Dere med amme erfaring?

*Fie og Rangen*

Forumet er livet
Jeg har en 6 dager gammel gutt som ble født i uke 36 til orientering [;)]

Dette er jo litt nytt for meg, at det fungerer altså, det gjorde ikke det med førstemann. 
Men lurte på, fordi han spiser hver 3 time stort sett, litt oftere på natta og gjerne en spiseperiode på dagen hvor han spiser oftere. Men det virker som det er mindre melk siden i går kveld? Det er liksom ikke like mye spreng som det var. I natt spiste han jo av og på i nesten 2 timer og ble liksom aldri helt fornøyd. Ga han litt fra en sprøyte med utpumpa melk fra dagen før og han sovnet nå til slutt. Men når jeg klemmer så kommer det jo melk selv om boobsa virker slappere.
Er det bare det at de har "spiseperioder" hvor de henger i puppen eller er det lite? Huff, var på veiing på sykehuset i går og han har gått ned litt siden vi kom hjem. Fra 2395 til 2365, ikke noe mye og de var veldig fornøyd. De sa det tok gjerne inntil 10 dager før de litt små la på seg og det var helt normalt og jeg trengte ikke gi noe tillegg.

Er det vanlig at de har perioder ila dagen de bare pupper og aldri virker helt mette? Han er mest våken på natta da, på dagen kan han ta ett bryst i 15 minutter og sover i 3 timer og sånn går dagen.

Høres ut som økedøgn[:)] da henger de i puppen mye mer en vanlig, det øker produksjonen din[:)] slitsomt mens det står på for de virker ikke stort fornøyde akkurat da[;)] prøv slapp av og ikke stress med det, kjøp gjerne amme-te på helsekost så går dette bra[:D]

Hmm, ja håper det, ble jo litt i stuss her for jeg vil jo ikke at han skal gå ned enda mer. Han er jo så liten allerede [&:]

ORIGINAL: Tussa og Sofie

Hmm, ja håper det, ble jo litt i stuss her for jeg vil jo ikke at han skal gå ned enda mer. Han er jo så liten allerede [&:]

Ja det skjønner jeg, men de reagerte jo ikke på kontrollen så det er nok ikke uvanlig[:)] legg han til så ofte han vil og prøv amme-te så kommer det til å bli mer melk[:)]

ORIGINAL: Rebecca85

Høres ut som økedøgn[:)] da henger de i puppen mye mer en vanlig, det øker produksjonen din[:)] slitsomt mens det står på for de virker ikke stort fornøyde akkurat da[;)] prøv slapp av og ikke stress med det, kjøp gjerne amme-te på helsekost så går dette bra[:D]

Sign[;)]

virker heeeelt normalt!!![:)] de er sprengte i starten når melken kommer for fullt eller hvis du føler at lille trenger mat men ikke vil ha helt ennå. Men det er like mye melk selv om puppene er mykere etterhvert. Jo mer ungen drikker og jo oftere, jo mer produserer du, så det er normalt å henge i puppen i perioder- kalles økedøgn. det er også vanlig å ha mindre melk om ettermiddag/kveld, da kan ungen henge i puppen eller ville ha flere ganger for å bli helt mett før leggetid. når du ammer om natten holder du melkeproduksjonen oppe og lille legger fortere på seg.

Høres ganske normalt ut [;)] Husker jeg fikk noe sinnsykt spreng 3 dager etter han var født, og det varte noen dager før det roa seg litt. Som regel spiste han oftere på kvelden, samt hver 3. time hele natta og ellers på dagen. Innimellom spiste han mer, økedøgn..

Det jeg gjorde en periode var å pumpe ut mer etter jeg amma på kvelden (for da er melka feitest) og gav han det ekstra om han trengte det [:)]

Takk for svar ja. Da skal jeg roe meg litt ned. Han skriker ikke eller noe så jeg regner jo med han hadde gjort det hvis han virkelig ikke fikk nok mat og var sulten. Han bare sutrer etter mer og er kjempefornøyd når puppen kommer. Så da tar det nok bare litt tid før tilbud og etterspørsel blir balansert [:D]

Det er bare å fortsette som du gjør.. Legg han til når han vil ha. Han er fortsatt så liten og det vil nok ta litt tid før det stabiliserer seg helt. det kan være litt pes den første tida... Høres ut som økedøgn. ta vare på deg selv, og la pappa overta litt mellom ammingene så du får hvilt deg litt om det blir veldig slitsomt. Spis og drikk godt. Ammete og havregrøt funka veldig bra her[:)] Gratulerer og kos deg med lille gullet![:)]

Når mine har vært så små som 6 dager, så har ikke ammingen "kommet skikkelig i gang" enda.
Følte jeg ammet HELE TIDEN den første tiden.
Puppene må liksom bli vante med hvor mye, og hor ofte babyen vil ha mat, og det tar litt tid.
Og babyen må jo få opp produksjonen, og det gjøres ved å spise ofte.
Puppene skal jo gå fra å ikke "gjøre" noe som helst, til å "brødfø" et helt menneske!

Ikke tenk så mye på hvordan puppene kjennes ut (om de er sprengte eller slappe)
Sørg for at du får i deg nok væske og mat, og at du får nok hvile.

(Forresten så gikk begge mine ned 10%, men klarte alikevel å bli hhv 9 og 10 kg ved 5 mnd...)

Høres helt normalt ut. Alle har veldig harde, hovne og sprengte bryst i starten når melkeproduksjonen setter i gang for fullt. Det skal gi seg etter ca en uke, da skal brystene bli mykere igjen selv om du selvsagt har like mye melk. Det er derfor du helst ikke skal kjøpe ammebh før det er gått to uker, så du ikke sitter igjen med noe i den enorme størrelsen du brukte 5 dager etter fødselen.[;)] Helt vanlig at de har preioder der de bare vil spise også.

Økedøgn[:)] Forøvrig var min erfaring at puppene generelt var mye slappere med nr 2 enn med nr 1. Jeg trodde jeg ikke hadde noe særlig melk med nr 2, da "Dolly-Parton" følelsen fra første så absolutt ikke var der. Satt meg med pumpa, og det spruta ut 180ml på 5 minutter.....

Back
Topp