstoler neste gang ift helling i bilen. Med nummer 1 hadde vi cabriofix som fungerte fint, men den anbefales visst ikke lenger og vi har i tillegg byttet bil innen vi får en til. For meg er også vekten på bilstolen et krav da jeg sliter med bekkenløsning og prolaps etter fødsel også. Så den må ikke være for tung, tross av at jeg brukte ha den på understellet til vognen uansett hvis jeg skulle transportere den lengre stykker.
 
Vi har hverken planer om å legge barnet til å sove i bilstol eller la barnet sove i bilstol uten å være under
oppsyn.

Det jeg spør om er tanker rundt det med liggende bilstol kontra vanlig bilstol når barnet allerede har sovnet i bilen, har behov for å sove mer, og må dermed taes ut av bilen. Blir livet noe enklere og tryggere med den man kan legge ned er det jeg ute etter her :hilarious: Som Pisil sier gikk det like greit med vanlig babybilstol og det å bare flytte barnet over i vugge. Jeg tror kanskje dette svaret avhenger mye om hvordan barnet vårt blir, så vi må vel bare ta en sjans og velge noe vi tror blir greit. Det er bare det at den som legges ned er noen tusen kroner dyrere, så ville høre om erfaringer og om det blir verdt pengene :)
 
Vi har hverken planer om å legge barnet til å sove i bilstol eller la barnet sove i bilstol uten å være under
oppsyn.

Det jeg spør om er tanker rundt det med liggende bilstol kontra vanlig bilstol når barnet allerede har sovnet i bilen, har behov for å sove mer, og må dermed taes ut av bilen. Blir livet noe enklere og tryggere med den man kan legge ned er det jeg ute etter her :hilarious: Som Pisil sier gikk det like greit med vanlig babybilstol og det å bare flytte barnet over i vugge. Jeg tror kanskje dette svaret avhenger mye om hvordan barnet vårt blir, så vi må vel bare ta en sjans og velge noe vi tror blir greit. Det er bare det at den som legges ned er noen tusen kroner dyrere, så ville høre om erfaringer og om det blir verdt pengene :)

det enkle svaret på ditt spørsmål utifra min erfaring med tre barn er nei det er ikke verdt pengene. Livet blir like enkelt og trygt med en vanlig baby bilstol. Babyen sover like trygt i begge deler.
 
Kan ikke si jeg følte er behov for det altså :p de få gangene han sov etter at bilen stoppa (eller kjørte under 50 km/t) så sov han kanskje 10 min ekstra. (Dette vil jo variere fra barn til barn)
Uansett føler ikke jeg det er verdt noen tusen ekstra å kunne legge ned ryggen.
 
Viktigste med bilstolen er rett helling i bil. Mine 2 har alltid våkna når bilen stoppa, så sov aldri videre i stolen
 
Vi har en hvor du kan legge ned ryggen. Baby er 5 uker og vi har brukt funksjonen en del faktisk. Baby her våkner stort sett i det bilen stopper, men noen ganger har hun sovet videre om vi setter stolen på gulvet og gynger, da er det greit og brette ut ryggen. Eller om jeg feks må på senteret, da fester jeg adaptere på vognen, setter stolen oppå og bretter ut ryggen. Baby her våkner stort sett om jeg tar hun ut av stolen, så jeg er fornøyd med den funksjonen.
 
Vi har en hvor du kan legge ned ryggen. Baby er 5 uker og vi har brukt funksjonen en del faktisk. Baby her våkner stort sett i det bilen stopper, men noen ganger har hun sovet videre om vi setter stolen på gulvet og gynger, da er det greit og brette ut ryggen. Eller om jeg feks må på senteret, da fester jeg adaptere på vognen, setter stolen oppå og bretter ut ryggen. Baby her våkner stort sett om jeg tar hun ut av stolen, så jeg er fornøyd med den funksjonen.

