Dere med astmabarn

Fearless..

Forumet er livet
hvilke medisiner gir dere, og hva gir dere om dere føler astmaen ikke er helt under kontroll?

Føler guttungen sin astma ikke er bra nå, han sliter veldig.
Spesialisten hans sier han står på max dose med medisiner, mens en turnuslege vi var hos idag ba meg doble de. Og han står på mye medisin allerede.

Hvem ville dere hørt på?

Ville absolutt hørt på spesialisten! Her bruker han flutide og ventoline. Er det de du bruker så send meg pm[;)]

ORIGINAL: smooth

Ville absolutt hørt på spesialisten! Her bruker han flutide og ventoline. Er det de du bruker så send meg pm[;)]

Her bruker han singulair tyggetablett hver kveld, dobbelt dose serevent innhalator i aerochamber, polmycort 250 mg i forstøver morgen og kveld og ventoline i forstøver 6 ganger daglig. Så er ganske mye medisiner allerede..[8|] Tror ikke eg tør å øke, nei..

Han bruker flutide og ventoline i gode perioder på vår og sommer.

Pr dags dato nå, så går Emil på forstøver, med ventoline, hver morgen og kveld.. Det funker supert nå! Midt på dagen har han med seg inhalator på skolen, som han tar etter behov, men i følge skolen, så bruker han kun denne før gym- og svømmetimer.. [:D]

Når han var yngre og astma`n var på sitt verste gikk han på forstøver med ventoline, helt opp til en gang i timen!! [:(] Da i tillegg til en eller annen tbl, vi hadde fått på sykehuset, som vi løste opp i vann og ga i munnen.... Og flutide morgen og kveld!

OM man føler at man må øke, så er ikke ventoline spesielt farlig! Emil fikk bivirkninger som rask puls og sånne ting, men jeg vil da heller at han skal ha litt rask puls, enn at han ikke får puste!

I ditt tilfelle hadde jeg nok hørt på spesialisten..... Hva har du fått beskjed om at er max dose?

Her går hun på seretide morgen og kveld + ventolin ved behov. Ved sykdom og astmaen er "ute av kontroll" får hun seretide morgen og kveld, flutide morgen, middag og kveld + ventolin intill 3 puff intill 8 ganger i døgnet. Om ikke dette har hjulpet innen 2-3 dager skal lege kontaktes..

Fikk sist beskjed av legen på legevakta at hu heller skulle ha dobbel dose seretide enn flutide om hu var veldig tett, men vil høre med spesialisten som hun går til føre jeg kvitter meg med flutiden da..

1 puff flutide morgen og kveld + et puff ventoline før dagsoving.

Når han er syk øker vi til 2 puff flutide + 1 puff ventoline morgen og kveld og hvis det er ille hoste så får han efedrin 3 ganger daglig også.

vi brukte flutide og ventoline, til sammen 11 ganger om dagen, i tillegg fikk hun singulær pulver som vi stødde over grøten da hun fikk det(når hun sluttet med grøt fikk hun det i vann) i tillegg brukte hun reflux medisin, dette hadde en sammenheng, de periodene den var ute av kontroll som vi ikke fikk stoppet hosten eller tettheten selv, ringte jeg bare til legen, vi fikk alltid komme inn på dagen, de tok masse prøver, crp, halsprøver, sjekket halsen og ørene, spurte og alltid om ho hadde diare eller feber, som regel endte vi opp på en antibiotikakur, så ho hadde vel en kur annenhver mnd en stund, men vi var nødt, så fort ho fikk antibiotika ble hun fin, jeg likte ikke å putte i ho så mye medisiner, men vi hadde rett og slett ikke noe valg..
Det siste halvåret har ho ikke vært så  mye syk, tror hun kun har fått antibiotika en gang..
Dette gikk veldig utover humøret og formen ellers på jenta mi, når ho gikk å hosta slik, sov dårlig.. Håper vi er over det værste nå..

Nå får hun kun ventoline og flutide, 1-2 ganger om dagen, og hoster så å si aldri..

Lykke til til dere, du kan jo bare ringel legen og få han til å ta en sjekk, litt crp, halsprøver, ørene, og lytte litt..

Har sittet mange ganger på det kontoret til legen vår å grint, var så fortvila, for vi klarte aldri å stoppe hosten hennes, hun måtte ha antibiotika for å bli kvitt hosten...

vi brukte å forstøver apparatet en periode, men det funket ikke, jeg klarte rett og slett ikke å sitte å holde ho å holde maska alene, for ho ble livredd, de få gangene vi gjorde trillet tårene mine, for detta synes jeg var fælt,  totaltsett tok dette over 2TIMER hver dag, fordi ho skulle ha så mye.. så vi måtte kutte den ut...

Back
Topp