Dere med astma barn!

Mamman til go`jenta!

Elsker forumet
Har dere noen form for støtte? ekstra sykedager?
Moren min snakket om en hjelpestønad man kunne få utbetalt osv.. Jeg tror ikke det finnes noe sånt men hun er helt sikker i sin sak... Hun fikk utbetalt 1000 kr mnd fordi lillebroren min hadde astma.. !? Jeg leste noe om det på Nav men virker som om det må være noe heeelt spesielt for å kunne få det innvilget osv...

Noen som har god greie på dette?

Du kan ivertfall få ekstra eigemeldingsdagar.. Veit ikkje om astma kjem under grunstønad, men ein kan jo berre søka, du får jo enten ja eller nei.. [:)]

ORIGINAL: Elisabeth og to små

Husker mamma fikk hjelpesstønad fordi jeg hadde astma. Det var vel rundt 900-1000kr, så det er nok noe noen har rett på ja. Jeg har astmabarn, men ikke tenkt tanken på å søke noe ekstra, ren latskap vel.

Ja samme gjorde min mamma.. Søker man gjennom fastlegen da eller kanskje??

Skjønner at du sier ren latskap.... jeg syns det er ett stort ork og sende søknader her og der. Så kanskje fastlegen gjør det? for man må jo ha underskrift på det osv...

Du har krav på hjelpestønad, så sant barnet er diagnostisert av spesialist.
Bare å få legen til å skrive søknad og sende inn[:)]

vi har begge 10 dger ekstra sykedager så vi har 40 dager tilsammen. men det er pga asma og en urinveis feil

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Jeg fant dette:
http://www.naaf.no/ru/Grupper/Foreldre_og_barn/Trygd_og_rettigheter_ved_barns_sykdom/

http://www.rettshjelperne.no/astma_og_allergi.htm
Ofte har man merutgifter til dette uten at man selv er klar over det. Familier med f.eks. astmasyke barn vil som regel vaske klær oftere enn det som er vanlig for familier med friske barn. Det påløper således ekstrautgifter til allergisikkert vaskemiddel, høyere strømutgifter, slitasje på klær o.l., nettingtrekk mot husstøvmidd, drift av ventilasjonsanlegg m.v.

Hjelpestønad ytes dersom man pga. varig sykdom, skade eller lyte har behov for særskilt tilsyn og pleie.

Et gjennomsnittlig eksempel på stønader for familie med barn som har astma og/eller allergi:

Hjelpestønad 908

Grunnstønad 545

Omsorgslønn ca 7000

Månedsbeløp ca 8453 kr. brutto pr. måned

Skattefradrag

I tillegg kan du ha rett til å trekke utgifter fra på skatten.

men gjelder hjelpestønad bare astma? virker som det må være mer alvorlig[8|]

om vi mottar hjelpe eller grunnstønad for astmaen vet jeg ikke. Søkte om så mye på flere barn samtidig(har ingen kontroll på hvem som får hvilken stønad [8D])..men får ihvertfall drøyt 1000.- i mnd for astmaen
vi har 90 sykerdager, 45 hver

altså jeg har to astma barn.de har vært hos spesialist for å få diagnosen og er avhengig av astmamedisinen daglig.
betyr det at jeg har krav på penger da?
får ikke annet enn vanlig barnetrygd nå.og ang flere sykedager,må jeg søke?

Min mor fikk denne stønaden med min søster av disse årsaker:

Jenta hosta til hun spøy slim opp til 20 ganger ila en natt (sier seg selv at det blir mye vask og slitasje på natttøy og sengetøy)
De var ofte hos lege og fikk da "kompansasjon" gjennom denne stønaden
De brukte mye fri u lønn for å få barnet til legen

osv osv oosv

vi har 10 sykedager ekstra hver (med mulighet for å søke om 10 til på lillemor) men har ikke søkt på grunnstønad enda, men mamma mener vi bør det, som det står lengre opp går det gjerne litt ekstra til vaskemiddel, klesslitasje og ikke minst på sengetøyet som vi vasker veldig ofte osv.

ORIGINAL: stoltmortil4

altså jeg har to astma barn.de har vært hos spesialist for å få diagnosen og er avhengig av astmamedisinen daglig.

Du kan ha krav på hjelpestønad da ja.
Grunnen til at man får hjelpestønad for astmabarn, er fordi de krever mer tilsyn enn friske barn (man må gjerne opp om natten for å gi medisin, de følges med i løpet av dagen om de trenger medisin osv)

Om man får grunnstønad avhenger av hvilken grad av astma barnet har. Om det har vanlig astma er det mindre sjanse for å få grunnstønad (man kan likevel søke), enn om barnet har en alvorlig grad av astma.

