Dere med Astma barn

frk S

Andre møte med forumet
Hei. Jeg har ei lita jente på 2 år som fikk diagnosen infeksjonsastma  for et halvt år siden. Hun har også melkeallergi og reflux. Var i kjempefin form hele våren og sommeren,men siden august har hun slitt veldig. Sliter med å puste ved aktivitet, har slimhoste hele dagen som blir verre av å være aktiv. Elsker å gå tur,men blir sliten og setter seg på huk etter 5 min. Hoster og kaster opp slim om nettene og spiser nesten ingenting. Hvordan er det med dere som har astmabarn. Sliter de også så mye? Blir så veldig bekymret for ser jo hvor sliten og redusert hun er om dagen. Hvor ofte gir dere flutide og ventoline? Skal til en spesialist om 3 uker,men vil gjerne høre om andres erfaring med astmabarn.

Martinius får flutide 2 puff morgen og kveld. og er forskjellig fra dag til dag hvor mange ekstra doser med ventoline han får... 
alt kommer ann på hvor tett han er, eller hvordan tempratur etcetc. er... 

Takk for svar. Vi har ikke fått noe beskjed om hvordan vi skal medisinere annet enn ved sykdom. Har ikke lyst å gi medisiner hver eneste dag hele vinteren,men hun er jo tett hver eneste dag. Får snakke med legen og få en riktig medisinering til henne.. Off syntes det er så vondt å se henne slik :(

flutiden tar ho 2 puff morgen og kveld, er ho ekstra tett så får ho først 2 buff med ventolin så 10min seinere 2 puff med flutiden. Ellers på dagen har ho ventolin som til tider gies gjevnlig mellom døgne ut fra hvor tett eller plaget ho er

Her har vi ikke astmabarn, men sender deg en stor klem, det er frustrerende å gå sånn..

Jenta vår hadde og infeksjonsutløyst astma. Behandlingsplanen var som følger:

Nivå 1 - Faste medisiner, gis daglig selv om barnet virker friskt og ikke har symptomer
Flutide spray 50 mikrogram - 1 puff x2 per dag

Nivå 2 - Ved begynnende forkjølelse eller hoste eller annet som ofte forverrer astmaen
Ventoline spray - 1 puff x 2-4 per dag (10 minutter før flutide)
Flutide spray 50 mikrogram - 2 puff x2 per dag

Nivå 3 - Derom det likevel kommer astmaanfall og "tung pust"
Ventoline spray - 1-2 puff x 6-8 per dag (10 minutter før flutide)
Flutide spray 50 mikrogram - 2 puff x3 per dag

Slitent eller dårlig barn: Ring lege!

Jenta vår var ikkje veldig *sliten* av astmaen (trur vi), men generelt sliten pga mykje som foregjekk, problem med magen og store problem med søvn, utredningar her og der, veldig ofte sjuk. Vi var ofte nede på nivå 3 av behandlingsplanen, men det holdt med 2 puff x3 av både ventoline og flutide. Enkelte periodar kunne ho vere ganske lenge på nivå 1 (kanskje 1 mnd om gongen), men då vi prøvde å trappe ned/avslutte medisinering begynte ho å hoste med ein gong.

Hosta mykje om natta, mest tørrhoste i "gode" periodar, mykje slim og surkling i dårlege periodar. Ho har alltid vore eit veldig redd og forsiktig barn, sein motorisk, så turgåing og slikt var aldri aktuelt (berre i vogn/sele, så då merkar ein ikkje om aktiviteten forverrar symptoma).

Gir dåke ventoline forebyggande før aktivitet? Har dåke fått ein behandlingsplan så dåke veit når og kor mykje dåke kan gje ho? Eller er det det dåke skal finne ut av når dåke skal til spesialisten?

Og til slutt ei lita oppmuntring: Jenta vår begynte på daglege medisiner ved 11 mnd, etter å ha hosta seg gjennom heile livet omtrent, sidan ho hadde rs-viruset då ho var 6 veker gamal. Prøvde å fjerne medisinane eit par gongar i gode periodar sommaren då ho var 1 1/2 år, men det var ikkje sjans.

Men ved 2 1/2 år var det vekk! Ja, ho hostar og slimar noko når ho er forkjølt, og har ofte tendenser til falsk krupp, men ho har vore medisinfri i over eitt år no (med unntak av ein skummel sjukdomsperiode i vår, der ho hadde bronkitt, lungebetennelse og astmalydar i lungene, då måtte ho ha ventoline i eit par veker). Dei fleste veks det av seg!

Lykke til hos spesialisten, ta for all del kontakt med fastlegen dersom ho er/blir såpass dårleg at du blir redd for pusten!

Klem til deg!

Edit: No som eg leste gjennom tråden din ein gong til kom eg på ting som eg meir eller mindre hadde fortrengt... Jenta vår pleide og å kaste opp slim og skum, både ved hoste og dersom ho skreik mykje (dermed vanlegvis minst ein gong pr natt, sidan ho skreik i timesvis). Det er godt vi er laga slik at vi til ei viss grad gløymer ein del av ubehaget vi har hatt tidlegare... Oppkastet har vi heller ikkje sett noko til dei siste månadene, men det hang igjen lenge etter ho var "friskmeldt" og medisinfri.

