Dere lærere-permisjon

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Vi er vel en del lærere, så må bare høre her :p

Jeg har hørt før at lærere mister avspaseringen i permisjonstiden, så vi får kun 4 uker (?) ferie når vi er i perm. Men så sa en annen venninne som er lærer at det kan være det ikke stemmer, hun hadde hørt noe annet, for eksempel i forhold til juleferien, at vi kan søke om å få den flyttet til neste år. Noen som vet? Jeg var ikke lærer da jeg fikk mitt første barn, så dette med perm generelt er jo nytt for meg.

Jeg har novemberbarn fra før, og jeg tok bare 4 uker. I ettertid ser jeg at jeg kanskje kunne ha forskjøvet ferien til august (permisjon sluttet i juli) siden vi ikke er på jobb før andre uka i august. Jeg hadde jo jobbet opp avspasering den jula, så kunne kanskje søkt om utsettelse. Skal være flinkere til å sjekke rettigheter denne gangen. Vi har jo et litt tungvint avtalesystem, i motsetning til mange andre yrker. Tenker at man sikkert kan få hjelp av utdanningsforbundet, da de nok har oversikt over alle regler og rettigheter.

Ikke 100% sikker, er førstegangs, men etter det jeg har klart å lese meg frem til, stemmer det med fire uker + 1 dag ferie. Avspaseringen "mister" du. Den blir overført til neste år, slik at du får høstferie i etc som vanlig når du er ferdig med permisjonen og starter på vanlig jobbeår. Så lærere har en uke mindre ferie en andre i forbindelse med permisjonen..

Ikke 100% sikker, er førstegangs, men etter det jeg har klart å lese meg frem til, stemmer det med fire uker + 1 dag ferie. Avspaseringen "mister" du. Den blir overført til neste år, slik at du får høstferie i etc som vanlig når du er ferdig med permisjonen og starter på vanlig jobbeår. Så lærere har en uke mindre ferie en andre i forbindelse med permisjonen..

Jeg ser ikke helt for meg hvorfor det skal bli rett, for med en gang man begynner å jobbe igjen så arbeider man seg jo opp avspasering... Føler jo at vi mister langt mer enn det som eventuelt blir overført. Man er jo borte nesten ett år, så det jeg har jobbet opp i løpet av høsten nå bør jo ikke bare forsvinne fordi permen tilfeldigvis sammenfaller med juleferien :o

Jeg har novemberbarn fra før, og jeg tok bare 4 uker. I ettertid ser jeg at jeg kanskje kunne ha forskjøvet ferien til august (permisjon sluttet i juli) siden vi ikke er på jobb før andre uka i august. Jeg hadde jo jobbet opp avspasering den jula, så kunne kanskje søkt om utsettelse. Skal være flinkere til å sjekke rettigheter denne gangen. Vi har jo et litt tungvint avtalesystem, i motsetning til mange andre yrker. Tenker at man sikkert kan få hjelp av utdanningsforbundet, da de nok har oversikt over alle regler og rettigheter.

Har vært tillitsvalgt selv og vært på et par kurs, men fått praktisert lite, så føler ikke jeg er helt inne på det. Tenkte jeg skulle snakke med hun som er nå, hun har mer erfaring, og kan nok også undersøke.

Back
Topp