Ekstra sykedager må man søke om gjennom legen, man kan få 10 ekstra dager per forelder.

ORIGINAL: *Becca*

Du kan ha krav på hjelpestønad da ja.
Grunnen til at man får hjelpestønad for astmabarn, er fordi de krever mer tilsyn enn friske barn (man må gjerne opp om natten for å gi medisin, de følges med i løpet av dagen om de trenger medisin osv)

Om man får grunnstønad avhenger av hvilken grad av astma barnet har. Om det har vanlig astma er det mindre sjanse for å få grunnstønad (man kan likevel søke), enn om barnet har en alvorlig grad av astma.

Ekstra sykedager må man søke om gjennom legen, man kan få 10 ekstra dager per forelder.

mine gutter har helt vanlig astma da.jeg er sjeldent oppe om natta og gir medisiner,med mindre de er forkjøla.da må vi som regel.for de hoster seg blå.
men de sykedagene kan jo komme godt med,for føler jo at de er mer syke enn de andre ungene mine har vært så greit å ha noen ekstra dager å gå på.

ja du må søke, og burde absolutt ha krav på det. Men du må hente dokumentasjon fra legen evt spesialist. Vet at ihvertfall i den tida vi søkte for våre jenter var det "intern krig" mellom NAV og legene om hvorvidt NAV skulle innhente opplysninger fra legen etter de har mottatt søknaden eller om vi som foreldre skulle bestille time hos legen og hente selv. Hva enden på visa blei vet jeg ikke, men det får du opplyst.

Desverre er det ikke slik at det er noen automatikk i at man får de stønadene man har krav på når man får et sykt barn. alt må søkes om, og gjerne avslåes og ankes før det går seg til. Tror mange foreldre ikke orker alt dette oppi alt det andre og at NAV tjener/sparer mye penger på at foreldrene ikke orker den papirmølla i tillegg til å ha syke barn.

Jeg har to barn med astma (begge diagnositsert av spesialist). Får ca 2000 i mnd i hjelpestønad. Min yngste har alvorlig astma og har vært innlagt en rekke ganger for dette, vi har likevel ikke rett på omsorgslønn.

Har også 20 ekstra sykt barn dager.

Snakk med legen deres, der får du hjelp til alle skjema som skal fylles ut.
Lykke til!

p.s. min datter ble veldig mye bedre av astmaen da vi kuttet ut melk og melkeprodukter for 6mnd siden. Dramatisk forbedring denne vinteren!!!

ORIGINAL: Renate Røverdatter

Jeg fant dette:
http://www.naaf.no/ru/Grupper/Foreldre_og_barn/Trygd_og_rettigheter_ved_barns_sykdom/

http://www.rettshjelperne.no/astma_og_allergi.htm
Ofte har man merutgifter til dette uten at man selv er klar over det. Familier med f.eks. astmasyke barn vil som regel vaske klær oftere enn det som er vanlig for familier med friske barn. Det påløper således ekstrautgifter til allergisikkert vaskemiddel, høyere strømutgifter, slitasje på klær o.l., nettingtrekk mot husstøvmidd, drift av ventilasjonsanlegg m.v.

Hjelpestønad ytes dersom man pga. varig sykdom, skade eller lyte har behov for særskilt tilsyn og pleie.

Et gjennomsnittlig eksempel på stønader for familie med barn som har astma og/eller allergi:

Hjelpestønad 908

Grunnstønad 545

Omsorgslønn ca 7000

Månedsbeløp ca 8453 kr. brutto pr. måned

Skattefradrag

I tillegg kan du ha rett til å trekke utgifter fra på skatten.

Hvilken type allergi må man ha for å få slik stønad?

Ah, så "enkelt" det virket da. Kanskje man skal dra seg sammen til å søke da. Går jo litt penger i astmamedisiner :)

betaler du for astmamedisinene ? det gjør ikke jeg til min jente, flutide og ventoline

Det var jo noe å tenke på da.
Vet jeg hadde et foreldrepar med tvillinger med astma som fikk litt ekstra, men trodde det var fordi det var tvillinger.
Da må jeg jo bare se å få søkt jeg også da.

ORIGINAL: Mammasinegull

Ah, så "enkelt" det virket da. Kanskje man skal dra seg sammen til å søke da. Går jo litt penger i astmamedisiner :)

betaler du for astmamedisinene ? det gjør ikke jeg til min jente, flutide og ventoline

astmamedisiner er vel gratis for barn under 12? år!

ORIGINAL: Mammasinegull

astmamedisiner er vel gratis for barn under 12? år!

medisinen er gratis fram til dei er 16 år. Det var 12 år fram til i fjor.. [:D]

Jeg har astma barn, men betaler da ingenting for medisiner..

Back
Topp