Tusen takk for svar alle sammen  Jeg blir så usikker på hvordan vi skal medisinere når vi ikke har fått noen medisineringsplan annet enn ved sykdom. Så tusen takk for informasjon. Virker som om jeg kanskje kan følge den Nivå 1-2-3 til vi har fått en riktig medisineringsplan når vi har vært hos spesialisten. Vi gir ventoline når hun begynner å hoste ved aktivitet ,men syntes ikke denne gir noen effekt. Ikke hva vi kan se i hvertfall. Har vært litt forsiktig med flutide da jeg ikke vil gi så mye av denne uten samråd med lege.
Håper hun vokser dette av seg for det er slitsomt for både barn og voksen. Vet aldri hvilken form hun er i om morgenen så kan aldri planlegge noe uten forbehold om at hun er frisk.. Men godt å lese at det er flere med samme symptomer som har astma for begynner jo å lure på om det kan være noe annet noen ganger.

Inntil du skal til spesialist ville eg nok prøvd å gje ventoline forebyggande før aktivitetar der ho pleier å bli tett. Gjerne 10-15 minutt før.

Eg meiner dette er heilt vanleg praksis dersom barnet blir tett ved aktivitet, men avklar gjerne med legen først.

Min yngste har ganske kraftig astma. Det er innfeksjonsutløst. men også av gresspollen.

han hadde det som din før vi fant rette medisiner etter ca 9 mnd hyppig hos spesialist.
nå er han nærmest symptomfri i perioder. dårlig blir han når han er forkjølet, for det setter seg i lungene med en gang, men nå slipper vi innleggelser(bank bank)

Vi går nå fast på ventoline og seretide 2 gg daglig på kolbe. (morgen/kveld) vi trapper opp ventoline til ca hver 3 time når han tetner til.
Har også fått en forstøver her hjemme som han får når han blir dårlig. I bhg har han også en reiseforstøver som han har stående i bhg hvis han trenger mer enn kolben.
Vi prøvde først flutide men det hjalp IKKE.

Jeg syns du bør ringe spesialisten og be om å få en time kjappere, hvis noen avlyser f.eks. jeg ringte og gråt for å få slippe til tidligere. hehe..
Når du er der så be de teste henne for middallergi samt dyr osv.. pluss at hun bør ta lungerøntgen. Går hun på medisiner for refluxen forresten?

vi går nå på kontroller 2 ganger i året og først nå etter endel år så føler jeg vi ha kontroll over astmaen. vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet og sovet med han. :(

prøv å gi ventoline FØR aktiviteter  du vet hun blir tett av.. og hvis hun er generelt tett for tiden så trapp opp og hold på til hun har vært bra i 2 dager før du gradvis trapper ned..

Datteren min har astma og har gått på medisiner siden hun var ca 15mnd. Men jeg hadde mistanke da hun var 4mnd.
Hun får flutide og ventoline + ventoline mixdur om hun er skikkelig tett. Den er veldig effektiv synes jeg. (gis fra 2 år)

Hun får flutide 1 puff morgen og kveld til daglig. Begynner hun å bli tett så er det 2 puff morgen og kveld + 2 puff ventoline morgen og kveld + i løpet av dagen ved behov.

Tusen takk for alle svar. Jeg får prøve meg litt ut med medisinering før vi skal til legen. For syntes jo det er så vondt å se henne slik. Er det slik at jeg kan spøre om de kan ta røntgen av lungene hennes og hva kan de ev se på de bildene? Har jo tatt endel røntgen av lungene de gangene vi har vært på innlagt på sykehuset,men da har de kun sagt hun har lungebetennelse og slim på lungene. Burde de ikke kunne sett at det vare noe avvik på disse bildene? Leser at det er endel som ikke får tildelt forstøverapparat hjemme,men gud så deilig det hadde vært å ha et slikt så kunne vi kanskje behandlet henne hjemme i stede for på sykehuset. Skal jeg spøre om :) Takk for tipset. Vi har ikke fått noen medisiner for refluxen nei. Da vi fikk diagnosen var hun 1 år og de mente hun burde vokse den av seg og at det ikke lenger var like ille. I bhg fikk hun ventoline for første gang forrige uke og da hadde hun sagt" Ja jeg fikk" og blitt veldig blid og aktiv etterpå så det ser ut til at ventoline virker da,men det har jo så kort effekt og flutide syntes jeg gir lite virkning. Ventoline virker heller ikke når hun er veldig preget.. Er det noe dere gir som virker bedre når de sliter veldig?

Her har vi tatt røntgen ved innleggelser samt et par kontrollbilder når han har vært frisk og legen sier det er stort tegn på at han har astma.. vet ikke hva hun så,... for meg så det ut som vanlige lunger. hehe..

