Dere med astma barn...

07mamma09

Forelsket i forumet
Hva fikk dere til å mistenke at barna har astma?
JEg har en liten gutt på 15 mnd. Han har hostet nesten konstant de siste 9 mnd, med en uke her og en uke der med opphold. Det er aller værst om natten, da kan han hoste til han kaster opp. Han er våken mellom 2-10 ganger hver natt pga hoste. Han har også endel suklinger i brysten, spesielt når han kryper rundt på gulvet og leker. Har bestandig tenkt at det er vanlig at så små barn er mye forkjølet,men syns det varer så lenge, så i det siste har jeg tenkt på at det kanskje kan være astma siden han aldri blir bra? Men han har ikke hatt noen typiske astmaanfall, kun disse hoste"anfallene" på natten.Noen som har barn som er slik? BEgynner å bli slitsom for både barn og foreldre å være så mye oppe om natten.

Ett spm til... Hvordan høres astmahoste ut? Her er det somregel litt sånn bronittaktig hoste, med endel slim ( som ikke kommer opp), ikke tørr hoste.

Nei vi har ikke snakket med lege, men vurdere det. Men er redd for at legen bare skal si at det er vanlig at små barn hoster mye og lenge [:-]

Hvordan høres hosten til ditt barn ut da?

Vi merket det med at hun fikk slike hosteannfall på natten,slik som dere har.
Men var mange mange runder til legen før det ble fart i sakene,endte med lungebetennelse før hun fikk astamedisiner.

vi har astma barn,han går til spesialist i oslo. På klinikk for allergi og lungesykdommer. De holder til på ullevål stadion,og er knall flinke. Så bor du i nærheten der så anbefaller jeg det på det varmeste. dersom han  hoster så mye ville jeg fått sjekket det hos en spesialist.

vi merket det pga nattelig hoste og flerre turer angående falsk krupp

Eldstemann har astma.Vi ble henvist til barnelegesenter av fastlegen pga hoste som ikke ga seg.Han begynte når han var 4mnd,da var første gangen han hostet til han kastet opp.Stort sett etter sengetid,men også ved mye aktivitet.Vi prøvde all mulig slags hostesaft,og hadde god effekt av Efedrin men bare en liten stund,så var på`n igjen.
Han har ikke sånne typiske astma-anfall,det er som sagt kvelden/natten,aktivitet,forkjølelse og veldig kaldt/rått vær som utløser hosten,så det er verst i vinter-halvåret.

Tusen takk for svar.[:)]
Tror nok det blir en tur til legen med gutten. Er slitsom for både barn og foreldre med all denne hostinga spesielt på natta, går jo ut over dagliglivet.

Men har hørt at astmahoste er tørr hoste, men min gutt har mest slimete hoste, kan man ha begge typer hoste ved astma?

Her hostet han til han kastet opp nesten hver eneste natt. Legen tok det ikke alvorlig så det tok hele 7mnd før vi ble tatt alvorlig å sendt til barnepoliklinikken. Han hadde samme syptomer som ditt barn.

Vårt astmabarn:

hoster veldig
veldig lett syk
pusteproblemer ved forkjølelse/sykdom
ofte lungebetennelser
barnehagepersonale forteller ofte at de må gå inn og sitte rolig pga pusten, spesielt i rått vær

Måtte stadig til lege, og fikk komme til barnepoliklinikk ved sykehuset.
En del oppfølging pga mange lungebetennelser
Går nå på astmamedisiner forebyggende og ved behov

Hadde INGEN aning om at han hadde det![&o] Barnelegen på sjukehuset stillte diagnosen da han fikk høre hvor mye sjuk minstemann hadde vært i løpet av sitt første halvår, og hvordan han var da han var sjuk...

Ser ut som de fleste av dere har måtte stått på endel for å få en endelig diagnose. Jeg får ta en tur til legen i løpet av uka, for vi kan ikke fortsette å ha det slik. Men blir spennende å se hva legen sier.

Akkurat slik er jenta mi (17 mnd) også. Men har bare pågått et par mnd. Hoster masse om natta, slimhoste, men hun får ikke slimet opp. Hjelper med hostesaft da. Har tenkt litt i retning astma jeg også, så om ikke det gir seg snart så tar vi en tur til legen.

Det er bare og reise til legen. Hoste spesielt på natta er et typisk tegn. Men be om og bli sendt til spesialist. Du har krav på det.
Vi er på barnelgesentret og er veldig fornøyd med det.

Vår yngste sønn var bare tre måneder da han fikk diagnosen barne-astma, og det var etter tre runder med bronkitt (eller bronkiolitt som er det spedbarn får), og surkling og piping i brystet og hoste som ikke ga seg etter den siste bronkiolitten.
Han har de samme symptomene som du beskriver hos din sønn når han er veldig syk, eller de gangene vi prøver å trappe ned på medisinene for tidlig..

Er enig i at du tar kontakt med lege, så får han en utredning, og evt. også prøvd ut om medisinene kan hjelpe ham litt.
God bedring til gutten din! [:)]

Back
Topp