Takk for svar! :happy: Ja, jeg ser for meg at det kan være ganske gunstig altså! Men selvsagt spørs det jo litt hvem babyen er, som du sier; om den lille feks. våkner eller ikke om den flyttes :dummy: ...og det er lenge til vi finner ut :p Vanskelig valg :bookworm:
 
Min sov videre i stolen, en stol som ikke kunne legges bakover - og det gikk helt fint :)
Vi kjørte jo ikke masse bil hver dag, men han satt fint i setet selv om han sov og kunne sove en stund etter vi stoppa bilen og tok setet ut. Det var maxi cosi pebbles plus
Greit å tenke på at man ikke skal bruke babysetet lenge, men bytte til neste sete så fort det er mulig da det er nye sikrere. Vår babye hadde vokst ut av babysetet rundt 5 mnd (men han var stor for alder).
 
Mini her sover nesten hver dag i bilstolen. Jeg vet ikke hva det er men hver gang vi skal ut å handle eller på besøk å jeg setter henne i bilstolen sovner hun iløpet av 10 min. Hun sover også når vi er fremme så jeg setter bilstolen oppå understellet til vogna (har adapter) å gjør mitt. Hun sover så godt. Jeg har også vært mange ganger hos legen, på sykehuset og kiropraktor hvor hun har sovet i bilstolen uten at noen kommenterer det. Ville tro at legen eller en kiropraktor kanskje hadde sakt noe om det ikke var gunstig for mini å sove i bilstolen.
 
Jeg hadde ikke spandert de ekstra pengene, har noen ganger tatt med bilstolen inn eller festet den på vognen med adapter når han sov. På vognen lå bilstolen da tippet bakover slik at det ble en naturlig liggestilling, mens den ellers ikke ble fullt så bra, så jeg måtte ha tilsyn hele tiden. Ulempen med at de sover i bilstol er at haka kan ramle ned på brystet slik at de får ufrie luftveier. Anbefaler å prøve bilstolen i bilen slik at dere ser hva slags helling stolen får. Bakoverlent er bedre enn at stolen nesten tipper fremover. Begynte tidlig med å flytte nr to over fra stol til vogn når han sov, og det gikk fint, han sov videre. Nå våkner han når bilen stopper uansett, så jeg planlegger heller kjøring ut fra soving.
Nr en hatet bilkjøring, så der hadde det ikke hjulpet med et sånt sete uansett.
 
Jeg måtte endre litt på spørsmålet mitt da det ble litt utydelig hva jeg spurte om.

Jeg har blitt fortalt i barnebutikkene at i en vanlig bilstol som taes ut av bilen med babyen sovende i og feks. settes i stuen, så blir vinkelen på liggestillingen på babyen feil og det er dermed fare for pusten/luftveiene? Man kan derfor ikke la baby sove i «vanlig» babybilstol om den taes ut av bilen?
Det stemmer at det ikke er så bra for en baby å sitte lenge i bilstol, men tviler på at det er noe fare, de kan jo sovne i bilen og. Men er jo praktisk om du uansett skal videre med vogn etterpå og kan flytte baby over til vogn på en enkel måte :happy: Har ikke sånn selv, men har sett andre som har det. Virker veldig praktisk!
 
Men, hvis det er noe du skal se etter i babystolen så er det en god solskjerm. Den vi hadde var ganske ræva på det området sammenlignet med andre stoler jeg har sett :)
 
Det stemmer at det ikke er så bra for en baby å sitte lenge i bilstol, men tviler på at det er noe fare, de kan jo sovne i bilen og. Men er jo praktisk om du uansett skal videre med vogn etterpå og kan flytte baby over til vogn på en enkel måte :happy: Har ikke sånn selv, men har sett andre som har det. Virker veldig praktisk!

Ja, men forskjellen er at når bilstolen står i bilen så skal den helle i riktig vinkel i grader, med en gang bilstolen blir tatt ut av bilen er ikke stolen lenger i riktig vinkel og hodet kan tippe fremover og dette er jo det som kan være uheldg mtp. luftfeiene, men med en bilstol man kan legge i liggende posisjon utenfor bilen vil dette være tryggere ifht. frie luftveier. Dermed kan de sove videre.
 
Back
Topp