Hvis min er virkelig dårlig så gir jeg han ventoline på forstøver. hvis ikke dette hjelper må vi inn på sykehuset, men dette har ikke vært nødvendig etter at vi fikk forstøver hjemme. forstøveren måtte jeg nermest kjempe med nebb og klør for å få. synd det skal være slik.

Vi har også sånn nivå 1-2-3 plan, men andre doser.

Knerten, drøyt 3 år og ikke veldig astma-plaget egentlig får
Nivå 1:
1 puff flutide 2 ganger daglig (han har den laveste flutidestyrken, det er vel 50?)

Nivå 2:
2 puff ventoline 2-4 ganger daglig (alltid 10 min før flutide, evt to ganger til)
2 puff flutide 2 ganger daglig

Nivå 3
2 puff ventoline 3-8 ganger daglig (alltid 10 min før flutide, inntil hver 3. time)
2 puff flutide 3 ganger daglig

I sommer gikk han fint på Nivå 1, vi prøvde medisinfritt også (etter anbefaling fra barnelegen som har satt opp medisinskjemaet hans), men det gikk bare ei uke før vi måtte begynne med medisin igjen. Så kom høsten, og nivå 2 skal vi holde til "ei uke etter symptomslutt". Vel, vi begynte ved begynnende forkjølelse, trappet ned ei uke etter at den verste hosten hadde gitt seg, og, 2 dager senere var det "begynnende forkjølelse" igjen. Det er nå snart 5 uker siden, og vi har rett og slett ikke trappet ned enda, for vi kommer ikke så langt som ei uke etter en forkjølelse før den neste er igang.

vi skal etter planen holde på denne medisinplanen i vinter, med mindre det blir problematisk, mye nivå 3 over lang tid etc. Så skal vi ha en time til våren for å legge en plan for å se om han kan være medisinfri til sommeren. Vi er litt spent på våren da, Knerten har fått påvist allergi mot bjørk, or og hassel. Han går fast på ikke mindre enn to typer allergimedisin, og har nesespray og øyedråper som vi bruker ved behov (=våren, samt besøk hos svigermor, han er nemlig også allergisk mot katt) Så jeg tipper at medisinslutt nok ikke blir aktuelt før bjørkepollensesongen er over.

Hei.

Gutten vår er 7 år i november. Han har ikke sjekket lungene men han har blitt behandlet atsma medisin. Vi har brukt flutide, seretide og ventoline.
Han er veldig tynn og lav. Jeg har lest at flutide vil hindre utvikling på vekten og høye hos barn, Hvordan utvikler deres barn?

Hei:-)
Jeg har en gutt med astma.Han benytter flutide og ventoline.
Jeg merket det da han hver forkjølelse tetnet til i brystet som om han hadde lungebetennelse.ble veldig tungpustet,og kastet opp slim.særlig ved anstrengelse,og påkjenning i barnehagen.
Vi fikk han allergitestet.Det viser seg at han i tillegg er allergisk.Det er jo ikke uvanlig at det utvikler seg slik.Han tåler ikke endel mat,planter,og dyr.Han har bare tatt noen tester.Nå sitter jeg å lurer på om han er mer allergisk for mat eks proteinintollereanse.Vi har tenkt å ta blodprøver og søke ham til ernæringsfysiolog.Da kan han evt. få tilpasset en diett.Det skal man ikke gjøre på egen hånd.Maten de spiser er viktig,og å utlate noe trengs kompetanse på område for å vurdere.
Det er viktig å holde h*n unna det som utløser reaksjon.Hos oss var det katt,hund pluss pluss.Mye mye bedre nå.
Kanskje barnet ditt i tillegg er allergisk?

Maive skrev:
Hei.

Gutten vår er 7 år i november. Han har ikke sjekket lungene men han har blitt behandlet atsma medisin. Vi har brukt flutide, seretide og ventoline.
Han er veldig tynn og lav. Jeg har lest at flutide vil hindre utvikling på vekten og høye hos barn, Hvordan utvikler deres barn?

her så er ejnta undervektig i forhold til lengden. Inntil for ca 6 mnd siden så var ho veldig lav i forhold til jevnaldrene ho brukte da str 92-98 i klær og var da 4.5år. Plutselig strakk ho seg og var 112cm lang. Om dette kom av at ho fikk fjernet mandlene og startet på epilepsi medisiner er jeg ikke sikker på.For legen også stuset over at jenta hadde strekt seg over 12-15cm på knapt 5mnd

kan oppdatere fra oss her..
M bruker to forskjellige forebyggende medisiner no. 
så bruker singulair, flutide som fastmedisin, og ventoline som akutt medisin. 
er lite nede på nivå 1 og mye på niva 2 og 3... 

men ser det er noe alle som har snakket om nivåene har glemt..
fra å gå fra nivå 3 til nivå 2 må det være gått 3 symptomfrie dager, og fra nivå 2 til nivå 1 skal det være gått 7 symptomfrie dager... 

Back
Topp