Dere lærere!

Reinbue

Forumet er livet
Jeg er ute i praksis nå i en 2. klasse. Skal ha en norsktime, og har en liten hjemmelekse jeg skal gå gjennom, og resten vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke hatt tid til å sette meg ned å planlegge denne timen før nå, og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har dere noen tips og ideer?? Jeg trenger hjelp [&:] Har mest lyst til å ikke møte opp i morgen, men det er jo ikke et alternativ, dette må jeg bare gjennom.

ORIGINAL: Reinbue

Jeg er ute i praksis nå i en 2. klasse. Skal ha en norsktime, og har en liten hjemmelekse jeg skal gå gjennom, og resten vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke hatt tid til å sette meg ned å planlegge denne timen før nå, og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har dere noen tips og ideer?? Jeg trenger hjelp [&:] Har mest lyst til å ikke møte opp i morgen, men det er jo ikke et alternativ, dette må jeg bare gjennom.

Man må jo vite litt mer, hva holder de på med fra før?[:)]

ORIGINAL: lilleiseptember

Man må jo vite litt mer, hva holder de på med fra før?[:)]
det er det som er problemet, jeg har fritt spillerom. Jeg har prøvd å sende en melding til min praksislærer nå. Vi har jo knapt veiledningstid, så det er ikke bare min feil dette her, pluss at jeg hadde en utrolig tung dag i går. De har holdt på med sammensatte ord, men jeg tror ikke det er noe de skal fortsette med. Dessuten vet jeg ikke hva lærerne har tenkt at de skal begynne med i neste omgang.

Hangman er alltid kjekt syns de, det kan du jo ha som en aktivitet mot slutten i hvertfall. Har de en bestemt bokstav de har om denne uka eller?

ORIGINAL: Rappo

Hangman er alltid kjekt syns de, det kan du jo ha som en aktivitet mot slutten i hvertfall. Har de en bestemt bokstav de har om denne uka eller?
ja, de har om bokstaven E, hangman er en god ide, men hvor mye læringsutbytte er det egentlig? Og har dere noen tips til hvordan jeg kan gjennomgå leseleksa? Det er en liten faktatekst!

Litt underlig opplegg at du knapt har veiledningstid med øvingslærer. Hvor lenge har du visst om at du skulle ha denne timen?

Jeg hadde en norsktime med 2. trinn i fjor hvor vi hadde om sammesatte ord.

Jeg skrev ut masse lapper med ord som elevene skulle sette samme til sammensatte ord og skrive noen setninger med de ordene (de jobbet i par)

f eks

Lomme,bok,rygg,sekk,pute, trekk, sofa, pute, sko, eske osv..

først skulle de sette de sammen til ordentlige ord og etterpå kunne de lage tulleord og tegne hvordan de så for seg at det kunne se ut...

ORIGINAL: Smulen

Litt underlig opplegg at du knapt har veiledningstid med øvingslærer. Hvor lenge har du visst om at du skulle ha denne timen?
jeg har visst det siden fredagen forrige uke, men jeg har jobba hele helga, fikk et lite sammenbrudd i går, og da måtte jeg planlegge til timene jeg hadde i dag, så jeg har blitt hengene veldig etter. Og da, kombinert med lite veiledning er det svært lite jeg føler jeg kan gjøre her jeg sitter nå!

ORIGINAL: *muffmuffkaka*

Jeg hadde en norsktime med 2. trinn i fjor hvor vi hadde om sammesatte ord.

Jeg skrev ut masse lapper med ord som elevene skulle sette samme til sammensatte ord og skrive noen setninger med de ordene (de jobbet i par)

f eks

Lomme,bok,rygg,sekk,pute, trekk, sofa, pute, sko, eske osv..

først skulle de sette de sammen til ordentlige ord og etterpå kunne de lage tulleord og tegne hvordan de så for seg at det kunne se ut...
Jeg likte veldig godt opplegget ditt!! :) kanskje jeg skal bruke det. Det er jo dumt om jeg skal gå over på noe helt annet utav det blå??

ja, de har om bokstaven E, hangman er en god ide, men hvor mye læringsutbytte er det egentlig? Og har dere noen tips til hvordan jeg kan gjennomgå leseleksa? Det er en liten faktatekst!

Det handler jo om å kunne stave ord da[8D] Jeg er egentlig lærer for 6.trinn, så er ikke helt inni 2.trinn lenger. Men, når det gjelder leseleksa kan du jo fokusere på førlesing; hva slags bilder ser dere? hva sier overskriften oss? hva tror dere det handler om? Og så lese teksten, kanskje dere korleser i 2.trinn. Så snakke om hva det handlet om etterpå. Var det det vi trodde? (De har vel lest dette hjemme og kanskje tenkt litt, men det gjelder ikke alltid alle) Var det noen ord her vi ikke forstod? Skrive på tavla og prøve å forklare for de. Som regel tror de at de forstår alle orda, då må du teste de litt. Vet jo ikke hvor lang teksten er da. Etter dette kan de kanskje lese for hverandre mens du går rundt og hører?

Når det gjelder bokstaven E, kan du finne mange ting som begynner på E (f.eks elg, elefant, esel, edderkopp osv) og legge oppi en eske. La de si hva slags bokstav det begynner på. Eller dere kan leke "min båt er lastet med.." og alle må si noe som begynner på e.

Når det gjelder flere aktiviteter kan de jobbe med noe som heter løko hvis de har det? Er noen former for puslespill som har med bokstaver å gjøre. Ellers kan du jo sjekke ut diverse nettsteder til lærebøker, mye kjekt å finne på der hvis dere har tilgang til pc. Lykke til!

bare jeg som synes hangman er en dårlig pedagogisk greie. som student ville jeg nok kommet med noe mer "proft"

Har du sagt til øvingslæreren din at du trenger mer veiledning da?
Ellers lykke til[:)]

ORIGINAL: veteran

bare jeg som synes hangman er en dårlig pedagogisk greie. som student ville jeg nok kommet med noe mer "proft"

Er snakk om en ekstra aktivitet mot slutten, en slags belønning tenkte jeg[:)]

Nei, det er ikke så veldig underlig synes jeg, slik er det faktisk de fleste steder. Jeg var i 2.klasse første året som student og der var det veiledningstid ca annenhver dag - mer hadde vi ikke mulighet til.

Men forslag til undervisning: Lesetrening - siden de skal kunne lese sammenhengende etter 2.klasse.
Eller skrive en liten fortelling om "når studentene var på besøk" - trenger jo ikke være noe stort, men e får øve seg på å forme bokstaver og ord.

Tror bl.a gyldendal har en del fine oppgaver på nett. Kanskje du kan få noen tips her?

Jeg bruker mye nettsidene når jeg planlegger undervisning. Men jeg underviser litt høyere opp[:)]
Ellers så er det å planlegge seint og tidlig, dessverre en del av lærer jobben[&:]

orddeling,

eller hvor mange ord kan man finne inni ett langt ord. (ungene sier en bokstav hver)

Mitt skip er lastet med.

Har du en halvtårsplan, periodeplan eller vet noe om temaet for undervisningen? Finnes hauger av gode undervisningsopplegg,, men det er jo greit å relatere dem til det de holder på med i andre fag.

Skal timen din utvides til å kunne vare i flere timer? Altså at du kan sette dem i gang med et større arbeid?

Har klassen en bok de følger?

Som student var jeg vant til at vi tok litt for hardt i og laget voldsomme prosjekter i hvert fag. Ikke at vi tok en og en time. Virker som en litt uorganisert praksis... Ikke minst motet i alle fall. Praksis er jo bare trening og innhenting av erfaringer som du kan bruke når du har undervisning på lærerskolen og når du kommer ut i yrket. Får du en negativ opplevelse, så har du lært masse om hva som ikke var så smart å gjøre.

Generelt bør du tenke igjennom rammefaktorene, målet for timen osv. Den didaktiske relasjonsmodellen rett og slett. Og så må du tenke igjennom alle overgangssituasjonene, for de skaper gjerne kluss for en fersk lærer.

ORIGINAL: Rødtoppen Hissig

Nei, det er ikke så veldig underlig synes jeg, slik er det faktisk de fleste steder. Jeg var i 2.klasse første året som student og der var det veiledningstid ca annenhver dag - mer hadde vi ikke mulighet til.

Men forslag til undervisning: Lesetrening - siden de skal kunne lese sammenhengende etter 2.klasse.
Eller skrive en liten fortelling om "når studentene var på besøk" - trenger jo ikke være noe stort, men e får øve seg på å forme bokstaver og ord.

Jeg har selv noen år på baken som student (er nå adjunkt med tilleggsutdanning)  og har aldri opplevd at ikke det har vært tilstrekkelig veiledning...

Back
Topp